Predrag Popović
VRHOVI CRNE GORE - PEAKS OF MONTENEGRO
9 min readMay 29, 2017

Šišman 1.508 mnm

Početak staze: 1.064 mnm, sa početka šumskog puta koji vodi do podnožja Malog Šišmana. Ovaj put se odvaja ulijevo sa magistralnog puta na oko 4 km od raskrsnice u Jasenovom polju u pravcu Plužina. Početak staze može biti znatno bliže ovom vrhu jer terenskim vozilom se može preći još 2,3 km dosta dobrog makadamskog puta, a na raskrsnici - kota 1.095 mnm, u rijetkoj šumi udesno se odvaja loš makadamski put u pravcu Šišmana ( najviši vrh ).

Cilj: Šišman, vrh 1.508 mnm.
Visinska razlika: 444 m.
Težina staze: srednja I.
Dužina staze: 5 km sa magistrale ( 2,7 km od pomenute raskrsnice ).
Vrijeme potrebno za uspon: 2 h 30 min .
Voda na stazi: nema.
Markacija: nema.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Opasnosti: nema.
Kondiciona spremnost: mala - srednja.
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće i jesen.

Vrh Šišman se nalazi između planina Njegoš na zapadu i Vojnik na istoku. Njegov karakterističan obli, kupolasti vrh jasno je vidljiv u pravcu sjeverozapada sa magistralnog puta Nikšić - Plužine ( sa dionice Jasenovo polje - Brezna ), prije prevoja Javorak i ulaska u prelijepu brezovu šumu. Šišman je praktično jedan od vrhova Golije ( pozicioniran krajnje južno ) koja se pruža smjerom sjeverozapad - jugoistok i na sjeveru počinje najvišim vrhom Golije ( 1.942 mnm ), pa vrhom Čardak (1.935 mnm ), da bi se na jugoistoku završila sa Jablan brdom ( 1.506 mnm ), Šišmanom ( 1.508 mnm ) i Malim Šišmanom ( 1.301 mnm ).

Kratak opis staze:

Početak staze je sa magistralnog puta Nikšić - Jasenovo polje - Plužine. Po prolasku raskrsnice u Jasenovom polju gdje se udesno odvaja magistralni put za Šavnik, nastavljate pravo u pravcu Plužina. Vrh Šišmana je vidljiv sa magistrale u pravcu sjeverozapada. Poslije pređenih oko 4 km od raskrsnice nailazite na zaravan koja se prostire ulijevo od puta sa limenom kolibom, do koje se sa magistralnog puta odvaja makadam. Blizu kolibe ima dosta prostora za parkiranje vozila. U dolini ispod puta u pravcu Jasenovog polja postoji jedna naseljena kuća, a od pomenute limene kolibe u pravcu sjevera nastavlja makadamski put, obodom veće udoline.

Terenskim vozilom se može od silaska sa magistrale približiti vrhu Šišman još 2,3 km, pošto se staza na toj dionici poklapa sa šumskim putem. Dakle, u obje varijante ( pješice ili vozilom ) krećete u pravcu zapada solidnim makadamskim putem, obodom veće travnate udoline koja je sa desne strane. Narednih 2,3 km pratite makadamski put koji gotovo ravno ( sa prelazom preko manjeg prevoja ) ide do raskrsnice u rijetkoj šumi, gdje treba skrenuti desno u pravcu najvišeg vrha Šišmana, s tim da solidan makadamski put nastavlja blago naniže u pravcu juga i Malog Šišmana. Ukoliko ovu dionicu prolazite vozilom na cijelom putu postoji samo jedno mjesto, dužine oko desetak metara, gdje je put nešto lošiji.

Znači, ka najvišem vrh Šišmana skreće se desno - na šumski put prekriven rastinjem ( nije za dalji prolaz vozilom ), a makadamski put ka Malom Šišmanu nastavlja u pravcu juga. Staza prati bivši šumski put i jasno je vidljiva još oko pola kilometra. U početku polukružno obilazi dolinu obraslu sitnim rastinjem, a zatim sve slabije i teže uočljiva počinje da se strmije penje, polulijevo kosom padinom u pravcu juga, prema visokoj šumi.

Na početku šume prestaje bivši šumski put i počinje pješačka staza koja je zarasla u šiblje, ali ipak uočljiva.. U tom dijelu treba obratiti pažnju na jednu manju zaravan u šumi gdje se staza razdvaja na dva kraka. Tu je potrebno produžiti polulijevo - postoje dva poveća kamena na stazi, vjerovatno kao oznaka za pravi smjer kretanja. Ubrzo se ulazi u visoku šumu i nailazi na manju udolinu okruženu visokim bukvama. Na zaravni postoje ostaci posječenih stabala.. Ovo mjesto posebno opisujemo jer je bitno za dalji pravac kretanja. Staza produžava sa zaravni u pravcu juga i nakon manje od 100 m izlazi na greben. Međutim, prekrivena je ostacima razbacanog posječenog drveća - pa nije vidljiva. Bitno je na ovom mjestu kako - tako, najkraćim putem izaći na greben kojim se po prostranim goletima lako izlazi na vrh Šišmana. U protivnom, ukoliko se sa zaravni usmjerite desno do izlaska na goleti je dosta naporan prolaz strmim padinama, kroz visoku šumu, uz obilaženje vrtača..

