Predrag Popović
VRHOVI CRNE GORE - PEAKS OF MONTENEGRO
13 min readFeb 3, 2018

Žabljak Crnojevića ( tvrđava, srednjovjekovni grad ) 69 mnm, Balšin grad ( srednjovjekovni grad ) 133 mnm

Početak staze: 7 mnm, sa parkinga na kraju asfaltnog puta koji vodi do naselja Žabljak Crnojevića.
Cilj : Brdo - tvrđava Žabljak Crnojevića, 69 mnm.
Visinska razlika : 62 m.
Težina staze: laka I.
Dužina staze: 0,45 km.
Vrijeme potrebno za uspon: 15 min.
Voda na stazi: nema.
Opasnosti na stazi: nema.
Markacija: nema.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Kondiciona spremnost: mala.
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće, jesen i zima.

Žabljak Crnojevića je brdo ( tvrđava ) na obali Skadarskog jezera u blizini mjesta gdje se voda izliva iz Malog blata i potom teče do Skadarskog jezera. Nivo Skadarskog jezera oscilira tokom godine tako da su za vrijeme visokog vodostaja Skadarsko jezero i Malo blato jedna vodena površina, dok u ljetnjem periodu predstavljaju dva odvojena jezera, s tim da se voda iz Malog blata uliva u Skadarsko jezero.

Žabljak Crnojevića je poznato istorijsko mjesto Crne Gore koje je dobilo ime po poznatoj dinastiji Crnojevića koja je upravljala Crnom Gorom ( Zetom ) tokom XV vijeka. Zbog strateškog položaja Žabljak je u vrijeme Crnojevića imao važno mjesto u kontroli velikog dijela Skadarskog jezera i doline Zete, pa je do njegovog osvajanja od strane Turaka 1478. godine bio prijestolni grad dinastije Crnojevića.

I pored velikog istorijskog značaja Žabljak Crnojevića nema brigu društva koju realno zaslužuje, te je grad - tvrđava u veoma lošem stanju.. Iako formalno ima zaštitu kao urbanistička cjelina na brdu( tvrđavi ) se uočava nedostatak brige za očuvanje njegove prvobitne arhitekture. Inače, tvrđava je teško dostupna kopnom u većem dijelu godine, s obzirom da u periodu visokog vodostaja jezero plavi prilazni put pa je komunikacija sa okolnim naseljima moguća jedino čamcem.

Kratak opis staze :

Do brda - tvrđave Žabljak Crnojevića iz Podgorice dolazi se magistralnim putem Podgorica - Bar. Po dolasku u Golubovce na kružnom toku nastavljate obilaznicom sa koje udesno skrećete za naselje Vukovci preko Vukovačkog mosta na rijeci Morači. Od Podgorice do Vukovačkog mosta ima 13 km. Prije mosta prvo prelazite prugu ( oprez ! ), a zatim i uzani Vukovački most ( na njemu nije moguće mimoilaženje dva vozila ! ). Po ulasku u Vukovce na prvoj raskrsnici skrećete lijevo, na put za naselje Ponari. Put ide pored rijeke Morače, pa ulazite u naselje Kurioci i nakon oko 5 km od Vukovačkog mosta nailazite na raskrsnicu: pravo asfaltni put nastavlja za Ponare , a lijevo - preko mosta, odvaja se asfaltni put dužine 2,5 km koji vodi do Žabljaka Crnojevića. U podnožju brda Žabljak Crnojevića završava se asfaltni put i tu postoji prostrano proširenje, gdje možete parkirati vozilo. Desno od parkinga postoji vodotok koji se formira od brojnih izvora ispod naselja Ponari, a lijevo vodi makadamski put do obližnjih kuća, kojim se u sušnom periodu godine - kada opadne nivo vode jezera, preko livada može pješice doći do manastira Kom (ima oko 4 km ).

Staza do brda - tvrđave Žabljak Crnojevića kreće sa parkinga u naselju. U početku ide uređenim pločnikom pored rukavca jezera do veće kuće na obali rukavca. Neposredno prije kuće polulijevo naviše odvaja se u početku popločana, a zatim makadamska, široka pješačka staza. Potom staza prolazi pored mjesnog groblja i crkve, pa se serpentinski penje do bedema tvrđave. Od kraja makadamske staze do ulaza u tvrđavu postoji dvadesetak stepenika. Slijedi ulaz u tvrđavu kroz uzani prolaz, a zatim usponom još preko desetak stepenika stiže se u prostrano dvorište tvrđave ( grada ). Dvorište je opasano zidinama koje su pored odbrambene funkcije imale brojne druge namjene, a što se da zaključiti i po prostorijama različite veličine.

