Predrag Popović
VRHOVI CRNE GORE - PEAKS OF MONTENEGRO
13 min readJun 14, 2017

Rebrčnik - niži vrh 1.536 mnm (vidikovac)

Početak staze: 964 mnm Vukotlica ili 1.060 mnm Rujišta.
Cilj: Rebrčnik, niži vrh 1.536 mnm (vidikovac).
Visinska razlika: 572 m iz Vukotlice - 476 m iz Rujišta.
Težina staze: srednja I.
Dužina staze: 2,5 km iz Vukotlice - 2,2 km iz Rujišta.
Vrijeme potrebno za uspon: 2 h 30 min iz Vukotlice - 2 h iz Rujišta .
Voda na stazi: Pored prilaznog puta od Kopilja do Vukotlice u selu Gostilje posle kuća Stojovića, lijevo ispod puta postoji bunar sa dobrom vodom za piće. Ispod vrha Rebrčnika, u blizini staze za uspon na niži vrh (Vidikovac) postoji izvor Pokrvenica.
Opasnosti na stazi: nema.
Kondiciona spremnost: srednja.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće, jesen i zima ( bez snijega ili sa niskim sniježnim pokrivačem ).

Rebrčnik je planinski vrh smješten između Lisca i Kamenika i pripada masivu Prekornice. Sjeverna padina Rebrčnika je prekrivena šumom i blago se uzdiže iznad visoravni Ponikvica Brajovića, pitoma je i lako pristupačna do ispod samog vrha Velji Rebrčnik - gdje je teren kamenit i teže pristupačan. Južna strana je strmija, gola, travnata i prekrivena kamenjem izuzev početnog dijela staze iznad Vukotlice koji prolazi kroz šumu.

Velji Rebrčnik je najviši vrh Rebrčnika, no kako je prekriven borovom šumom pogled sa njega je loš, tako da je omiljena planinarska tura uspon na niži vrh.

Sa nižeg vrha Rebrčnika ( Vidikovac ) odličan je pogled na: Kamenik, Brotnjik, Kučke planine, Prokletije, Podgoricu sa okolinom, Garač, Rumiju, Lovćen, Lisac, Prekornicu ( vrh Kula )..

Prilazni put za Rebrčnik počinje iz Podgorice ili Spuža ( Danilovgrad ) užim, solidnim asfaltnim putem preko Lopata, G. Crnaca do visoravni Kopilja ( 620 mnm ), gdje se ulijevo odvaja asfaltni put prema selu Gostilje. Po prolasku sela stiže se na raskrsnicu gdje postoji spomenik iz NOR - a i bivša škola. Produžite poludesno ispod škole i ubrzo se ispred vas u pravcu sjevera pojavljuje kameniti vrh Rebrčnik. Nakon oko dva kilometra po prolasku spomenika i škole nailazite na raskrsnicu na kojoj se udesno odvaja makadamski put u pravcu Kamenika ( Jamski katun ), a asfaltni put nastavlja pravo naprijed u pravcu Rebrčnika. Na tom dijelu prije dolaska u Vukotlicu put prolazi pitomom dolinom u kojoj postoji nekoliko kuća i crkva. Oko kilometar prije Vukotlice sa asfaltnog puta udesno se odvaja makadamski put prema selu Rujišta ( varijanta II za uspon na vrh Rebrčnik ). Pravo naprijed produžava asfaltni put i završava se na početku pitome doline Vukotlica, mjestu početka staze za uspon na vrh Rebrčnik ( varijanta I ). Od kraja asfaltnog puta vozilom možete produžiti naprijed livadom par stotina metara, do bunara u blizini prvih kuća gdje možete parkirati vozilo. Od Podgorice do Vukotlice ima ukupno 34 km, a put je čitavom dužinom asfaltiran.

Varijanta I- staza počinje od bunara u Vukotlici u pravcu istoka prema kapiji za dolazak do prve, najbliže kuće. Od kapije odmah desno je kuća u kojoj se živi, a par desetina metara pravo naprijed nalazi se stara kuća. Staza ide lijevo od stare kuće, odmah iznad nje i jasno vidljiva se blago naviše, polulijevo penje u pravcu šume. Iako je dijelom zarasla u šiblje ( slabo se koristi ), čitavim dužinom kroz šumu postoji jasno vidljiva staza oko 1 km, do izlaska na goleti ispod vrha Rebrčnika. Putanja vodi i kroz visoku bukovu šumu, vododerinama, ali uglavnom zadržava pravac pravo naviše, tako da ako se to ima u vidu teško se može skrenuti sa pravog puta.