Izlaskom na greben teren do vrha postaje pregledan. Pratite greben koji ide pored šume, postepeno dobijajući na visini i na taj način stižete do duboke udoline, koju treba obići sa desne strane. Po prolasku udoline slijedi završni uspon pravo naviše, dosta strmim, ali prilično čistim terenom. Izlazite na brijeg iznad pitome udoline koja Vam ostaje sa desne strane i na kraju uz blag uspon lijevim obodom udoline, vršnim travnatim grebenom stižete na vrh.

Vrh Šišmana je veoma prostran i travnat, sa sitnim kamenjem. Na samom vrhu postoji veći žbun. Kao obilježje vrha na tlu je od sakupljenog kamenja izgrađen veliki krst, a na većoj kamenoj ploči nacrtani su krugovi u obliku mete. Ispod samog vrha u pravcu sjevera postoji veća travnata udolina.

Sa vrha Šišmana je odličan pogled na: Njegoš, Goliju, Durmitor, Buručkovac, Boljske grede, Mali Vojnik, Vojnik najviši vrh, Moračke planine, Krnovo, Gackove grede, Maganik, Prekornicu, Ostroške grede, Budoš, Lisac.

Atraktivnost ture (1–5): 5

3D Google mapa prilaznog puta

3D Google mape staze

Početak staze za uspon na Šišman je sa magistralnog puta Nikšić - Jasenovo polje - Plužine. Po prolasku raskrsnice u Jasenovom polju gdje se udesno odvaja magistralni put za Šavnik, nastavljate pravo u pravcu Plužina još oko 4 km. Vrh Šišmana je vidljiv sa magistrale u pravcu sjeverozapada. Sa magistrale skrećete ulijevo na makadamski put pored kojeg se nalazi limena baraka. U dolini ispod puta u pravcu Jasenovog polja postoji naseljena kuća, a od pomenute limene kolibe u pravcu sjevera nastavlja makadamski put, obodom veće udoline. Na putu iznad udoline sreli smo čuvare stada ovaca..

Dobar šumski put ide u pravcu Šišmana i terenskim vozilom možete se približiti ovom vrhu još 2,3 km. Put gotovo ravno ( sa prelazom preko manjeg prevoja ) ide do raskrsnice u rijetkoj šumi, gdje treba skrenuti desno na loš šumski put u pravcu najvišeg vrha Šišmana; s tim da solidan makadamski put nastavlja blago naniže u pravcu juga i Malog Šišmana. Šumski put je prekriven rastinjem - te nije za dalji prolaz vozilom. Staza ( šumski put ) polukružno obilazi dolinu obraslu sitnim rastinjem i stiže podno strme padine.

Putanja - odnosno sve slabije uočljiv šumski put iz doline počinje da se strmije penje, polulijevo kosom padinom u pravcu juga, prema visokoj šumi. Na početku šume prestaje bivši šumski put i počinje pješačka staza. Iako zarasla u šiblje, ipak je uočljiva.. U tom dijelu treba obratiti pažnju na jednu manju zaravan u šumi gdje se staza razdvaja na dva kraka. Tu je potrebno produžiti polulijevo pored dva veća kamena na stazi. Ubrzo se ulazi u visoku šumu i nailazi na manju udolinu, okruženu visokim bukvama.

Na udolini ( zaravni ) postoje ostaci posječenih stabala.. Ovo mjesto posebno opisujemo jer je bitno za dalji pravac kretanja. Staza produžava sa zaravni u pravcu juga i nakon manje od 100 m izlazi na greben. Međutim, prekrivena je ostacima razbacanog posječenog drveća - pa nije vidljiva. Bitno je na ovom mjestu, najkraćim putem izaći na greben kojim se do vrha onda lako izlazi na vrh Šišmana. Izlaskom na greben teren do vrha postaje pregledan i u početku se prolazi goletima u blizini šume.

Pratite greben i postepeno dobijajući na visini izlazite iz zone šume na prostrane goleti Šišmana. Stižete do duboke udoline koju treba obići sa desne strane. Po prolazu udoline slijedi završni uspon pravo naviše, dosta strmim, ali prilično čistim terenom. Izlazite na brijeg iznad pitome udoline koja Vam ostaje sa desne strane i na kraju uz blag uspon lijevim obodom udoline, vršnim travnatim grebenom stižete na vrh.

Pogled sa vrha Šišmana na: Ostroške grede, Garač, Lisac, Slano jezero, Njegoš, Goliju, Vojnik, Moračke planine, Krnovo, Maganik..