Predrag Popović
VRHOVI CRNE GORE - PEAKS OF MONTENEGRO
9 min readFeb 26, 2016

Međeđi vrh 2.139 mnm (najviši vrh), Maganik - Moračke planine

Početak staze: 1.594 mnm, Katun Poljane.
Cilj: Međeđi vrh 2.139 mnm.
Visinska razlika: 545 m.
Težina staze: srednja II .
Dužina staze: 3 km .
Vrijeme potrebno za uspon: 2 h 30 min.
Voda na stazi:ima - na katunu Poljane, a točilo postoji i blizu početka lokalnog puta sa magistrale za Rovca. Na prvoj lijevoj krivini puta oko 100 m od magistrale, parkirati auto i pješice preći sljedećih 100 m, pravo preko male livade, a zatim se spustiti 20 - tak metara lijevo kroz šumu do potoka. Tu se nalazi točilo sa izvanrednom planinskom vodom. Postoji i točilo sa lijeve strane puta u šumi, par stotina metara prije Mijoljice. No, iako su još dva na izgled dobra točila pored puta(prvo pored bivše prodavnice prije Mijoljice i drugo na Đatlu), lokalno stanovništvo izbjegava da koristi ovu vodu za piće.

Opasnosti na stazi: ima. Neposredno prije završnog uspona na vrh potrebno je preći vršnim grebenom i spustiti se u jednu udolinu, to treba pažljivo obaviti zbog mogućeg klizanja niz veoma kosu padinu okrenutu prema Treštenom vrhu, pogotovo u lošim vremenskim uslovima !
Markacija: ima - čitavom dužinom je uočljiva.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: ima - upisna knjiga i kutija, ali nema pečata.
Kondiciona spremnost: srednja.
Period godine najpovoljniji za uspon: ljeto, jesen.

Kratak opis staze:

Planinarska tura koja pruža odličan pogled na: Trešteni vrh, Babine zubove, Tali, Tornu, Kapu moračku, Stožac, Prekornicu, Kamenik, Komove, Bjelasicu, itd.

Maganik je najkamenitija Moračka planina i po svojim izuzetnim kraškim oblicima predstavlja posebnu planinsku oblast. Impozantni vrhovi sazdani od pločastih, strmih stijenovitih površi(Trešteni vrh), preko kotlova i vrtača, do nemilog Babinog vrha, daju ovoj planini neki nestvarni pejzaž.. surov, ali i lijep zbog svoje neobičnosti..
Napominjemo da masiv Maganika koji se nalazi izdvojen na jugu Moračkih planina, najveći broj autora svrstava u Moračke planine. Iako su prilazni putevi do Maganika bili teški, podsjećamo da je čitav masiv markiran još davne 1960. godine(“Javorak” Nk), no ipak nije bio previše posjećivan od planinara, možda zbog surovog, opakog izgleda njegovih kraških oblika gledanih sa okolnih prostora (npr. Prekornice)… ali primaknimo se i upoznajmo ga izbliza !

Tura počinje sa magistralnog puta Podgorica - Kolašin, pri čemu se kod mjesta Pjenavac, oko 1 km prije tunela i mosta na Morači, skreće ulijevo za Rovca. Terenskim vozilom se lokalnim putem za Rovca dužine 17 km, stiže do katuna Poljane(1.594 mnv), a početni dio puta (7 km) od Rovaca do Vlahovića je asfaltiran. Naredna dionica preko Gornjih Rovaca, Mačišta i Granice je u relativno dobrom stanju, ali za dolazak do Đatla preporučljivo je korišćenje terenskog vozila. Zadnja dionica puta Đatlo - katun Poljane(1 - 2 km) je u vrlo lošem stanju - za “prave terence”, pa tu negdje odaberite mjesto za parking, radi započinjanje planinarenja ka vrhu..

