Predrag Popović
VRHOVI CRNE GORE - PEAKS OF MONTENEGRO
10 min readAug 23, 2016

Gusar 1.907 mnm - Sinjavina

Početak staze: 1.530 mnm, prilazni put ispod katuna Gusar.
Cilj: Gusar, vrh 1.907 mnm.
Visinska razlika: 377 m.
Težina staze: srednja I.
Dužina staze: 5 km.
Vrijeme potrebno za uspon: 2 h 30 min.
Voda na stazi: nema.
Opasnosti na stazi: nema.
Markacija: nema.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Kondiciona spremnost: srednja.
Period godine najpovoljniji za uspon: ljeto, jesen.

Gusar je malo poznati vrh na jugoistoku planine Sinjavine i mišljenja smo da je u planinarskoj javnosti, nepravedno zapostavljen. Od svih vrhova Sinjavine najbliži je dolini rijeke Tare, pa se zato sa njegovog vrha pruža izvanredan pogled na Kolašinsku kotlinu, dolinu Tare od Mateševa do Mojkovca, dolinu Štitarice, na planinske vrhove Bjelasice, katun Goleš, Komove, Kučke planine, Ostrvicu, Brotnjik, Kamenik, Vučje, Umove, Tornu, Maganik, Tali, Gradišta, Savinu gredu, Jablanov vrh, Veliki Pećarac, Ružicu, i dr.

Kratak opis staze:

Planinarska tura počinje sa magistralnog puta Kolašin - Mojkovac. U mjestu Bakovići, blizu Motela “Djevojački most” ulijevo se odvaja lokalni, asfaltni put za selo Lipovo. Nakon 3 km od skretanja u Bakovićima stiže se do sela Vojkovići, gdje treba skrenuti desno na makadamski put koji vodi prema katunu Lučka gora i dalje prema katunu Potrk, te vještačkom jezeru ispod Jablanovog vrha - Savina voda. Za makadamski put do Lučke gore potreban je “terenac”.. Od Vojkovića do Lučke gore (raskrsnice gdje se skreće prema Gusaru) put je dužine 5,5 km, pri čemu se serpentinama savlađuje visina od oko 500 mnm. Lučka gora je prostrana zaravan pokrivena šumom, sa pašnjacima i livadama, nažalost, kao i u mnogim drugim krajevima Crne Gore gotovo bez stoke i stočara, sa ostacima nekadašnjih koliba, oranica i katuništa. Sa glavnog puta kroz Lučku goru, udesno - kroz šumu, odvaja se solidan makadamski put dužine oko 600 m, prema podnožju Gusara. Na kraju tog puta započinje jedna travnata dolina, gdje parkirate vozilo (sa nje su vidljive južne padine Gusara).

Planinarska staza započinje sa brijega iznad doline i blago se spušta u dolinu, prateći loš makadamski put koji ide još oko 500 m do ulaska u šumu. Iz doline se otvara odličan pogled na južne padine Gusara, ali najviši vrh sa tog mjesta nije vidljiv. Lijevo od doline vidi se vrh Opaljena glava (1.781 mnm), pravo se vidi jedan obli, travnati vrh visine 1.834 mnm ( zaklanja najviši vrh Gusara), a desno od njega iznad šume vide se travnate padine na kojima se nalazi naš prvi cilj - katun Gusar. Nastavljamo dolinom poludesno, prateći ostatke makadamskog puta prolazimo pored jedne moderne vikendice, koja ostaje sa lijeve strane. Makadamski put se ubrzo gubi, a započinje pastirska staza koja ulazi u šumu. Putanja na tom dijelu ide potpuno desno u odnosu na vrh, te laganim usponom kroz visoku bukovu šumu i nakon oko 500 m izlazite na jednu prostranu livadu, sa dvije polusrušene kolibe. Prolazite blizu veće kolibe u sredini livade i od kolibe polulijevo, blago naviše dolazite na kraj livade, pa ponovo ulazite u šumu.. Taj dio staze kroz šumu je vrlo kratak i ubrzo stižete na sljedeću livadu (proplanak), ali ovog puta nešto manju u odnosu na prethodnu. Prolazite lijevim obodom te livade, pronalazite put koji sa nje vodi naviše kroz sada visoku šumu, i izlazite na otvorene južne padine Gusara, gdje se nalazi istoimeni katun. Katun se nekad uglavnom prostirao blizu šume na kosim, južnim padinama Gusara, o čemu svjedoče brojni ostaci srušenih drvenih koliba na čitavom tom prostoru. Od izlaska iz šume nastavljate pravo naviše, pored koliba i izlazite na prevoj, sa kojeg je polulijevo - vidljiv vrh Gusara. Sa prevoja je praktično čitav dalji pravac kretanja prepoznatljiv.. Ne idete od prevoja lijevo vršnim grebenom, jer to bi Vas odvelo u prostor ispod vrha Gusara koji je prekriven brojnim brijegovima i vrtačama. Bitno je da sa prevoja slijedite stare, uočljive pastirske staze i da se kosom padinom, sa druge strane prevoja u odnosu na katun Gusar, spustite u dolinu ispod najvišeg vrha.. a zatim iz doline pravo naviše, travnatom padinom izađete na drugi prevoj, i tako se najčistijim terenom usmjeravate prema vrhu. Nastavljate oko pola kilometra ovim grebenom (rbatinom), prema stalno vidljivom vrhu. Nailazite na dio staze gdje se desno ponovo pojavljuje jedna udolina. Vršnim grebenom kojim se približavate vrhu možete izaći na sam vrh Gusara, ali tim pravcem ispod samog vrha, teren je nešto teži. Zbog toga preporučujemo da na nekih 60 - 80 mnm ispod vrha, sa ovog vršnog grebena preko udoline pređete na krajnji desni vršni greben, kojim ćete bez većih teškoća, čistim terenom, lagano izaći na vrh Gusara. To mjesto prelaza preko gotovo ravne udoline lako je prepoznati.. nema potrebe gubiti na visini zbog spuštanja u nju, a na mjestu gdje treba da pređete, na prvom grebenu u tom momentu nailazite na dosta strm uspon (djeluje kao uspon na jednu veću glavicu). Tada, idete poludesno u dolinu i gotovo ravno prelazite na krajnji desni greben, kosom čistom travnatom padinom. Po izlasku na taj greben otvaraju se odlični pogledi na čitav prostor, a posebno dio prema sjeveru - selo Štitarica, dolinu prema Ružici, i dr. Vršnim grebenom (zadnjim, iznad doline Štitarice) nastavljate naprijed u pravcu zapada, i za kratko vrijeme stižete na vrh Gusara.

