Predrag Popović

Težina staze: srednja III,
Dužina staze: 7,5 km,
Vrijeme potrebno za uspon: 2h 30 min,
Voda na stazi: ima- česma pored kolibe ispod puta, oko 1,4 km prije prevoja Čakor (početka staze),
Opasnosti: nema. Oprez je ipak potreban prilikom prolaza kamenitim dijelom staze ispod samog vrha,
Markacija: dio staze ima, dio nema,
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema,
Kondiciona spremnost: srednja,
Period godine najpovoljniji za uspon: ljeto, rana jesen.

Opis staze:

Starac je planina koja pripada širem masivu Prokletija a zauzima pogranični prostor između Crne Gore i Kosova (Srbije). Sa sjeverozapada planina Starac se graniči planinom Čakor (Ravno brdo i Đevojački krš), na sjeveru i sjeveroistoku Babinom gorom i dolinom rijeke Bjeluhe, na istoku planinom Bogdaš-Marijaš, jugoistoku Pasjim i Pčelijim vrhom, juga Babinim poljem i Bogićevicom i zapada padinama ove planine koje se blago spuštaju preko Malog Starca, Desnog i Lijevog Meteha prema dolini Lima, Komaračke rijeke i Plavskom jezeru. U središnjem dijelu grebena dominiraju dva vrha: na zapadu vrh Starac (2352 mnm) i na istoku Crni krš — Bandera (2426 mnm), najviši vrh planine Starac.
Sa vrha Crni krš je odličan pogled na Bogićevicu, Babino polje, Prokletije, Tromeđu, Pasji vrh, Đeravicu, Bogdaš, Žuti Kamen, Đevojački krš, Čakor, Planinicu, Vaganicu, Mokru planinu, Cmiljevicu, Hajlu, Ahmicu, Žleb (Žlijeb), Rusoliju, Bjelasicu, Komove, Kučke planine, Zeletin, Visitor, Greben, Plavsko jezero, Trojan, Valušnica, Popadija, Starac, Ravni Hrid, Bor i dr. Sa Crnog vrha je odličan pogled na čitav masiv Prokletija.

Prilazni put za planinu Starac, u varijanti koju ovdje opisujemo, ide iz varošice Murino. Od Murina se asfaltni put dužine 23 km, postepeno penje kroz naselja Gornju Rženicu i Veliku i izlazi na prevoj Čakor (1849 mnm). Na prevoju postoji zaravan na kojoj se nalazi više spomenika a sa njega je odličan pogled na okolinu. Sa prevoja su vidljivi vrhovi Planinica i Vaganica. Crni vrh se sa prevoja Čakor ne vidi.
Regionalni put sa prevoja nastavlja dalje prema istoku, naniže ka Kućištu i Rugovskoj klisuri (Kosovu). Sa prevoja Čakor se sa regionalnog puta odvaja ulijevo dobar makadamski put koji prolazi pored vrhova Planinica i Vaganica i ide prema Mokroj planini a desno se odvaja makadamski put koji vodi u pravcu Ravnog brda i vrha Đevojački krš (2040 mnm).

Staza za uspon na Crni krš kreće sa prevoja Čakor. Sa Čakora u pravcu Crnog krša postoji makadamski put koji ide preko Ravnog brda ali je naša preporuka da dalje ne nastavljate vozilom pošto je put prilično loš. Staza prvih oko 2 km prati ovaj makadamski put koji se od prevoja postepeno penje prema Ravnom brdu. Put se penje do ispod prvog vrha sa kojeg se otvaraju odlični pogledi na okolinu. Već sa ovog vrha se vidi Plavsko jezero a naprijed u pravcu juga najviši vrh Ravnog brda, Đevojački krš, a iza njega i naš cilj –Crni krš. Staza od nižeg vrha nastavlja naprijed, takođe makadamskim putem koji se spušta u manju udolinu a zatim se penje takođe do ispod samog vrha Đevojački krš (2040 mnm). Pogled sa Đevojačkog krša je još ljepši u odnosu na prethodni vrh, s tim što se ispred Vas sada otvara čitav teren kojim ide planinarska staza za uspon na vrh Crni krš. Pogled na Crni krš je fantastičan !

