Predrag Popović

Težina staze: srednja I
Dužina staze: 2,10 km
Vrijeme potrebno za uspon: 1 h 15 min
Voda na stazi: nema. Izvor postoji po desnoj strani puta pri samom izlazu iz šume na prevoj između katuna Vujadinovića i katuna Bindža. Poznati izvor Bijela voda, nalazi se naprijed na udaljenosti od 1 km od raskrsnice na prevoju na gdje se sa puta za Carine odvajaju putevi za katun Bindža, Vučji potok i katun Vujadinovića. Izvor se nalazi 30 - ak metara ispod puta (mjesto je obilježeno tablom pored puta),
Opasnosti na stazi: Ispod vrha staza prolazi rubom greda pa na tom dijelu biti oprezan i držati odstojanje radi bezbjednosti.
Markacija: nema.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Kondiciona spremnost: mala-srednja.
Period godine najpovoljniji za uspon: ljeto.

Opis staze:

Planinica je poslednji vrh u nizu planinskog masiva Komova na krajnjem jugu, u pravcu najsjevernih vrhova Kučkih planina - Magliča i Crne planine.

Vrh Planinica je istovremeno završetak drugog planinskog vijenca koji na istoku počinje vrhom Biograd, pa polukružno nastavlja vrhovima Tomova glava, Žijova glava, Ilijina glava, Paunova glava, Mali i Veliki Mojan i završava se vrhom Planinica. Vrh Planinica je neobične ljepote i izlazak na njegov vrh je pravi užitak !

Planinica je manje poznat vrh - vjerovatno zbog težeg prostupa, pošto je prilaz lošim makadamskim putem od naselja Opasanica dužine oko 15 km..

Na Bilu od Carina (početku staze) postoji Crkva sv. Ilije. Crkvu je sagradio kralj Nikola I Petrović 1900. godine “za pokoj duše njegovog oca vojvode Mirka”. Sagrađena je na visini od 1.770 mnm, što je rijetkost u Evropi. Lokacija i povod za izgradnju crkve na toj lokaciji nije slučajan. Planinski pašnjaci masiva Komova vjekovima su bili izvor egzistencije plemena Kuči pa su zbog toga vođene dugogodišnje borbe sa obližnjim albanskim plemenima. Lokalitet je kroz vjekove bio mjesto okupljanja bratstava plemena Kuči. Tu se slavilo, mirilo, a i dijelila pravda među kučkim bratstvima, a takođe i ratovalo, mirilo i sastajalo sa susjedima Klimentima i Malisorima. Iako iznad ulaza u crkvu piše da je kralj sagradio “hram hrabrom plemenu Kuča”, motiv za izgradnju se može tražiti i u drugoj činjenici. Inače, mnogi smatraju da je Crkva sv. Ilije na Carinama ustvari “crkva pokajnica” i da je kralj Nikola izgradnjom hrama ustvari zatražio oprost grijehova od Kuča, koje su prema tom znamenitom crnogorskom plemenu, počinili njegovi preci otac Mirko i stric Danilo. Naime, u poznatoj pohari Kuča 1856. godine, u vrijeme vladavine knjaza Danila, crnogorska vojska je pod komandom vojvode Mirka izvršila odmazdu nad stanovništvom plemena Kuči zbog nepokornosti njihovih plemenskih vođa centralnoj vlasti na Cetinju..

Sa vrha Planinica izvanredan je pogled na vrhove Komova: Suvovrh, Rogamski vrh, Kom Kučki, Kom Vasojevički, Bavan i Sumor, zatim na vrhove Žijova glava, Ilijina glava, Paunova glava, Mali i Veliki Mojan. U pravcu jugoistoka sa vrha Planinice je odličan pogled na vrhove Prokletija: Dobra i Zla Kolata, Maja Rosita, Maja Jezerces, Maja Karanfili, Volušnica i Popadija, Trojan, Maja Šnikut, Maja Radohires.. Od Kučkih planina sa vrha Planinice jasno se vide Vila, Štrungeze, Krisitor, Beškeza, Pasjak, Štitan, Surdup, Maglič, Crna planina.. Prema zapadu i sjeverozapadu vide se Maganik, Stožac, Tali, Torna, Ostrvica, i dr.