Na tvrđavi postoji spomenik u vidu obeliska sa ispisanim imenima Ceklinjana koji su dva puta herojski osvojili Žabljak od Turaka.

Sa vrha Žabljaka Crnojevića je odličan pogled na Skadarsko jezero, Vranjinu, Lovćen, Vrsutu, Rumiju, Prokletije, Prekornicu, Balšin grad, Oblun, Malo blato, Bobiju..

Balšin grad je brdo ( tvrđava ) iznad Ponara koje se nalazi u neposrednoj blizini Malog blata.

Početak staze: 12 mnm, sa puta koji vodi do naselja Ponari i Žabljak Crnojevića.
Cilj : Brdo - tvrđava Balšića grad na 133 mnm.
Visinska razlika : 121 m.
Težina staze: laka I.
Dužina staze: 0,6 km.
Vrijeme potrebno za uspon: 20 min.
Voda na stazi: nema.
Opasnosti na stazi: nema.
Markacija: ima, ali malobrojne su i slabo uočljive..
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Kondiciona spremnost: mala.
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće, jesen i zima.

Tvrđava Balšin grad se nalazi na vrhu istoimenog brda, a ime je dobila po poznatoj dinastiji Balšića koja je upravljala Crnom Gorom ( Zetom ) tokom XIV i početkom XV vijeka. Nažalost, o samoj tvrđavi nema puno istorijskih podataka, ali je očigledno da je u doba vladavine Balšića imala važno mjesto u kontroli većeg dijela jezera, kao i doline Zete, s obzirom na njenu dominantnu poziciju u odnosu na Skadarsko jezero.

Prilaz brdu - tvrđavi Balšin grad iz Podgorice je isti kao za Žabljak Crnojevića. Po prolazu naselja Vukovci i Kurioci nailazite na raskrsnicu sa koje se pravo nastavlja za centar Ponara, a lijevo - preko mosta, odvaja se put do Žabljaka Crnojevića. Balšin grad je upravo brdo iznad Ponara i ovog mosta.

Staza do brda - tvrđave Balšin grad kreće sa puta za Ponare i Žabljak Crnojevića na oko 500 m prije mosta. Početak staze je kod pomoćne zgrade desno pored puta prekrivene limenim krovom. Na zgradi postoji slabo vidljiva markacija i drvena tabla. Staza desetak metara ide asfaltnim putem koji vodi do obližnje kuće, a zatim skreće desno kamenitim terenom naviše i ulazi u pješačku, pastirsku stazu. U početku je slabije vidljiva, a dijelom je zarasla u šiblje. Karakterističan detalj na ovom terenu je prisustvo biljke kaktus, koja je po izjavi mještana donešena iz dalekih krajeva.. Po izlasku iz rijetke šume otvaraju se kamene goleti, kao i male pitome livade u dolini između vrhova Balšin grad i Šćepanova glavica. U dolini skrećete ulijevo u pravcu vrha Balšin grad koji je jasno vidljiv.. Prelazite preko dva manja kamena zida, a potom skrećete desno pored drugog zida. Nakon dvadesetak metara zaokrećete ulijevo, pravo naviše u pravcu većeg usamljenog žbuna. Ne dolazite do žbuna već prije njega zaokrećete ulijevo, koso padinom blago naviše u pravcu vrha. Ispod samog vrha postoji manja zaravan preko koje treba preći u pravcu udoline na prevoju, a zatim čistim terenom izaći na vrh obilazeći ga sa desne strane.

Na vrhu Balšin grad postoji manja zaravan sa ostacima srednjovjekovne tvrđave.

Sa vrha je odličan pogled na Skadarsko jezero, Žabljak Crnojevića, Lovćen, Vrsutu, Rumiju, Vranjinu, Prokletije, rijeku Moraču, Zetsku ravnicu, naselje Kurioci, Šćepanovu glavicu, Oblun, Malo blato, Bobiju, Ponare..

Atraktivnost ture(1–5): 5

3D Google mape prilaznog puta

3D Google mape staze

Do brda - tvrđave Žabljak Crnojevića iz Podgorice se dolazi magistralnim putem Podgorica - Bar. Na kružnom toku prije Golubovaca nastavljate obilaznicom sa koje udesno skrećete preko Vukovačkog mosta na rijeci Morači, ka selu Vukovcima.

