Predrag Popović
VRHOVI CRNE GORE - PEAKS OF MONTENEGRO
13 min readAug 10, 2017

Kom Ljevorečki 2.469 mnm - Komovi

Početak staze: 1.780 mnm, sa katuna Ljuban, kod koliba Labovića.
Cilj : Kom Ljevorečki, vrh 2.469 mnm.
Visinska razlika : 689 m.
Težina staze: srednja III.
Dužina staze: 2,4 km.
Vrijeme potrebno za uspon: 2 h 30 min.
Voda na stazi: ima - veoma dobar izvor postoji u Ljubaštici pored prilaznog puta. Česma postoji i na početku staze, pored kolibe Labovića.
Opasnosti na stazi: ima - neposredno ispod vrha potrebno je preći dosta strm, kamenit dio staze, od oko 40 - tak metara, uz pomoć ruku. Taj dio počinje iz kamene udoline između najvišeg vrha koji je udesno i nižeg vrha koji je lijevo, u odnosu na udolinu. Prvih 10 - tak metara tog dijela uspona je najteži jer je prilično strm i prolazi se uz samu rubnu ivicu stijena prema nižem vrhu, te taj dio staze treba proći sa velikom opreznošću !
Markacija: ima - i čitavom dužinom je uočljiva.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema ( malo čudno, na jednom od najviših vrhova CG.. ).
Kondiciona spremnost: visoka.
Period godine najpovoljniji za uspon: ljeto, rana jesen ( birati dane bez kiše i grmljavine ! ).

Kratak opis staze:

Planinarska tura sa izvanrednim pogledima na masiv Komova, Kučke planine, Planinicu, Prokletije, Greben, Bogićevicu, katun Štavna, Lisu, Lumer, Bjelasicu, Ključ, Ostrvicu, Tornu, Jablanov vrh, Moračke planine, Maganik, Prekornicu, Kamenik, itd..!

Penjanje na vrhove Komova je veoma zahtjevno i o tome se govori u starim rukopisima. Navešćemo riječi prote Miloša Velimirovića ( 1848 - 1920 ) zapisane krajem XIX vijeka: “ Na Komove penjati se težak je put sa svake strane, tu puta i nema. Na komove Kraljsko - Ljevorečki i Kučki može se popeti samo onaj, koji ima suviše slobode, tako je i sa Komom Zlorečkim Božićskim ( Kom Vasojevićki, pojašnjenje ); no na ovaj ima pristupa ponajlakšeg za penjanje i to: od Štavne. Ko misli, i hoće, da se na jedan vrh penje, taj neka pođe od Štavne uz Kom, Božićski. Putnik koji bi se u ovom pravcu penjao da bi osjetio ma kakve nesigurnosti, taj neka ne proba penjati se na druga dva vrha..

Kom Ljevorečki ( nekada nazivan i Kom Kraljsko - Ljevorečki, takođe i Stari vrh ) spada u grupu najviših planinskih vrhova u Crnoj Gori. Naziv ovog vrha je u upotrebi svega posljednjih nekoliko decenija, a neki ga smatraju sastavnim dijelom Koma Kučkog..

Kom Ljevorečki spada u najviše i najimpresivnije vrhove Crne Gore, a ovdje navodimo listu najviših:

1. Zla Kolata (Kollata e keqe) 2.535 mnm ( Prokletije - Bjelič )
2. Dobra Kolata (Maja e Kollates) 2.528 mnm ( Prokletije - Bjelič )
3. Maja Rosita (Maja e Rosit) 2.524 mnm ( Prokletije - Bjelič )
4. Bobotov kuk 2.523 mnm ( Durmitor )
5. Maja e Qafe Cezles 2.496 mnm ( Prokletije - Bjelič )
6. Veliki vrh 2.490 mnm ( Prokletije - Karanfili )
7. Kom Kučki 2.487 mnm
Bezimeni vrh 2.487 mnm ( Durmitor )
8. Maja e Qafe Cezles 2.496 mnm ( Prokletije-Bjelič )
9. Kom Ljevorečki 2.469 mnm
10. Kom Vasojevićki 2.464 mnm
Maja e Shpines se Bukur 2.464 mnm ( Prokletije - Bjelič )

