Predrag Popović
VRHOVI CRNE GORE - PEAKS OF MONTENEGRO
10 min readJun 25, 2022

Planinica 2.077 mnm, Vaganica 2.112 mnm, Čakor planina

Početak staze (za Planinicu): 1.897 mnm, ćafa između vrhova Planinica i Vreteno (1.977 mnm),
Cilj: Planinica vrh 2.077 mnm,
Visinska razlika: 180 m,
Težina staze: laka II,
Dužina staze: 0,94 km,
Vrijeme potrebno za uspon: 40 min,
Voda na stazi: ima- izvor pored prilaznog puta, oko 50 m prije ćafe (početka staze),
Opasnosti: nema,
Markacija: nema,
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Kondiciona spremnost: mala
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće, ljeto, jesen.
Početak staze za Vaganicu: 1.925 mnm, sa makadamskog puta Čakor-Mokra planina,
Cilj: Vaganica vrh 2.112 mnm, (našim mjerenjem visina vrha je 2.120 mnm),
Visinska razlika: 187 m,
Težina staze: laka II,
Dužina staze: 0,86 km,
Vrijeme potrebno za uspon: 40 min,
Voda na stazi: nema. Izvor postoji u blizini početka staze u dolini pri vrhu katuna Lijepi do
Opasnosti: nema,
Markacija: nema,
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Kondiciona spremnost: mala
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće, ljeto, jesen.

Opis staze:

Čakor planina je pitoma planina koja pripada širem masivu Prokletija a zauzima pogranični prostor između Crne Gore i Kosova (Srbije). Smjerom zapad istok, planina Čakor je smještena između doline gornjeg toka rijeke Lima i metohijske kotline. Prema jugu planina Čakor se graniči vrhom (planinom) Starac a na sjeveru sa Mokrom planinom. Najviši vrh planine Čakor je Vaganica (2.112 mnm). Mnogi planinu Čakor poistovjećuju sa prevojem Čakor (1.849 mnm) koji se nalazi na ovoj planini na regionalnom putu Murino-Peć, koji je od NATO intervencije na Kosovu 1999. godine, zatvoren za saobraćaj. Planina Čakor je izuzetne ljepote, prekrivena prostranim pašnjacima i četinarskom šumom. Veći dio planine pripada Crnoj Gori. Ispod prevoja Čakor na crnogorskoj strani se nalazi selo Velika a na kosovskoj Rugovo. Čakor je bio najviši prevoj na drumskoj saobraćajnici u bivšoj Jugoslaviji, na kojem je zbog velikih sniježnih padavina i lavina saobraćaj često bio u prekidu.
Vrhovi Planinica i Vaganica se nalaze u neposrednoj blizini prevoja Čakor, na svega 2–3 km lijevo od prevoja, gledano iz pravca Murina, odnosno naselja Velika.

Sa vrhova Planinica i Vaganica je odličan pogled na Cmiljevicu, masiv Hajlu, Ahmicu, Žleb (Žlijeb), Rusoliju, Žuti Kamen, Bogdaš, Starac, Bogićevicu, čitav niz vrhova Prokletija, Djevojački krš, prevoj Čakor, Plavsko jezero, Visitor, Greben, Zeletin, Kučke planine, Komovi, Bjelasicu, Mokru planinu i dr. Sa Čakora je impresivan pogled na Prokletije. Vidljiv je praktično čitav taj planinski vijenac od Šar planine do Karanfila.

Prilazni put za planinu Čakor iz Crne Gore ide iz varošice Murino. Od Murina se asfaltni put dužine 23 km, postepeno penje kroz naselja Gornju Rženicu i Veliku i izlazi na prevoj Čakor. Na prevoju postoji zaravan na kojoj se nalazi više spomenika a sa njega je odličan pogled na okolinu. Sa prevoja su vidljivi vrhovi Planinica i Vaganica.

Regionalni put sa prevoja nastavlja dalje naniže prema Kućištu i Rugovskoj klisuri (Kosovu). Sa prevoja Čakor se sa regionalnog puta odvaja ulijevo dobar makadamski put koji prolazi pored vrhova Planinica i Vaganica i ide prema Mokroj planini. Put se od Čakora penje oko 60 mnm i dolazi do prevoja iznad katuna Lijepi do, u podnožje vrhova Planinica (desno) i Vaganica (lijevo). Lijepi do je izuzetne ljepote a pri njegovom vrhu, podno Vaganice postoji izvor.