Sa Đevojačkog krša, dalje naprijed, spuštate se, traversirajući, pastirskom stazom, travnatom padinom a zatim sljedećih oko 1,4 km nastavljate makadamskim putem koji ide vrhom prelijepog prevoja Dio (1921 mnm), penjući se postepeno u pravcu borove šume ispod vrha Mali Starac. Prije ulaska staze u šumu, uočava se makadamski put koji sa lijeve strane dolazi iz pravca Babine gore i Dečanske planine. Stotinak metara naprijed od ove raskrsnice, lijevo od puta koji produžava prema Desnom Metehu, postoji usamljeno drvo kao i drvene klupe u njegovoj blizini. Treba obratiti pažnju na to mjesto pošto tim pravcem par desetina metara naprijed pješačka staza ulazi u visoku četinarsku šumu. Sljedećih oko 1,3 km staza prolazi kroz šumu. To je najteža dionica staze. Ovo ne iz razloga težine terena, jakog uspona i sl. već iz prostog razloga što je staza dijelom zarasla u rastinje a takođe preko nje, na pojedinim mjestima, postoje porušena stabla drveća.

Po izlasku staze iz šume, dalje prema vrhu nastavlja jasno uočljiva staza koja se strmo penje, u početku između manjih rijetkih stabala drveća a kasnije čistim travnatim padinama. Staza koso siječe sjevernu padinu ispod vrha Starac (2352 mnm) i izlazi na sedlo između vrhova Starac i Crni krš. Sa sedla se otvara odličan pogled na Bogićevicu i Babino polje sa okolinom kao i na vrh Crni krš do kojeg ostaje strmi uspon, vršnim grebenom, još oko 500 m.

Završni uspon na Crni krš je veoma atraktivan. Sa sedla staza grebenom nastavlja naviše, u početku travnatom padinom, a potom par desetina metara preko krupnog kamenja. Završni uspon je strm ali staza ide prilično čistim, lako prohodnim terenom.

Uspon na Crni vrh, osim opisanog pravca, je moguć i iz sela Lijevi i Desni Meteh, iz Babinog polja, graničnim grebenom iz pravca Tromeđe, Pčelijeg i Pasjeg vrha i iz Bjeluhe.

Atraktivnost ture (1–5): 5

Mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Prilazni put za planinu Starac, u varijanti koju ovdje opisujemo, ide iz varošice Murino. Od Murina se asfaltni put postepeno penje kroz naselja Gornju Rženicu i Veliku i izlazi na prevoj Čakor. Na oko 1,4 km prije prevoja Čakor, ispod puta, pored jedne kolibe, postoji česma na kojoj se možete snabdjeti vodom za piće. Na prevoju Čakor postoji više spomenika a sa njega se vide vrhovi Planinica i Vaganica

Staza za uspon na Crni krš kreće sa prevoja Čakor makadamskim putem u koji ide u pravcu juga ka Ravnom brdu i vrhu Đevojački krš. Put se prvo penje do ispod prvog vrha a zatim nastavlja i do drugog, najvišeg vrha Ravnog brda, Đevojački krš. Sa ovih vrhova je odličan pogled na Plavsko jezero, Crni krš i dr.

Sa Đevojačkog krša, dalje naprijed, staza se spušta na makadamski put koji vrhom prevoja Do vodi do četinarske šume ispod vrha Mali Starac. Teren je prelijep. Na raskrsnici puteva, prije ulaska staze u šumu treba obratiti pažnju na markaciju na usamljenom drvetu. Sljedećih oko 1,3 km staza prolazi kroz šumu

Po izlasku staze iz šume, dalje prema vrhu nastavlja jasno uočljiva staza koja se strmo penje, u početku između manjih rijetkih stabala drveća a kasnije čistim travnatim padinama. Staza koso siječe sjevernu padinu ispod vrha Starac i izlazi na sedlo između vrhova Starac i Crni krš. Sa sedla se otvara odličan pogled na Bogićevicu i Babino polje sa okolinom

Vrh je prostran, kameno-travnat i bezbjedan. Na vrhu postoji piramida od sakupljenog kamenja i podatak o nadmorskoj visini vrha ispisan na kamenu. Pogled sa vrha na Bogdaš, Žuti Kamen i dr.

Pogled sa vrha Crnog krša (Bandere) na Babino polje, Bogićevicu, Prokletije, Đeravicu, Pasji vrh, Hajlu, Planinicu, Vaganicu, Mokru planinu, Čakor i dr.