Ljubišnja - Dernjačišta 2.238 mnm (najviši vrh)

Početak staze: 1.808 mnm, Trišova poljana.
Cilj: Ljubišnja, vrh Dernjačišta 2.238 mnm.
Visinska razlika: 430 m .
Težina staze: srednja I .
Dužina staze: 2,6 km .
Vrijeme potrebno za uspon: 1 h 30 min.
Voda na stazi: ima, na Trišovoj poljani.
Opasnosti: nema.
Markacija: ima.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: ima.
Kondiciona spremnost: mala.
Period godine najpovoljniji za uspon: ljeto, jesen.

Kratak opis staze:

Ljubišna, lijepa i pitoma planina do koje je teško doći. Praktično, jedini pravi prilazi ovoj planini su iz Pljevalja ili pak sa južne strane od naselja Bobovo i kanjona Drage, ali u oba slučaja pristupni putevi su poduži.. Ukupna površina Ljubišnje je 51 km2, a jedan njen dio prostire se u Republici Srpskoj( BiH). Planina je veoma bogata šumama, pašnjacima, izvorima pitke vode(pjesma kaže da ih ima 77 !), a njene ljepote inspirisale su mnoge pjesnike.. Spomenimo i ostale vrhove Ljubišnje : Mala Ljubišnja(1.991 mnm), Vojnovac(1.900 mnm) i Goli Vjetrenik(1.870 mnm).

Varijanta našeg uspona na Ljubišnju je lokalnim putem Pljevlja - Gradac - Šula (dionica Pljevlja - Gradac je dužine 23 km), ka napuštenoj flotaciji olova i cinka u Gradcu, gdje se poslije par kilometara put odvaja ulijevo za selo Vrba, u dužini od oko 10 km. Dionica puta do Popovog dola je asfaltirana i na mjestu na kojem postoji tabla NVO “Jezerac” put se razdvaja na dva kraka: prvi - koji produžava pravo i vodi do Rudnika olova i cinka, i drugi - koji skreće ulijevo i vodi do sela Vrba, nekadašnjeg naselja u kojem danas postoje ostaci radničkih stanova bivšeg šumskog preduzeća, škole i prodavnice. Put do sela Vrba je u solidnom stanju. Od Vrbe do Trišove poljane dalje nastavljate (oko10 - 12 km !) terenskim vozilom šumskim putem koji je ukoliko ne promašite pravi put, u dosta solidnom stanju. Naglašavamo ovo iz razloga što je cijela Ljubišnja ispresijecana šumskim putevima, jer se radi o jednom od većih i bogatijih šumskih kompleksa u Crnoj Gori ! Ukoliko pažljivo odaberete pravi i najbolji pravac do Trišove poljane (više pratite našu skicu, a manje lokalne oznake !), sa lakoćom ćete stići pod sami vrh Ljubišnje. Naročito naglašavamo mjesto na putu na cca 1.300 mnm gdje se put razdvaja na dva kraka.. bitno je da nastavite dalje desnim krakom puta, ka rubnom dijelu udoline koja vodi od Popovog dola (zove se Provalija). Kad kroz gustu šumu ugledate ovu dolinu, znači da ste na pravom putu i uskoro stižete na Trišovu poljanu, prostranu zaravan ispod Ljubišnje sa koje se vidi njen najviši vrh - Dernjačišta ( tu je i objekat NVO “Jezerac”, Pljevlja).

Planinarska tura počinje sa puta na Trišovoj poljani. Staza se blago spušta sredinom poljane, a onda kroz rijetku šumu izlazi na manji prevoj u pravcu vrha. Masiv vrha Ljubišnje nalazi se ispred Vas.. Markacija nastavlja jednom prostranom udolinom i ide polulijevo kosinom padine. Inače, može se reći da je to ”prirodni” pravac kretanja do vrha za taj teren kojim se ranije produžavalo dalje do vršnog grebena, i tako se vrhu prilazilo sa lijeve strane. Međutim, staza nije održavana te je obrasla gustim borovima krivuljima i tako se “odomaćila” varijanta uspona - kojom nakon dolaska na centralnu poziciju, idete pravo naviše, pravcem ka najvišem vrhu Dernjačištu. Markacije su slabo vidljive, jer uglavnom se nalaze na sitnom kamenju na zemlji, obrasle travom i borom krivuljem.. Usljed toga, duž padine su postavljeni plastični štapovi crvene boje (visine oko 2 m), ali rijetki su pa ih je teško uočiti.. Zato su najbolji orijentir za odabir pravca kretanja stijene ispod samog vrha, koje su jasno vidljive. Prolaskom dijela sa stijenama, ostaje manja dionica staze koja vodi između borova krivulja i uskoro ste na vrhu !

Vrh je prostrani, zaravnjeni, izduženi brijeg većim dijelom obrastao u borove krivulje, koji zatvaraju poglede prema sjeveru i istoku. Najljepši pogled sa vrha Ljubišnje je prema jugu i zapadu : na Bjelasicu, Komove, Sinjavinu, kanjone Drage i Tare, masiv Durmitora, Volujak, Maglić, Romaniju, Jahorinu..

Atraktivnost ture (1 - 5): 4

3D Google mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Prilazni put od Pljevalja do Gradca je u solidnom stanju.. od Gradca produžava do Šula i Rudnika olova i cinka, a par kilometara poslije Gradca skrećete lijevo na lokalni put za Popov do i Vrbu..

Put za Popov do i Vrbu je uzak, asfaltni do Popovog dola, tj. još par stotina metara dalje prema Vrbi od raskrsnice u Popovom dolu(tabla NVO “Jezerac”). Na ovoj raskrsnici skrećete lijevo za Vrbu - odnosno Ljubišnju..

Vrba je prostrana, pitoma i lijepa dolina, okružena brežuljcima, nadmorske visine oko 1.000 mnm. Nekada je ovdje bilo veoma živo…

Po prolasku starih napuštenih kuća loš put počinje da se postepeno penje, kroz šumu prema Trišovoj poljani. Slijedite našu skicu i vodite računa da poslije velike krivine udesno, na početku uspona idete skroz desno do ruba velike udoline - Provalije (oznake na putu mogu ponekad i da zbune i odvedu na pogrešan put) !

U tom slučaju možete da naiđete na ovakvu situaciju i ovakav put(dosta je takvih na Ljubišnji) !!

Pravim” putem, bezbjedno stižete do Trišove poljane. Tu se nalazi objekat NVO“Jezerac” Pljevlja, u kojem po dogovoru sa ovom NVO možete noćiti..

Staza kreće sa Trišove poljane, sredinom doline u pravcu vrha koji se vidi..

Na središnjem dijelu staze - kosoj padini, nailazite na teren obrastao rastinjem, posebno borom krivuljem. Orijentaciju za dalje vršite pomoću plastičnih štapova, kao i stijena ispod samog vrha(ići pravo naviše, u pravcu stijena, birajući najčistiji teren..).

Ispod samog vrha staza vijuga par stotina metara kroz borove krivulje..

Vrh Ljubišnje je širok, relativno ravan i bezbjedan. Borom krivuljem je obrastao sa sjeverne i istočne strane, te su zato sa njega odlični vidici ka jugu i zapadu !