Sa Lijepog dola se može izvršiti direktan uspon na vrh Planinice. Međutim, sa prevoja iznad dola , sa puta za Mokru planinu, se udesno odvaja dobar makadamski put koji vodi prema ćafi između vrhova Planinica i Vreteno, nižeg vrha, desno od nje, gdje je početak staze u varijanti koju mi opisujemo. Od prevoja Čakor do pomenute ćafe (početka staze) ima 2,3 km. Na ćafi postoje dva spomenika novije gradnje i ostaci starog groblja. Na ćafi postoji dovoljno mjesta za parkiranje vozila.

Prva polovina staze, do stijena, ide travnatom padinom, pravo naviše, s tim što već po prolazu prvih par desetina metara nailazite na jasno vidljivu stazu koja je vjerovatno građena za potrebe obezbjeđenja granice. Staza se serpentinski penje do stijena neobičnog oblika a zatim nastavlja prolazom desno od njih. Po prolazu kratke dionice pored stijena staza ponovo izlazi na travnatu padinu i sredinom udoline, bez većih problema, se izlazi na vrh.

Vrh Planinice je prostran, kameno-travnat i bezbjedan. Na manjem kamenu, na vrhu, naša ekipa je ispisala naziv “Planinica 2.077 mnm”. Na vršnom dijelu, istočno u odnosu na najviši vrh, postoji još jedan vrh, par desetina metara niži.

Po povratku sa vrha Planinica, vozilom se vraćate na prevoj iznad Lijepog dola. Sa prevoja, u pravcu Vaganice nastavljate desno, putem prema Mokroj planini. Orjentacija je jednostavna pošto je vazdušna udaljenost između dva vrha svega nešto više od jednog kilometra. Sa vrha Planinica ste mogli jasno vidjeti mjesto početka staze za uspon na vrh Vaganica, kao i putanju staze do vrha.

Od prevoja iznad Lijepog dola do početka staze za uspon na vrh Vaganica produžavate makadamskim putem za Mokru planinu oko 1 km. Mjesto početka staze se nalazi desno od puta odmah po prolasku puta četinarske šume. Na mjestu početka staze na putu postoji manje uzvišenje sa kojeg je jasno vidljiva Vaganica i staza prema vrhu. Na livadi, desno od puta, ima dovoljno mjesta za parkiranje vozila.

Staza kreće pravo naviše u pravcu jasno vidljive kamenite putanje koja se serpentinski penje prema vrhu. Po prolazu prvih par desetina metara blago nagnutom, travnatom padinom, ulazi se u oštriji uspon kamenitom stazom, koja je svojim serpentinskim usponom, očigledno građena vjerovatno takođe za potrebe osmatranja granice. Po prolazu strmog dijela, oko 300 m, staza zaokreće ulijevo i ulazi u travnatu uvalu koja se pravo naniže spušta iz pravca vrha. Slijedite taj pravac sljedećih oko sto metara a zatim se poludesno uspinjete uz prirodni zid visine 3–4 metra i izlazite na prostranu, travnatu, blago nagnutu, zaravan koja se prostire između tri vršne glavice, približno iste visine. Produžavate pravo naviše, u pravcu sjevera, još par stotina metara, travnatom padinom i stižete na najviši vrh Vaganice.
Vrh Vaganice je travnat, prostran i svega je desetak metara visočiji u odnosu na travnatu okolinu.

Uspon na vrhove Čakor planine, Planinicu i Vaganicu je prilika da se posjeti i Mokra planina. Po nekim autorima Mokra planina je dio Čakor planine a ima i onih koji smatraju da ona predstavlja posebnu cjelinu. Od podnožja vrha Vaganica do Mokre planine, prevoja između Vulevog i Mašničkog katuna ima 5,6 km. Put je relativno dobar tako da se terenskim vozilom, bez većih problema stiže do središta Mokre planine. Na raskrsnici iznad Vulevog katuna se ulijevo odvaja makadamski put, dužine 2,7 km, koji vodi prema Ćafi prijedolskoj (1.792 mnm), iznad sela Velika, na kojoj postoji crkva Svetog Petra i Pavla. Od crkve dalje naprijed produžava naniže loš makadamski put kojim se moguće spustiti na regionalni put iznad sela Velika ili pak drugim krakom puta u selo Gornja Ržanica.

