Predrag Popović
VRHOVI CRNE GORE - PEAKS OF MONTENEGRO
10 min readMar 7, 2017

Berovača 1.988 mnm - Kučke planine

Početak staze: 1.605 mnm, sa katuna Zavala.
Cilj : Berovača vrh 1.988 mnm.
Visinska razlika : 383 m.
Težina staze: srednja I.
Dužina staze: 3 km.
Vrijeme potrebno za uspon: 1 h 30 min.
Voda na stazi: nema - ali pored prilaznog puta između Korita i Velike Ćafe postoji odličan izvor Velika Radeča .
Opasnosti na stazi: nema. Na završnom usponu “desnom” varijantom kraću dionicu treba proći stijenama, pa se na tom dijelu treba pomoći rukama.
Markacija: ima, od katuna Zavala i od Velike Radeče.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Kondiciona spremnost: srednja.
Period godine najpovoljniji za uspon: ljeto, jesen.

Berovača je vrh Kučkih planina na jugozapadu ovog planinskog masiva. Planinski vijenac kojem pripada Berovača pruža se pravcem sjever - jug, od Treskavca na sjeveru, pa preko Šile Velje, Žijova, Viline ploče, Viljenice, Pločnika i Berovače, do najjužnijeg vrha - Huma Orahovskog. Vrh Berovače se uočava iz Podgorice - kao prvi vrh kupolastog oblika, ulijevo od Huma Orahovskog.

Sa vrha Berovače je odličan pogled na: Podgoricu, Skadarsko jezero, Rumiju, Lovćen, Orjen, Garač, Brotnjik, Kamenik, Prekornicu, Maganik, Moračke planine, Žijovo, Pločnik, Vilinu ploču, Surdup, Štitan, Smojan, Vilu, Krisitor, Prokletije, Korita Kučka, Hum Orahovski, i dr.

Kratak opis staze:

Prilazni put za Berovaču je širokim asfaltnim putem Podgorica - Medun - Ubli - Preoč, a zatim užim, dobrim asfaltnim putem do Kučkih Korita (Karaule). Od Korita prema Velikoj Ćafi nastavlja lošiji makadamski put ( obavezan “terenac” ) dužine oko 11 km. Do izvora Velika Radeča (1.505 mnm) ima oko 4 km, a nakon još oko 1,5 km nailazi se na raskrsnicu : desno put vodi ka Krisitoru i prevoju Mala Ćafa, a lijevi krak ( naš pravac ) ide ka Kotskom katunu, Smojanu i Velikoj Ćafi. Sa raskrsnice gdje se odvaja put za Krisitor do nove raskrsnice gdje ulijevo sa glavnog puta ide krak za Kotski katun, ima još 1 km. Put za Veliku Ćafu ide pravo naviše iznad Kotskog katuna, a za Kotski katun se polulijevo put spušta u dolinu ka katunu. Na mjestu gdje se odvaja put za Kotski katun postoji veća kamena stijena.. Oko 350 m prije te stijene odvaja se loš makadam dužine oko 900 m, koji ide do katuna Zavala, mjesta početka staze za uspon na vrh Berovača. Inače, od pomenute stijene možete se uključiti na taj put tako što se od stijene treba vratiti 150 m nazad, putem koji na toj dionici postoji paralelno sa glavnim putem prema Velikoj Ćafi.

Staza počinje sa katuna Zavala i jačim “terencem” možete doći do samog katuna. Uprotivnom, parkirajte vozilo pored puta za Veliku Ćafu u blizini pomenute stijene. Od katuna Zavala do katuna Berovača ide se proplancima, uglavnom čistim, travnatim terenom, blagim usponom, tako da taj dio staze predstavlja laganu šetnju. Ubrzo se sa staze blizu katuna, u pravcu zapada, vidi vrh Berovače, a u pravcu istoka pruža se odličan pogled na Krisitor.

Katun Berovača je prostrana udolina podno vrha Berovača gdje postoje brojni ostaci nekadašnjih koliba. Teren od katuna do vrha je kraški, prekriven brojnim kamenjem i sasušenim stablima bora. Od katuna do vrha moguće su dvije varijante uspona pravcem ulijevo ili desnom stranom. Ovdje opisujemo uspon desnom stranom, a spuštanje lijevom. Sa katuna se bez većih teškoća, desnom padinom, birajući najčistiji teren izlazi na prevoj udesno od vrha, odakle se otvaraju odlični pogledi na planinske vrhove prema zapadu, okolinu Podgorice, Žijovo, Prokletije.. Uočava se i dalji pravac kretanja prema vrhu.. Prvo treba preći ravno preko sipara na zapadnu padinu, a zatim se usmjeriti pravo naviše vršnim grebenom. To je najteži dio staze jer je uspon prilično strm, ali pošto se radi o relativno kratkoj dionici bez većih problema izlazi se na vrh. Početnim dijelom iznad sipara - uz stijene, nakratko je potrebno pomoći se rukama, a zatim se prema vrhu ide strmim travnatim terenom kroz niska stabla borova.

Vrh Berovače je prostran i bezbjedan, uz odličan pogled u svim pravcima, a kao obilježje vrha formirana je manja piramida od sakupljenog kamenja.