Vrh je travnat, čist, prostran i bezbjedan, sa obilježjem u vidu krsta, od kamenja ukopanog u zemlju. Nema oznaka o visini ili nazivu vrha, kao ni planinarske kutije i upisne knjige.

Atraktivnost ture (1–5): 5

3D Google mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Prilazni put za Gusar ide iz Kolašina. Sa magistralnog puta Kolašin - Mojkovac iz mjesta Drijenak vidljive su grede ispod katuna Gusar, kao i čitav teren kojim iz doline Lipova izlazi put do Lučke gore, nekad poznatog kolašinskog katuna. U Bakovićima, neposredno prije motela “Djevojački most” i auto servisa “Kujović”, odvaja se ulijevo asfaltni put za selo Lipovo (Gusar).

U Vojkovićima se sa asfaltnog puta udesno odvaja makadamski put za Lučku goru (oko 500 m prije naselja - Lipovska Bistrica). Na tom dijelu puta ima više uzastopnih krivina, a sa lijeve strane mogu se vidjeti veći objekti u Lipovskoj Bistrici (škola, prodavnica, i dr). Put se serpentinama uspinje iz doline do Lučke gore, a vidici na okolinu postepeno šire..

U Lučkoj gori (oko 1 km po izlasku na prevoj) udesno se odvaja put prema katunu Gusar. Put ne vodi do katuna, već samo do doline ispod njega.. Dužina dionice kojom se još uvijek bezbjedno može proći vozilom je oko 600 m. Teren je lijep, put ide kroz nisku bukovu šumu, pa preko proplanaka do prostrane livade sa koje se vide južne padine Gusara i okolni vrhovi. Vozilo parkirate prije te livade..

Staza počinje sa brijega iznad livade. Doduše, ima još oko 500 m lošeg puta do ulaza staze u šumu.. ali zadovoljstvo je nastaviti pješice. Slijedite trasu puta, prolazite pored jedne vikendice i ulazite u šumu, gdje je završetak puta. Narednih oko pola kilometra idete blago naviše kroz šumu, desno, u smjeru istoka..

Po izlasku iz šume dolazite na jednu prostranu dolinu sa dvije stare, drvene kolibe. Usmjeravate se u pravcu kolibe na sredini doline, a onda polulijevo uz mali brijeg, desnim obodom livade dolazite do kraja goleti. Ponovo ulazite u rijetku šumu, ali nakratko. Brzo izlazite na sljedeću livadu, idete do sredine i onda zaokrećete ulijevo. Pronalazite stazu kroz šumu i pravo naviše, u pravcu sjevera izlazite na katun Gusar (prostire se obodom šume).

Izlazite na prostrane goleti ispod Gusara, čiji vrh još uvijek nije vidljiv. Na tom prostoru se uočavaju tri bitne stvari: vrh lijevo od izlaza iz šume (prema kojem ne treba ići, najviši vrh je iza njega), goli vrh iznad šume koji je ostao iza nas (odličan vidikovac na kolašinsku kotlinu) i manji vrh desno od katuna (dobar vidikovac na selo Trebaljevo i dolinu Tare) - koji nam je sada orijentir za završni uspon na vrh Gusara.

Izlazite na prevoj, pravo iznad katuna. Desno od nas je mali vrh na kraju kamene rbatine, lijevo vrh na koji smo rekli da se nema potrebe uspinjati i polulijevo sa prevoja - najviši vrh Gusara. Sa prevoja, kosom padinom, prateći pastirske staze, blago se spuštate u dolinu, a onda zaokrećete pravo naviše, u pravcu sjevera i izlazite na sljedeći prevoj. Slika terena prema vrhu postaje jasnija..

Prema vrhu nastavljate vršnim grebenom.. pojavila se čak i jedna markacija! Pratite pastirske staze koje izbjegavaju nepotrebno penjanje na glavice. Prelazite sa jedne rbatine na drugu, postepeno dobijajući na visini. Na 60 - 80 mnm ispod vrha, jednom ravnom udolinom prebacujete se na rbatinu krajnje desno i njome laganim usponom, bez teškoća izlazite na vrh. Vrh je prostran i bezbjedan.

Pogled ispod vrha na teren kuda prolazi staza kao i na neobični reljef, prekriven uvalama i brijegovima između najvišeg vrha Gusara i susjednog vrha.

Pogled sa vrha Gusara na dio Sinjavine prema Ružici, Veliki Pećarac, Jablanov vrh, Savinu gredu, Gradišta, Tornu, Umove, Tali, Maganik, Ostrvicu, Kučke planine, Komove, vrhove Bjelasice, katun Goleš, Štitaricu, i dr.