Najviši vrh Mokre planine je Prijedolska glavica (2.003 mnm) koja se nalazi iznad Ćafe prijedolske u pravcu sjeverozapada.

Sa Mokre planine, od Mašničkog katuna, se moguće naprijed, u pravcu sjevera, spustiti lošim makadamskim putevima u beranska sela Kaludra i Šekular.

Atraktivnost ture (1–5): 5

Mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Prilazni put za planinu Čakor iz Crne Gore ide iz varošice Murino. Raskrsnica na kojoj se odvaja regionalni put za Čakor nalazi se u samom centru naselja Murino. Odmah po prolasku raskrsnice put ide preko mosta na rijeci Lim

Put prema prevoju Čakor se postepeno penje kroz naselja Gornju Rženicu i Veliku

Sa povećavanjem visine, sve su bolji vidici na okolinu, Veliku, Visitor, Zeletin i dr. Na prevoju Čakor postoji više spomenika. Sa prevoja su vidljivi vrhovi Planinica i Vaganica

Sa prevoja Čakor se sa regionalnog puta odvaja ulijevo dobar makadamski put koji ide prema vrhovima Planinica i Vaganica. Na prevoju iznad katuna Lijepi do, u podnožju vrhova Planinica i Vaganica postoji raskrsnica. Desno se odvaja put koji vodi prema Planinici a polulijevo produžava put ka Vaganici i dalje prema Mokroj planini. Sa početka puta ka Planinici se može izvršiti direktan uspon na ovaj vrh

U varijanti koju ovdje opisujemo, sa pomenute raskrsnice produžavate desno putem koji vodi prema ćafi između vrhova Planinica i Vreteno, gdje je početak staze. Prije dolaska na ćafu, lijevo iznad puta postoji izvor. Prva polovina staze, do stijena, ide travnatom padinom, pravo naviše

Staza se serpentinski penje do stijena a zatim prolazi kroz njih pri čemu staza prema vrhu ide pravo naviše a grupa stijena neobičnog oblika ostaju sa lijeve strane

Izlazite pravo naviše na travnatu padinu i sredinom udoline, bez većih problema stižete na vrh. Na manjem kamenu, na vrhu, postoji natpis “Planinica 2.077 mnm”

Pogled sa vrha Planinice na Prijedolsku glavicu, Komove, Zeletin, Visitor, prevoj Čakor, Đevojački krš, Prokletije, Bogićevicu, Starac (Bandera), Bogdaš (Marijaš), Žuti kamen, Rusoliju, Žleb, Ahmicu, Hajlu, niži vrh Planinice i dr.

Početak staze za uspon na vrh Vaganica je sa puta Čakor-Mokra planina. Od raskrsnice na prevoju iznad Lijepog dola ka Vaganici produžavate makadamskim putem za Mokru planinu oko 1 km. Mjesto početka staze se nalazi desno od puta odmah po prolasku četinarske šume. Staza kreće pravo naviše u pravcu jasno vidljive kamenite putanje koja se serpentinski strmo penje prema vrhu

Po prolazu strmog dijela, staza zaokreće ulijevo i ulazi u travnatu uvalu koja se pravo naniže spušta iz pravca vrha. Slijedite taj pravac sljedećih oko sto metara a zatim se poludesno uspinjete uz prirodni zid visine 3–4 metra i izlazite na prostranu, blago nagnutu, travnatu padinu koja se spušta iz pravca vrha

Obilazite prvi vrh sa lijeve strane, produžavate pravo naviše, u pravcu sjevera, još par stotina metara, travnatom padinom i stižete na najviši vrh Vaganice. Na vrhu, na kamenu, postoji natpis “Vaganica 2.112 mnm”

Pogled sa vrha Vaganice na prevoj Čakor, Đevojački krš, Bogićevicu, Starac (Banderu), Bogdaš (Marijaš), Planinicu, Žuti kamen, Vaganicu, Žleb, Ahmicu, Hajlu i dr.

Od podnožja vrha Vaganica možete produžiti dobrim makadamskim putem u pravcu sjevera i posjetiti Mokre planinu. Planina obiluje pašnjacima i četinarskom šumom a na njoj, još uvijek postoji više katuna na kojima mještani iz okolnih sela u ljetnjem periodu borave sa stokom. Na fotografijama se vidi prevoj Kunj, Vulev katun i crkva Svetog Petra i Pavla koja se nalazi na Ćafi prijedoljskoj