Po ulasku u Vukovce na prvoj raskrsnici skrećete lijevo, na put za naselje Ponari. Put ide pored rijeke Morače, ulazite u naselje Kurioci i nakon oko 5 km od Vukovačkog mosta nailazite na raskrsnicu: pravo asfaltni put nastavlja za Ponare , a lijevo - preko mosta, odvaja se asfaltni put dužine 2,5 km koji vodi do Žabljaka Crnojevića.

Od mosta u Ponarima put produžava pravo prema Žabljaku Crnojevića. U podnožju brda Žabljak Crnojevića završava se asfaltni put i tu postoji parking. Desno od parkinga postoji rukavac Skadarskog jezera, a lijevo vodi makadamski put kojim se u sušnom periodu godine, kad opadne nivo vode jezera, preko livada, pješice može doći do manastira Kom.

Pored parkinga postoji stari most, a na obali rukavca ugostiteljski objekat. Rukavac je plovan za male čamce od jezera do Ponara, a na vodi pored naselja možete vidjeti jata pataka..

Staza do brda - tvrđave Žabljak Crnojevića kreće sa parkinga u naselju. U početku ide uređenim pločnikom pored rukavca jezera do veće kuće na obali rukavca. Neposredno prije pomenute kuće polulijevo naviše odvaja se u početku popločana, a zatim makadamska, široka pješačka staza. Staza dalje prolazi pored mjesnog groblja i crkve i serpentinski se penje do bedema tvrđave.

Pogled ispred ulaza u tvrđavu na Malo blato, Oblun, Balšin grad..

Od kraja makadamske staze do ulaza u tvrđavu postoji dvadesetak stepenika. Slijedi ulaz u tvrđavu kroz uzani prolaz, a zatim usponom preko desetak stepenika stiže se u prostrano dvorište tvrđave ( grada ).

Dvorište je opasano zidinama koje su pored odbrambene funkcije imale brojne druge namjene pošto u njima postoji više prostorija različite veličine..

Prilaz brdu - tvrđavi Balšin grad iz Podgorice je isti kao za Žabljak Crnojevića. Balšin grad je brdo iznad Ponara i mosta preko kojeg ide put do Žabljaka Crnojevića. Ovako izgleda prilaz Balšinom gradu od strane Žabljaka Crnojevića..

Staza do brda - tvrđave Balšin grad kreće sa puta za Ponare i Žabljak Crnojevića, na oko 500 m prije mosta. Početak staze je kod pomoćne zgrade desno pored puta prekrivene limenim krovom. Na zgradi postoji slabo vidljiva markacija i drvena tabla. Staza desetak metara ide asfaltnim putem koji vodi do obližnje kuće, a zatim skreće desno kamenitim terenom naviše i ulazi u pješačku, pastirsku stazu.

Staza je u početku slabije vidljiva, a dijelom je zarasla u šiblje. Karakterističan detalj na ovom terenu je prisustvo biljke kaktus koja je po izjavi mještana donešena iz dalekih krajeva. Po izlasku iz rijetke šume otvaraju se kamene goleti, kao i male pitome livade u dolini između vrhova Balšin grad i Šćepanova glavica.

U dolini skrećete ulijevo u pravcu vrha Balšin grad koji je jasno vidljiv pred Vama. Prelazite preko dva manja kamena zida, a potom skrećete desno pored drugog zida. Nakon dvadesetak metara zaokrećete ulijevo, pravo naviše u pravcu većeg usamljenog žbuna. Ne dolazite do žbuna već prije njega zaokrećete ulijevo, koso padinom blago naviše u pravcu vrha. Pogled na dolinu iz koje ste upravo došli..

Ispod samog vrha postoji manja zaravan preko koje treba preći u pravcu udoline na prevoju, a zatim čistim terenom izaći na vrh obilazeći ga sa desne strane. Sa prevoja se otvara odličan pogled na Malo blato, Bobiju, Ponare..

Vrh Balšin grad je zaravan na kojoj postoje ostaci srednjovjekovne tvrđave. Na većem kamenu zida ispisana je poruka posjetiocima tvrđave ( grada ).

Sa vrha Balšinog grada je odličan pogled na Skadarsko jezero, Žabljak Crnojevića, Lovćen, Vrsutu, Rumiju, Vranjinu, Prokletije, rijeku Moraču, Zetsku ravnicu, naselje Kurioci, Šćepanovu glavicu, Oblun, Malo blato, Bobiju, Ponare..