Kobilja glava 1.687 mnm, Ključ, Bjelasica

Početak staze: 1.360 mnm, Izlasci, sa puta Kolašin-Šljivovica- Manastir Ćirilovac.
Cilj: Kobilja glava vrh 1.687 mnm.
Visinska razlika: 327 m.
Težina staze: laka III .
Dužina staze: 1,50 km .
Vrijeme potrebno za uspon: 1 h .
Voda na stazi: ima. Vodom se možete snabdjeti na Izvoru Milajića koji se nalazi na oko 400 m od početka staze naprijed u pravcu Manastira Ćirilovac. Izvor se nalazi ispod puta a to mjesto je lako prepoznati po makadamskom putu koji se odvaja sa glavnog puta naniže desno. Taj put prolazi ispod izvora i vodi do jedne kuće u šumi. Od glavnog puta do izvora ima svega oko 30 m.
Opasnosti: nema .
Markacija: nema .
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema .
Kondiciona spremnost: mala .
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće, ljeto,jesen.

Opis staze:

Kobilja glava je zapadni završetak planinskog vijenca Ključ, koji pripada planinskom masivu Bjelasica, a koji se strmo uzdiže iznad Kolašina u pravcu istoka. Iako je Kobilja glava jedan od nižih vrhova Ključa,( Ključ- najviši vrh 1.973 mnm, Miljevača 1.930 mnm, Bikovača 1.908 mnm), svojim položajem blizu grada Kolašina, ona predstavlja atraktivan vidikovac na ovaj grad sa okolinom i kao takav privlači pažnju planinara.

Ova planinarska tura pruža odličan pogled na Komove, Ostrvicu, Maganik, Moračke planine, Tornu, Umove, Vučje, Kolašin sa okolinom, Lipovsku kotlinu, Sinjavinu, Gusar, Ogorelu glavu, Troglavu, Zekovu glavu, Jezerine, vrh Ključa Miljevaču, manastir Ćirilovac, selo Rečine, Šljivovicu, Selišta, Jeremijine strane, Mušovića rijeku i dr.

Prilazni put za Kobilju glavu (Ključ), ide sa željezničke stanice Kolašin. Put od željezničke stanice do početka staze (Izlasci) je dug 6,5 km, od čega je prvi kilometar puta do kuća u Dulovinama (blizu pruge) loš asfalt, narednih 600 m loš makadam, sljedećih 1,5 km dobar asfalt i ostatak puta takođe loš makadam. Put od željezničke stanice prvo prolazi ispod pruge, zatim izlazi na brdo istočno od Kolašina koje se zove Šljivovica, na kotu 1.350 mnm. Put dalje nastavlja vrhom brda, uglavnom istom kotom, do sela ispod Ključa koje se zove — Izlasci. Na putu gdje je kraj sela Izlasci a počinju katuni Šatorišta i Krš Milajića je početak staze za uspon na vrh Kobilja glava. Dalje naprijed makadamski put nastavlja i postepeno se penje u pravcu prevoja, podno vrhova Ključa Bikovača i Miljevača, na kojem se nalazi Manastir Ćirilovac (kota 1.555 mnm). Blizu početka staze se nalazi dobar izvor pitke vode — Izvor Milajića. Iako je prilazni put od Kolašina široki makadam, dijelom i asfaltiran, za prolaz njime se ipak preporučuje upotreba terenskog vozila.

Planinarska tura počinje sa makadamskog puta Izlasci-Manastir Ćirilovac. Na tom dijelu puta se lijevo, naviše odvaja loš makadamski put koji vodi u pravcu vrha Kobilja glava. Na početku tog puta postoji dovoljno prostora za parkiranje vozila. Prvih oko 850 m staza ide makadamskim putem. Staza prvo izlazi na blago nagnutu travnatu padinu a zatim jasno vidljivim putem ide dnom šume. Vrh Kobilja glava je vidan sa tog dijela staze. U šumi nailazite na raskrsnicu na kojoj dalje naviše treba nastaviti lijevim putem. Ovaj krak puta je prilično strm, ide kroz šumu i zemljane je podloge tako da je dejstvom vodene erozije značajno oštećen što umnogom otežava prolaz njime. Izlaskom iz šume put je nešto manjeg nagiba i u boljem je stanju tako da se relativno lako izlazi do jedne travnate zaravni okružene šumom. Sa ovog dijela staze se već otvara dobar pogled na okolinu Kolašina kao i vršni dio Ključa, njegovog zapadnog završetka gdje se i nalazi vrh Kobilja glava.

