Predrag Popović
VRHOVI CRNE GORE - PEAKS OF MONTENEGRO
7 min readOct 12, 2022

Jeremijine strane 1.569 mnm, Bjelasica

Početak staze: 1.407 mnm, sa puta Kolašin-Bašanje brdo-Bojišta- katun Goleš.
Cilj: Jeremijine strane, vrh 1.569 mnm.
Visinska razlika: 162 m.
Težina staze: laka I.
Dužina staze: 690 m.
Vrijeme potrebno za uspon: 30 min.
Voda na stazi: nema.
Opasnosti: nema.
Markacija: nema.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Kondiciona spremnost: mala.
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće, ljeto,jesen.

Opis staze:

Planinarska tura koja pruža odličan pogled na Ključ, Komove, Ostrvicu, Maganik, Moračke planine, Vučje, Umove, Tornu, Gradište, Sinjavinu, Kolašin sa okolinom, vrhove Bjelasice Lica i Troglavu, Rijeku Mušovića, put Kolašin-Jezerine i dr.

Jeremijine strane su središnji dio planinske kose koja se od gradskog centra Kolašina postepeno uzdiže u pravcu sjeveroistoka. Kosa se od gradskog naselja Breza postepeno penje preko Bašanjeg brda (1147 mnm) i Bojišta (1464 mnm) a zatim preko Jeremijinih strana (1569 mnm), Strmca (1617 mnm) i Melajske kose (1704 mnm) završava se vrhom Bjelasice, Lica (1893 mnm). U pravcu juga i jugoistoka sa vrha Jereminijih strana se prema dolini rijeke Svinjače, naselja Rijeka Mušovića i Biočinovići, spušta veoma strma travnata padina, pa bi mogući prilaz vrhu, tim pravcem, bio prilično zahtjevan.

Prilazni put do početka staze za uspon na Jeremijine strane, dug 8,2 km, iz Kolašina počinje kod restorana Vodenica, prelazi preko mosta na rijeci Svinjači i dalje nastavlja do naselja Breza. Na prvoj raskrsnici idete desno i ulazite na put koji vodi do kolašinskog sela Radigojno (selo na desnoj obali Tare poznato po fabrici vode “Aqua Bianca”). Put se postepeno diže padinama Bašanja brda. U dolini sa lijeve strane puta vidi se kasarna Breza kao i poznato Partizansko spomen groblje. Ubrzo nailazite na raskrsnicu: pravo naprijed nastavlja asfaltni put do sela Radigojno a desno uzbrdo odvaja se asfaltni put prema naselju Gornja Breza i dalje u pravcu sela Klačine, brda Sušac, Jeremijinih strana, katuna Melaja i Goleš. Asfaltni put ubrzo izlazi na Bašanje brdo sa kojeg se otvaraju odlični pogledi na okolinu Kolašina a posebno dio grada sa druge strane brda prema Željezničkoj stanici Kolašin, Rijeci Mušovića i Ključu. Na mjestu gdje asfaltni put izlazi na kosu Bašanje brdo (na putu postoji oštra krivina ulijevo), grupa ljubitelja prirode i planinara predvođena poznatim kolašinskim sportistom Bobanom-Džimom Brkovićem je uredila trim stazu dugu 820 m. Staza prolazi kroz prelijepu bukovu i borovu šumu i omiljeno je mjesto za rekreaciju građana Kolašina, sportista i gostiju koji u gradu provode aktivan odmor. Po prolazu krivine put nastavlja pravo blago naviše i već nakon par stotina metara završava se asfalt. Ubrzo nailazite na raskrsnicu na kojoj produžavate pravo (desno vodi put do sela Klačine). Po prolasku ove raskrsnice nakon oko 800 m nailazite na još jednu raskrsnicu (pravo produžava šumski put u pravcu vrhova Mali i Veliki Sušac i dalje prema Sušačkom potoku a desno, naviše produžava put prema Bojištima, Jeremijinim stranama, Melaji i Golešu). Po prolasku ove raskrsnice narednih oko 5 km, do početka staze, više nema skretanja. Put ide vršnim dijelom brda Bojišta sa kojeg su odlični pogledi na okolinu. Na toj dionici puta, iznad sela Klačine, postoji vidikovac sa klupom i nastrešicom a na najvišoj tačci tog dijela puta postoji još jedan vidikovac sa klupom, na brdu Bojišta. Dalji dio puta od ovog vidikovca do početka staze ide uglavnom kroz šumu.