Prilazni put za selo Opasanica (Planinicu) se odvaja udesno iz pravca Podgorice sa regionalnog puta Podgorica - Mateševo, na oko 4 km po prolasku naselja Veruša. Ukupna dužina prilaznog puta Planinici od regionalnog puta do Crkve sv. Ilija na Carinama je 17 km. Dio puta do kraja sela Opasanice je asfaltiran, a ostatak je loš makadam, pa se preporučuje upotreba terenskog vozila. Na prvoj većoj raskrsnici na putu na kraju sela, sa puta za Carine ulijevo se odvaja put za katun Margarita koji se nalazi podno Rogamskog vrha. Na sljedećoj raskrsnici desni krak puta se spušta u dolinu, prelazi Lučku rječicu i vodi u pravcu Crne planine, a polulijevo naviše produžava put ka Carinama. Prije započinjanja serpentina put prelazi Lučku rijeku ( treba pregaziti vodu jer nema mosta ! ). Po izlasku na prevoj ispod Planinice postoji takođe raskrsnica na kojoj prema Carinama treba skrenuti lijevo. Orijentacija na raskrsnici je jednostavna pošto se po izlasku puta iz šume, lijevo od puta u pravcu sjevera, vide veličanstveni vrhovi Komova-Suvovrh, Rogamski vrh, Kom Kučki i Bavan. Od te raskrsnice pravo naprijed produžavaju putevi prema katunu Bindža i Vučjem potoku, a desno se odvaja put koji vodi do katuna Vujadinovića.
Doći na Carine a ne posjetiti izvor Bijela voda bila bi prava šteta. Izvor je veoma izdašan u svim periodima godine. Podzidan je i uređen i Kuči smatraju da je izvor Bijela voda izvor rijeke Tare, o čemu svjedoči i natpis na metalnoj tabli. Do izvora silazite od table lijevo pravo naniže oko 30 - tak metara po nešto težem terenu, a na par desetina metara naprijed od mjesta gdje se nalazi tabla odvaja se makadamski put koji se spušta do izvora.

Legenda kaže da je jednom prilikom dok su na izvoru vile umivale lice došao mladić koji je čuvao ovce.. Jedna od njih je svojom ljepotom opila mladića, a potom se otisla gore u vrhove Komova, u Vilinu pećinu. Mladić se zaljubio u vilu i svake noći je od ovaca dolazio na izvor ne bi li je ponovo vidio, ali nje nije bilo.. U sutonu jednog dana vila se ponovo pojavila na izvoru da bi ubrzo nestala. Čobanin je svake večeri tokom ljeta dolazio na izvor, ali uzalud... Ipak, shvatio je gdje bi mogla biti i odlučio da je potraži u pećini.. čim ga je ugledala na ulazu uzela ga je k sebi i od tada je svakodnevno išao njoj. Nakon brojnih poziva i nagovaranja porodice i drugih čobana da se vrati stadu poslije dužeg boravka kod vile odlučio je da se vrati na Carine, a vila je ostala sama u pećini. Ljuta zbog toga vila je kamenjem zazidala vrelo tako da je od njega ostao samo izvor, a momka je pogodila strijelom od čega je ubrzo umro..

Put od izvora Bijela voda do Crkve sv. Ilije ( početka staze ) produžava naprijed, golim travnatim padinama, još oko 2 km. Sa Bila od Carina je fantastičan pogled na okolinu ! To mjesto je jedno od najljepših na planinama Crne Gore ! Pored crkve postoji dovoljno prostora za parkiranje vozila. Vrh Planinica je jasno vidljiv od crkve u pravcu juga, suprotno u odnosu na najviše vrhove Komova koji se strmo uzdižu u pravcu sjevera.

Staza počinje sa puta pored crkve. Put inače produžava dalje i serpentinski se penje u dužini od 4 km do katuna Carine, gdje se i završava. Katun Carine se nalazi ispod najvišeg vrha masiva Komova - Kučkog Koma.

U početku ide uzanim makadamskim putem koji se spušta do par koliba ispod obližnjeg nižeg vrha - Sumor. Put se blago spušta u dolinu ispod vrha Planinica u kojoj postoji manja lokva. U većem dijelu godine pored puta do lokve postoji manji izvor. Lokvu obilazite sa lijeve stranem, a zatim se usmjeravate pravo naviše obodom uvale koja se pravo iz pravca vrha Planinice spušta u dolinu. Na kameno - travnatoj padini uočavate pastirsku stazu koja na početku strmijeg uspona traverzira ulijevo da bi se ubrzo vratila na osnovni pravac uvale, te se tako bez većih problema stiže na zaravan ispod prvih greda koje su svojom okomitom stranom okrenute prema sjeveroistoku. Zaobilazite grede sa desne strane i krećući se travnatom padinom u pravcu zapada izlazite na manju udolinu sa koje se otvara dobar pogled na vršni dio Planinice kao i na suprotnu stranu, Bilo od Carina i Komove. Ispod vrha Planinice u pravcu sjeverozapada postoji prostrana, duboka polukružna udolina u obliku karlice u koju se sa vrha Planinice spuštaju okomite stijene. Postoji prirodni prolaz između prethodno pomenutih, donjih i ovih - gornjih stijena, travnatom padinom koja postoji između njih, a koja se pruža od podnožja do vrha Planinice. Pri samom usponu više pažnje treba obratiti na gornje stijene ispod vrha, pošto staza ide ivicom greda, a donje treba jednostavno zaobići..