Na pomenutoj zaravni skrećete desno, dok makadamski put produžava pravo naprijed u šumu obilazeći vrh Kobilja glava sa lijeve strane. Dalje do vrha staza ide prostranim travnatim padinama, obilazeći šumu sa desne strane. Na vršnom grebenu Ključa ubrzo se pojavljuju dva vrha: krajnje lijevo travnato-kameniti vrh Kobilja glava i desno od njega nešto viši, kameniti vrh. Usmjeravate se iz doline pravo naviše u pravcu vrha Kobilja glava, birajući najbolji teren. Krećući se lijevim obodom završnog uspona postepeno se otvaraju sve bolji pogledi na okolinu Kolašina.

Vrh je travnat, prostran i bezbjedan. Na vršnom kamenu su “Vrhovi Crne Gore” ispisali natpis “Kobilja glava 1687 mnm”.

U okviru ove ture zanimljivo bi bilo u istom danu izvršiti uspon i na vrhove Ključa, Miljevača 1.930 mnm i Bikovača 1.908 mnm, (vidi opis ture “Ključ, vrh Miljevača 1.930 mnm-Bjelasica”). Uspon na ovaj vrh je prilika i da se posjeti Manastir Ćurilovac kao i kapela, kopija bivše lovćenske kapele, koja se nalazi na vrhu Bikovača.

Atraktivnost ture (1–5): 4

Mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Prilazni put za Kobilju glavu (Ključ), ide sa željezničke stanice Kolašin. Asfaltni put sa parkinga željezničke stanice ide u pravcu juga ka naselju Dulovine, nakon čega na raskrsnici prije gradskog rezervoara za vodu skreće lijevo. Put dalje prolazi ispod pruge da bi zatim zatim naviše, najvećim dijelom kroz bukovu šumu, izašao na brdo istočno od Kolašina koje se zove Šljivovica, na kotu 1.350 mnm. Sa Šljivovice je odličan pogled na Kolašin i okolne planine, Sinjavinu, Moračke planine, Maganik i dr

Put nastavlja vrhom brda Šljivovica do sela Izlasci koje se nalazi ispod južnih padina masiva Ključ. Na kraju sela Izlasci je mjesto na putu sa kojeg počinje staza za uspon na vrh Kobilja glava. Na fotografiji je prikazana putanja staze. Makadamski put od sela Izlasci produžava dalje naprijed još 2,5 km i izlazi na prevoj na kojem se nalazi manastir Ćirilovac. Iznad prevoja u pravcu sjevera izdižu se vrhovi Ključa, Bikovača i Miljevača. Na vrhu Bikovača postoji kapela

U blizini početka staze postoji izvor pitke vode — Izvor Milajića, na kojem se možete snabdjeti vodom

Staza kreće sa makadamskog puta Izlasci-Manastir Ćirilovac i u prvoj polovini prati loš makadamski put koji vodi u pravcu vrha Kobilja glava. Staza(put) prvo ide blago nagnutom travnatom padinom a zatim dnom šume

Na raskrsnici, u šumi dalje nastavljate lijevim putem. Put je u početku strm i oštećen dejstvom vodene erozije a kasnije je u boljem je stanju tako da se relativno lako izlazi do travnate zaravni ispod vrha Kobilja glava, okružene šumom

Napuštate makadamski put i na zaravni skrećete desno, obilazeći bukovu šumu sa desne strane. Ubrzo se otvara travnata padina koja vodi do vršnog grebena Ključa. Na vršnom grebenu pojavljuju se krajnje lijevo travnato-kameniti vrh Kobilja glava. Iz doline se usmjeravate pravo naviše u pravcu vrha

Vrh Kobilja glava je travnat, prostran i bezbjedan. Na vršnom kamenu postoji natpis “Kobilja glava 1687 mnm”

Pogled sa vrha Kobilja glava na Zekovu glavu, Troglavu, Crnu glavu, Ogorelu glavu, Jezerine, Ski centar 1650, Sinjavinu, Moračke planine, Maganik, Kolašin sa okolinom, Komove, manastir Ćirilovac, vrh Ključa Miljevaču i dr