Po prolazu oko 1,5 km od vidikovca na brdu Bojišta, put izlazi iz šume na kosu travnatu padinu koja se desno iznad puta uzdiže u pravcu Jeremijinih strana. Desno pored puta postoji proširenje na kojem je moguće parkirati vozilo. Tu je početak staze. (Napomena: Za okretanje vozila prilikom povratka nazad najbolje je iskoristiti prostranu livadu koja je udaljena svega oko 300 m dalje naprijed putem prema katunima Melaja i Goleš).

Staza sa proširenja pored puta kreće pravo naviše u pravcu istoka, strmom livadom oko 250 m i izlazi na zaravan na vršnom grebenu. Desno od staze, ispod grebena, na obodu bukove šume, zarasla u visoku travu, nalazi se urušena koliba porodice Bukilić. Sa zaravni zaokrećete desno i vršnim grebenom, u pravcu jugozapada ulazite u bukovu šumu. Sljedećih oko 450 staza ide pravo prema vrhu, blago naviše, vršnim grebenom, kroz bukovu šumu, kratko i goletima, pri čemu se postepeno otvaraju sve bolji pogledi lijevo od staze na masiv Bjelasice, Ključa, Komova, doline rijeke Svinjače, Kolašina sa okolinom i dr. Najviši vrh Jeremijinih strana se nalazi odmah po izlasku staze iz šume. Svojom visinom, vrh se značajnije ne odvaja od okoline.

Vrh Jeremijinih strana je travnat, prostran i bezbjedan. Pogled sa vrha prema sjeveru i zapadu blokira bukova šuma. Sa vrha se moguće, ispod oboda šume, u pravcu jugozapada (u pravcu Kolašina), spustiti travnatim padinama, više stotina metara, radi boljeg razgledanja okoline Kolašina.

Atraktivnost ture (1–5): 5

Mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Jeremijine strane su središnji dio planinske kose koja se od gradskog centra Kolašina uzdiže u pravcu planine Bjelasice

Prilazni put do početka staze za uspon na Jeremijine strane, počinje iz Kolašina kod restorana Vodenica, prelazi preko mosta na rijeci Svinjači, prolazi kroz naselje Breza i stiže na raskrsnicu na kojoj postoji informativna tabla: pravo asfaltni put produžava do kolašinskog sela Radigojno a desno, naviše nastavlja asfaltni put koji prolazi kroz naselje Gornja Breza i izlazi na Bašanje brdo

Na mjestu gdje asfaltni put izlazi na kosu Bašanje brdo postoji trim staza duga 820 m. Staza je omiljeno mjesto za rekreaciju građana Kolašina, sportista i gostiju koji u gradu provode aktivan odmor

Po prolazu oštre krivine ulijevo i trim staze put nastavlja pravo blago naviše i već nakon par stotina metara završava se asfalt. Nailazite na prvu raskrsnicu na kojoj produžavate pravo a nakon oko 800 m po prolasku ove raskrsnice nailazite na još jednu raskrsnicu na kojoj produžavate desno, prema brdu Bojišta. Po prolasku oko 2 km od zadnje raskrsnice, desno pored puta, postoji uređeni vidikovac na grad Kolašin sa okolinom

Po prolasku vidikovca put se dalje serpentinski penje prema brdu Bojišta. Put ide vršnim dijelom brda i sa njega su odlični pogledi na Maganik, Moračke planine, Sinjavinu i druge planine, Lipovsku kotlinu i dr. Na najvišoj koti puta preko brda Bojišta takođe postoji vidikovac sa klupom

Po prolazu oko 1,5 km od vidikovca na brdu Bojišta, put izlazi iz šume na kosu travnatu padinu na kojoj desno pored puta postoji proširenje. Staza sa proširenja kreće pravo naviše u pravcu istoka, strmom livadom i izlazi na zaravan na vršnom grebenu. Desno od staze, ispod grebena, na obodu bukove šume, postoji urušena koliba

Sa zaravni blizu kolibe zaokrećete desno, nastavljate u pravcu jugozapada do kraja livade a zatim ulazite u bukovu šumu i sljedećih oko 400 staza ide pravo, blago naviše, najvećim dijelom kroz šumu, u pravcu vrha

Najviši vrh Jeremijinih strana se nalazi odmah po izlasku staze iz šume. Vrh Jeremijinih strana je travnat, prostran i bezbjedan. Pogled sa vrha prema sjeveru i zapadu blokira bukova šuma. Sa vrha se moguće, ispod oboda šume, u pravcu jugozapada (u pravcu Kolašina), spustiti travnatim padinama radi boljeg razgledanja okoline

Pogled sa vrha Jeremijinih strana na planinu Bjelasicu, dolinu rijeke Svinjače, Rijeku Mušovića, Ključ, Komove i dr