Prilaz Komu Ljevorečkom u varijanti koju opisujemo je sa regionalnog puta Podgorica ( Kolašin ) - Mateševo - Andrijevica. Iz pravca Kolašina do Mateševa postoji noviji regionalni put širine 6,5 m i dužine 10 km. Iz Mateševa prema prevoju Trešnjevik nastavlja lošiji regionalni put širine 5 m i do skretanja u mjestu Bare Kraljske gdje se odvaja makadamski put za Ljubašticu ( katun Ljuban ) ima još 9,8 km. Sa regionalnog puta prije mjesta odvajanja makadamskog puta u pravcu juga, iznad prelijepih šuma kompleksa Ljubaštice, odličan je pogled na masiv Komova. Zasigurno je to jedan od najljepših pogleda na neki planinski vrh u Crnoj Gori !

Prilazni put od regionalnog puta do katuna Ljuban ( u podnožju Koma Ljevorečkog ) je relativno dobar makadam dužine 9 km. Put se u početku blago spušta u dolinu par desetina mnv, a potom se pored rijeke Ljubaštice i rijetkih kuća, uspinje kroz šumu prema katunu blizu 700 mnv. Prolazi kroz prekrasnu prirodu, nažalost dijelom devastiranom prevelikom, ponegdje izgleda i nekontrolisanom sječom drveća ( predio je poznati šumski revir u Crnoj Gori ).. Na prilaznom putu ka početku staze postoje dvije veće krivine, kao i veći broj raskrsnica na kojima se sa glavnog puta odvajaju razni lokalni i šumski putevi, ali glavni put koji vodi do katuna Ljuban lako je prepoznati (na pojedinim raskrsnicama postoje i putokazi ).

Po izlasku puta iz šume počinje katun Ljuban i sa tog mjesta se otvara izvanredan pogled na masiv Komova: Kom Vasojevički, Međukomlje i Kom Ljevorečki . Na tom mjestu postoji raskrsnica: lijevo, naniže produžava put do katuna Martinovica i turističkih objekata porodice Martinović, a desno naviše produžava put prema kolibi Labovića, gdje je i početak staze. Kom Ljevorečki je od izlaska iz šume, jasno vidljiv u pravcu jugozapada.

Staza započinje od kolibe Labovića i po travnatom, čvrstom terenu ( pored borovnjaka u avgustu i septembru ) blago se penje u pravcu zapada, a ubrzo ulazi u dolinu gdje postoji manji izvor. Po prolasku ove doline nastavljate istim pravcem, a zatim zaokrećete ulijevo i uskom udolinom izlazite na plato sa kojeg se jasno vidi travnata zaravan ( prevoj ) ispod Koma Ljevorečkog. Od početka staze pa do ove zaravni, teren je travnat i lako prohodan. Markirana i dobro vidljiva staza blago se penje naviše, te ova dionica predstavlja laganu šetnju.. mada već na ovoj dionici savlađujete oko 200 mnv..

Iz udoline započinje strmiji uspon i na ovoj duplo kraćoj dionici staze od predhodne, savlađujete istu nadmorsku visinu. Ipak, teren je dosta dobar, travnat i čist. Trava je niska, a padina široka tako da sami možete birati putanju, pri čemu treba pratiti osnovni pravac kretanja po vidljivim markacijama.

Stižete na rub stijena, a onda započinje teži, kamenit teren.. Ostaje još preko 250 mnv uspona do vrha.. Rubom stijena idete ulijevo par desetina metara, a zatim dijelom siparom ili sitnim kamenim pločama nastavljate pravo naviše. Još uvijek postoje i travnati djelovi pored staze koji dobro dođu da se pojedina mjesta na stazi lakše savladaju. Ovaj dio staze je prilično naporan. Padina kojom ide staza je dosta strma, a teren kamenit i težak za hodanje..