Sa pomenute udoline, desno od donjih stijena nastavljate naviše kosom travnatom padinom nagnutom u pravcu zapada. Pastirska staza je još uvijek vidljiva. Pri vrhu te dionice nailazite na ravne kamene ploče na stazi koje, iako su nagnute, prolazite bez teškoća. Dalje naviše stižete u još jednu, ovog puta veću udolinu prije završnog uspona. Od udoline nastavljate pravo naviše i zaobilazite sa lijeve strane jedan manji poprečni usjek na padini. Po prolasku tog usjeka traverzirate desno do ivice greda. Sa vrha greda je odličan pogled na prostranu kamenu karlicu i okolinu. Do samog vrha produžavate na bezbjednom odstojanju, ivicom greda.

Vrh Planinice je kamenit, prostran i bezbjedan sa piramidom od sakupljenog kamenja, a tu je i manji stub od betona.

Atraktivnost ture (1–5) : 5

Mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Putanja staze u prostoru

Prilazni put za selo Opasanica (Planinicu) se odvaja udesno iz pravca Podgorice sa regionalnog puta Podgorica-Mateševo. Asfaltiran je do kraja sela, a ostatak je loš makadam. Na prvoj većoj raskrsnici na kraju sela sa puta za Carine ulijevo se odvaja put za katun Margarita; a na sljedećoj raskrsnici lijevi krak puta produžava ka Carinama. Po prolasku serpentina sa desne strane puta postoji izvor. Prije izlaska na prevoj ispod Planinice sa puta je odličan pogled na masiv Komova !

Na prevoju postoji raskrsnica između katuna Bindža i katuna Vujadinovića. Na raskrsnici prema Carinama nastavljate lijevo. Po prolasku oko 1 km nailazite na mjesto na putu na kojem se nalazi izvor Bijela voda o čemu postoji obavještenje na tabli desno od puta.

Izvor Bijela voda je veoma izdašan u svim periodima godine. Podzidan je i uređen i do njega je moguće doći spuštanjem 30-ak metara ulijevo ispod puta ili makadamskim putem koji se oko 100 m naprijed spušta sa puta za Carine do izvora.

Put od izvora Bijela voda do Crkve sv. Ilije (početka staze) produžava naprijed, golim travnatim padinama, još oko 2 km. Pored crkve postoji dovoljno prostora za parkiranje vozila.

Staza počinje sa puta pored crkve i u početku ide uzanim makadamskim putem i blago se spušta u dolinu ispod vrha Planinica, u kojoj postoji manja lokva. Pored puta do lokve postoji manji izvor. Lokvu obilazite sa lijeve strane a zatim se usmjeravate pravo naviše obodom uvale koja se pravo iz pravca vrha Planinice spušta u dolinu. Na kameno-travnatoj padini uočavate pastirsku stazu koja prati pomenutu udolinu

Stižete na zaravan ispod prvih greda. Zaobilazite grede sa desne strane i krećući se travnatom padinom u pravcu zapada izlazite na manju udolinu sa koje se otvara dobar pogled na Bilo od Carina i Komove

Sa udoline, desno od donjih stijena nastavljate naviše kosom travnatom padinom nagnutom u pravcu zapada. Stižete u još jednu, ovog puta veću udolinu prije završnog uspona. Od udoline nastavljate pravo naviše i zaobilazite sa lijeve strane jedan manji poprečni usjek na padini. Zaokrećete desno i dolazite na ivicu greda. Ispod vrha Planinice u pravcu sjeverozapada postoji prostrana kamena karlica

Slijedi završni uspon kamenotravnatom padinom na bezbjednom odstojanju od ivice greda. Pojavljuje se piramida na vrhu od sakupljenog kamenja. Vrh Planinice je prostran i bezbjedan

Pogled sa vrha Planinice na Crnu planinu, Maglič, Pasjak, Štitan, Surdup, Krisitor, Vilu, Štrungeze, Vrmošu, Veliki Mojan, Mali Mojan, Paunovu glavu, Ilijinu glavu, Žijevu glavu, Bilo od Carina (početak staze), masiv Komova i dr

Od Crkve sv. Ilije (Bila od Carina) u pravcu najviših vrhova Komova produžava put dužine 4 km do katuna Carine. Od katuna Carine dalje produžavaju planinarske staze za uspon na sva tri najviša vrha Komova. Prije katuna Carine postoji izvor na kojem ima dovoljno vode tokom čitave godine

Crkva sv. Ilije na Carinama je značajan vjerski objekat kao i kulturno-istorijski spomenik Crne Gore. Crkva već duže od jednog vijeka uspješno odolijeva izuzetno surovim vremenskim prilikama koji vladaju na tako visokoj planini, a kod nje se svake godine, na Ilindan, 2. avgusta, održava tradicionalni narodni sabor. Crkva je stalno otvorena a njena unutrašnjost je dijelom oslikana freskama i opremljena je za potrebe bogosluženja