Povratak sa vrha Berovače do katuna (kao što smo napomenuli), moguće je izvršiti kružno “južnom” varijantom, gledano iz pravca katuna. Ispod vrha Berovače u pravcu Huma Orahovskog spušta se greben sa travnatim terenom prekrivenim kamenjem. Radi se o padini koja je pristupačnija u odnosu na zapadnu koju smo opisali za uspon na vrh. Nakon prolaska grebena staza se spušta u dolinu između vrha Berovača i susjednog, nižeg vrha u pravcu Huma, i bez većih teškoća stiže se na katun Berovača.

Postoji i varijanta uspona na vrh Berovača sa početkom staze od izvora Velika Radeča (vidi mapu). Markirana staza od izvora, vodi kroz šumu pravo naviše do prevoja, da bi se zatim spojila sa stazom sa katuna Zavala (lakšim terenom, proplancima, pravcem prema sjeveru). Početni dio staze od izvora do prevoja je prilično strm i zahtjevan.

Atraktivnost ture(1–5): 4

3D Google mape prilaznog puta

3D Google mapa staze

Prilazni put za Berovaču je širokim asfaltnim putem Podgorica - Medun - Ubli- Preoč, a zatim užim, dobrim asfaltnim putem do Kučkih Korita (Karaule), gdje je sve više novih vikendica i drugih objekata..

Od Korita u pravcu Berovače nastavlja makadamski put, lošijeg kvaliteta (“terenac “ !) do prevoja Velika Ćafa ukupne dužine oko 11 km. Na tom putu je sa lijeve strane, nakon oko 4 km, poznati izvor Velika Radeča (1.505 m).

Postoji i varijanta uspona na vrh Berovača sa početkom staze od izvora Velika Radeča (vidi mapu). Staza od izvora ide kroz šumu pravo naviše do prevoja, da bi se zatim lakšim terenom, proplancima, pravcem prema sjeveru spojila sa stazom sa katuna Zavala. Početni dio staze od izvora do prevoja je prilično strm i zahtjevan, zbog čega prednost dajemo varijanti I.

U nastavku puta na oko 1,5 km od izvora Velika Radeča nailazi se na raskrsnicu : desno put vodi ka Krisitoru i prevoju Mala Ćafa, a lijevo (naš pravac) ka Kotskom katunu, Smojanu i Velikoj Ćafi. Na sljedećoj raskrsnici koja je udaljena oko 1 km, ulijevo se sa glavnog puta odvaja put za Kotski katun. Na tom mjestu lijevo pored puta postoji veća kamena stijena, s tim da se na oko 350 m prije, odvaja loš makadamski put za katun Zavala, mjesto početka staze za uspon na vrh Berovača. I od pomenute stijene možete se uključiti na taj put..

Put do katuna Zavala je loš makadam, ali dobrim terenskim vozilom sa glavnog puta može se još bliže prići vrhu Berovača (za oko 900 m).

Staza od katuna Zavala do katuna Berovača ide proplancima, uglavnom čistim, travnatim terenom, blagim usponom i prolazak tim dijelom staze predstavlja laganu šetnju. Već sa staze blizu katuna vidi se vrh Berovače u pravcu zapada, a na suprotnoj strani u pravcu istoka, odličan je pogled na Krisitor. Katun Berovača je prostrana udolina podno vrha Berovača na kojem postoje brojni ostaci nekadašnjih koliba.

Teren od katuna do vrha je kraški, prekriven brojnim kamenjem i sasušenim stablima bora. Sa katuna do vrha moguće su varijante uspona smjerom ulijevo ili desnom stranom. Ovdje opisujemo uspon desnom stranom, a spuštanje lijevom. Od katuna se bez većih teškoća, desnom padinom, birajući najčistiji teren, izlazi na prevoj desno od vrha.

Sa prevoja se otvaraju odlični pogledi na planinske vrhove prema zapadu, okolinu Podgorice, Žijovo, Prokletije.. Uočava se i dalji pravac kretanja prema vrhu. Prvo treba preći ravno preko sipara na zapadnu padinu, a zatim se usmjeriti pravo naviše vršnim grebenom. To je najteži dio staze jer je uspon prilično strm. Početnim dijelom iznad sipara - uz stijene, potrebno je pomoći se rukama..

Dalje prema vrhu prolazi se lakšim terenom, strmim travnatim grebenom kroz niska stabla borova. Vrh Berovače je prostran i bezbjedan, uz odličan pogled u svim pravcima, a kao obilježje vrha postoji piramida od sakupljenog kamenja.

Pogled sa vrha Berovače na: Podgoricu , Lovćen, Brotnjik, Kamenik, Prekornicu, Maganik, Moračke planine, Tali, katun Radan, katun Štirni do, Žijovo, Pločnik, Vilinu ploču, Surdup, Štitan, Smojan, Beškezu, Vilu, Krisitor, Prokletije, Korita Kučka, Hum Orahovski..

Povratak sa vrha Berovače do katuna moguće je izvršiti kružno, “južnom” varijantom, gledano iz pravca katuna. Ispod vrha Berovače u pravcu Huma Orahovskog, spušta se greben sa travnatim terenom prekrivenim kamenjem. Radi se o padini koja je pristupačnija u odnosu na “desnu” varijantu uspona na vrh. Nakon prolaska grebena staza se spušta u dolinu između vrha Berovača i susjednog, nižeg vrha u pravcu Huma Orahovskog, te se bez većih teškoća stiže na katun Berovača.

Pogled na vrh Berovača iz Podgorice.