Staza pocinje od prve kolibe u katunu Poljane, te travnato - kamenom podlogom ide pravo naviše do ulaska u rijetku šumu, a zatim blago udesno, ispod greda - sve do izlaska iz šume i strmijeg, kamenog dijela staze. Na tom mjestu skreće se ulijevo i oko 100 metara ide ravno travnato - kamenom terasom, a onda staza nastavlja udesno - pravo naviše. Malo težim terenom ubrzo stiže se na prevoj (1.960 mnm), gdje se otvara izvanredan pogled na Trešteni vrh(1.980) - suprotno od katuna Poljane, kao i na čitavu okolinu. Staza sa prevoja dalje skreće polulijevo, vršnim grebenom i blagim usponom, vodi do sljedećeg prevoja, koji se nalazi neposredno ispod krajnjeg cilja,tj. Međeđeg vrha, najvišeg na Maganiku. Prelaz sa prevoja do ulaska u dio staze za završni uspon znači spuštanje u dolinu od nekih 50 mnv, a to je ujedno najzahtjevniji dio uspona. Taj dio je dosta eksponiran i zahtijeva prolaz kosinom nagnutom u pravcu Treštenog vrha, te može biti opasan zbog opasnosti od klizanja, naročito po vlažnom vremenu. Završni dio staze po travnato - kamenoj podlozi je strm, ali bez opasnih dionica. Vrh je kamenit, prostran i bezbjedan.

U mnoštvu vrhova Maganika visine preko 1.500 mnm, izdvajaju se: Babini zubovi(2.111), Trešteni vrh(1.980), Kokotov vrh (2.001), Petrov vrh - Kurozeb (2.124), Žuta greda(2.104), Rogođed (2.037), Božurni vrh (1.923), i dr .

Atraktivnost ture(1 - 5): 4

3G Google mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Mjesto gdje se put za Rovca odvaja sa magistralnog puta Podgorica - Kolašin.

Točilo kod bivše prodavnice sa kojeg se voda ne preporučuje za piće, prva dionica puta do Mijoljice (Vlahovići) gdje je raskrsnica puteva - lijevo za Trmanje i Kamenik, a desno za Gornja Rovca, Granicu, Đatlo i katun Poljane.

Mačišta(Gornja Rovca), Granica, markacije pored puta.. Put postaje makadamski, ali solidan..

Prvi susret sa obrisima kamenih gromada Maganika dokazi su naše tvrdnje iz uvoda o Maganiku kao “najkamenitijoj” planini. Izvor sa kojeg se takođe ne preporučuje voda za piće i Đatlo, zadnja zelena oaza na putu za katun Poljane.

Put od Đatla postaje sve lošiji.. Na Vama je odluka da li produžiti dalje kolima (inače od Đatla do katuna Poljane je svega oko 1 km).. Između je Pogledalo koje je ime dobilo po lijepom pogledu na cijela Rovca !

Na dionici puta od Pogledala do katuna Poljane postoji veliki odron(klizište) poslije kojeg je raskrsnica( lijevo put nastavlja prema Maganičkom polju, a desno - nekih stotinjak metara, stiže se na katun Poljane).

Katun Poljane je kamenita zaravan ispod najvećeg vrha Maganika(Međeđi vrh), koji se sa katuna direktno ne vidi - sem njegovi okolni djelovi. Ispod katuna u pravcu Kamenika nalazi se prostrana dolina Vragodo koja ima više travnatih djelova i livada.

Staza kreće od prvih koliba na katunu udesno pravo naviše goletima i kroz rijetku borovu šumu u pravcu stijena. Zatim, nastavlja poludesno pri čemu stijene ostaju sa lijeve strane. Prekornica se pojavljuje u daljini..

Dio staze od stijena do izlaska na prevoj je najlošiji na čitavoj stazi i u pojedinim djelovima treba preći preko krupnog kamenja. Po prolasku stijena staza zaokreće ulijevo, a onda opet udesno - pravo naviše dok se ne pojave obrisi prevoja i čistijeg terena. Zelena dolina u pravcu iz kojeg ste došli je Vragodo..

Ispod prevoja teren postaje pristupačniji. Iza Vragodola u daljini se pojavljuje Kamenik..

Po izlasku na prevoj otvara se pogled na Trešteni vrh i njegove neobične kamene terase. Staza ka vrhu dalje nastavlja vršnim grebenom..

Pogled sa prevoja na dio staze kojim ste upravo prošli..

Pogled sa prevoja na katun Poljane, Babine zubove i Međeđi vrh(najviši vrh Maganika).

Prije završnog uspona na vrh staza se vršnim grebenom spušta par desetina metara u jednu udolinu. Taj dio staze je dosta eksponiran i može biti opasan, pogotovo ako je teren klizav !

Staza u završnom dijelu je bezbjedna, kao i prostrani vrh

Pogled sa vrha na ostali dio Maganika, Babine zubove, Trešteni vrh, Moračke i Kučke planine..

Pogled na masiv Maganika sa Prekornice.