Konačno izlazite na prevoj od kojeg se pravo naprijed pojavljuje vrh Koma Ljevorečkog, a lijevo iznad staze uzdiže se niži vrh. Staza na tom dijelu gotovo ravno ide naprijed par desetina metara ispod stijena i ulazi u prostor ispod najvišeg vrha. Na prevoju između dva vrha Koma Ljevorečkog postoji kamena gromada u obliku kupe. Staza prolazi ispod ove figure i dolazi u podnožje stijena najvišeg vrha.

Predstoji najzahtjevniji dio uspona.. Početnih 10 - tak metara uz strme stijene koje vode do samog vrha moraju se savladati uz pomoć ruku ! Poželjno je prethodno odložiti bar jedan štap ( a i ranac.. ). Po prolasku ovog dijela, staza prolazi blizu rubnog dijela stijena koje se lijevo od staze okomito spuštaju u dolinu, te treba biti maksimalno oprezan i sa niskim težištem što više se držati desno - tijela priljubljenog uz stijene, i pri tom se desnom rukom pridržavati za njih. Slijedi 10 - tak metara uspona pravo naviše, sredinom kamenitog prostora, s time da na tom dijelu nema opasnosti. Izlazite na prevoj sa kojeg je nestvarno lijep pogled na Kom Vasojevički, Međukomlje, Kom Kučki … ! Desno, na svega par desetina metara vidi se vrh Koma Ljevorečkog, sa piramidom od kamenja na njemu. Slijedi još desetak metara uspona i oprez ! Još jedna opasnost.. Na prelazu rubnog dijela u završni uspon staza na kratko prolazi pored samih greda prema Komu Kučkom i tu treba dodatan oprez..

Vrh je kamenit, prostran ( ipak, ne previše ) i bezbjedan, sa piramidom od sakupljenog kamenja. Na vrhu nema planinarske kutije i upisne knjige ( !? ).

Sa vrha Koma Ljevorečkog ne postoji mogućnost prelaska na Kom Kučki.

Završni uspon na Kom Ljevorečki moguće je izvršiti isključivo ovim pravcem, dok je prilaz katunu Ljuban moguć i sa katuna Štavna, katuna Carine i Rogama - Strmenice ( tj. katuna Margarita ).

Atraktivnost ture (1–5): 5

3D Google mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Iz pravca Kolašina do Komova se stiže regionalnim putem Kolašin - Mateševo u dužini od 10 km. Iz Mateševa prema prevoju Trešnjevik nastavlja lošiji regionalni put širine 5 m i do skretanja u mjestu Bare Kraljske, gdje se odvaja makadamski put za Ljubašticu ( katun Ljuban ) ima još 9,8 km. Sa regionalnog puta, prije mjesta odvajanja makadamskog puta u pravcu juga, iznad prelijepih šuma kompleksa Ljubaštice odličan je pogled na masiv Komova.

Prilazni put od regionalnog puta do katuna Ljuban ( u podnožju Koma Ljevorečkog ) je relativno dobar makadam dužine 9 km. Put se u početku blago spušta u dolinu par desetina mnv, a potom se pored rijeke Ljubaštice i rijetkih kuća, uspinje kroz šumu prema katunu blizu 700 mnv. Put prolazi kroz prekrasnu prirodu, a odmah pored puta sa lijeve strane, na dijelu gdje prolazi kroz selo, postoji veoma dobar izvor.

Na prilaznom putu ka početku staze postoje dvije veće krivine, kao i veći broj raskrsnica na kojima se sa glavnog puta odvajaju razni lokalni i šumski putevi, ali glavni put koji vodi do katuna Ljuban lako je prepoznati (na pojedinim raskrsnicama postoje i putokazi ). Sa proplanka u šumi preko kojeg prolazi put pruža se izvanredan pogled na Kom Vasojevički !

Po izlasku puta iz šume počinju prostori katun Ljuban i sa tog mjesta se otvara prelijep pogled na masiv Komova: Kom Vasojevički, Međukomlje i Kom Ljevorečki . Na tom mjestu postoji raskrsnica: lijevo, naniže produžava put do katuna Martinovica i turističkih objekata porodice Martinović, a desno naviše produžava put prema kolibi Labovića, gdje je i početak staze.

Na raskrsnici, po izlasku prilaznog puta iz šume produžavate desno naviše, gornjim putem do kraja puta gdje se nalazi koliba Labovića.

Od početka staze kod kolibe Labovića idete po travnatoj, čvrstoj podlozi, pri čemu se ista blago penje u pravcu zapada. Postepeno se otvaraju sve bolji pogledi na masiv Komova..

Staza ubrzo ulazi u dolinu gdje postoji manji izvor. Po prolasku ove doline nastavljate istim pravcem, a zatim zaokrećete ulijevo i uskom udolinom izlazite na plato sa kojeg se jasno vidi travnata zaravan ( prevoj ) ispod Koma Ljevorečkog.

Sa ovog dijela staze je odličan pogled i na Kom Vasojevički. U dolini, iznad kolina Labovića postoji veća lokva. Teren je od početka staze do zaravni ispod Koma Ljevorečkog je travnat i lako prohodan. Markirana i dobro vidljiva staza blago se penje naviše, te ova dionica predstavlja laganu šetnju.. ali ipak na toj dionici savlađujete oko 200 mnv.

Iz udoline započinje strmiji uspon. Ipak, teren je dosta dobar, travnat i čist. Trava je niska, a padina široka, tako da sami možete birati putanju, pri čemu treba pratiti osnovni pravac kretanja po vidljivim markacijama. Izlazite na greben sa kojeg je izvanredan pogled na kameniti, vršni dio Koma Ljevorečkog.

Od ruba stijena, grebena započinje teži uspon strmim, kamenitim terenom. Ostaje još preko 250 mnv uspona do vrha.. Rubom stijena idete ulijevo par desetina metara, a zatim dijelom siparom ili sitnim kamenim pločama nastavljate pravo naviše. Još uvijek postoje i travnati djelovi pored staze koji dobro dođu da se pojedina mjesta na stazi lakše savladaju.

Izlazite na prevoj - pravo, naprijed je vrh Koma Ljevorečkog, a lijevo iznad staze se uzdiže niži vrh. Staza na tom dijelu gotovo ravno ide naprijed par desetina metara ispod stijena i ulazi u prostor ispod najvišeg vrha. Na prevoju između dva vrha Koma Ljevorečkog postoji kamena gromada u obliku kupe. Staza prolazi ispod ove figure i dolazi u podnožje stijena najvišeg vrha odakle započinje dosta zahtjevan završni uspon.. Na pojedinim mjestima se morate pomoći rukama. U početnom dijelu staza prolazi blizu rubnog dijela stijena koje se lijevo od staze okomito spuštaju u dolinu, pa na tom dijelu treba biti posebno oprezan !

Izlazite na zadnji prevoj ispod samog vrha sa kojega je nestvaran pogled na Kom Vasojevički, Međukomlje, Kom Kučki … !!! Desno, na svega par desetina metara je vrh Koma Ljevorečkog, sa piramidom od kamenja na njemu. Slijedi kratak i lagan uspon do vrha, ali i oprez ! Još jedna opasnost.. Na prelazu rubnog dijela u završni uspon staza na kratko prolazi tik pored greda prema Komu Kučkom..!

Vrh Koma Ljevorečkog je kamenit, prostran ( ne previše ) i bezbjedan. Na vrhu kao obilježje postoji piramida od sakupljenog kamenja, ali nema planinarske kutije i upisne knjige ( !? ). Pogled sa vrha na Kom Kučki, Kom Vasojevički, Bjelasicu, Moračke planine, Rogamski vrh, Suvovrh, Kučke planine..