Po izlasku iz šume usmjeravate se polulijevo u pravcu podnožja vršnog grebena, pri čemu se trudite da pronađete travnate goleti izmedju kamenja i birajući najčistiji teren prilazite podnožju ispod vršnog dijela. Sa te dionice pravac daljeg kretanja prema vrhu je jasno uočljiv, s time da bi na vrijeme trebalo da odredite orijentire na strmoj padini kako biste najboljim pravcem i najčistijim terenom stigli do vrha.

Iz podnožja započinjete strmiji uspon, kosom padinom u pravcu zaravni koja postoji između najvišeg i nižeg vrha Rebrčnika ( Vidikovca ) koji je naš cilj, a nalazi se krajnje desno. Na ovom dijelu teren je loš, ali ipak pregledan i dobro prohodan, tako da se bez većih teškoća stiže do zaravni. Na tom dijelu staze se nalazi i izvor Pokrvenica.

Završni dio staze ide sa zaravni kroz rijetku šumu, nije strm i ubrzo se izlazi na prostrane padine nižeg vrha Rebrčnika ( Vidikovac ).

Vrh Rebrčnika ( Vidikovac ) je bezbjedan, prostran i kupolastog je oblika. Na vrhu nema posebnih oznaka i obilježja.

Varijanta II - staza počinje sa kraja makadamskog puta iznad sela Rujišta, u podnožju Rebrčnika, gledano ka jugu. Do sela se sa glavnog puta prema Vukotlici udesno odvaja uži asfaltni put dužine oko 1 km, a zatim u pravcu Rebrčnika produžava makadamski put dužine oko 1,3 km. Kraj makadamskog puta i početak staze je na 1.060 mnm te se na taj način smanjuje visinska razlika za uspon na vrh u odnosu na Vukotlicu oko 100 m. Prolazi relativno čistim terenom i bez većih teškoća se nakon oko 1 km stiže u podnožje prije početka strmijeg uspona, gdje se spaja sa stazom iz Vukotlice ( varijanta I ).

Od Vukotlice produžava makadamski put u pravcu sjevera ( oko 8 km ) do Ponikvice Brajovića, odakle može da se izvrši uspon na najviši vrh Velji Rebrčnik (1.586 mnm). Putem od Vukotlice do Ponikvice savlađuje se relativno velika visinska razlika od 473 mnm. Prva polovina staze čija je ukupna dužina oko 3 km, nema većih uspona - ide šumskim putem, pitomim terenom, kroz nisku bukovu šumu, a da bi se stiglo na Velji Rebrčnik, potrebno je ispod samog vrha proći kraću dionicu kamenitim, težim terenom. Sa najvišeg vrha Rebrčnika je loš pogled na okolinu jer je obrastao borovom šumom.

Atraktivnost ture(1–5): 4

3D Google mape prilaznog puta

3D Google mape staze i foto terena sa položajem staza

Prilazni put za Rebrčnik iz Podgorice ide starim putem za Danilovgrad, a zatim skreće desno preko mosta na Zeti u Rogamima i nastavlja solidnim asfaltnim putem preko Lopata i G. Crnaca do visoravni Kopilja ( 620 mnm ). Na raskrsnicama nastavljati pravo - ne skretati sa glavnoga puta !

Sa Kopilja se ulijevo odvaja asfaltni put prema selu Gostilje, gdje ispod puta sa lijeve strane postoji bunar sa dobrom vodom za piće. Po prolasku sela stiže se na raskrsnicu na kojoj postoje spomenik iz NOR - a i bivša škola.

Produžite poludesno ispod škole i ubrzo se u pravcu sjevera pojavljuje kameniti vrh Rebrčnik. Nakon oko dva kilometra po prolasku spomenika i škole nailazite na raskrsnicu na kojoj se udesno odvaja makadamski put u pravcu Kamenika ( Jamski katun ), a asfaltni put nastavlja pravo naprijed u pravcu Rebrčnika. Na tom dijelu prije dolaska u Vukotlicu put prolazi pitomom dolinom u kojoj postoji nekoliko kuća i crkva. Oko 1 km prije Vukotlice sa asfaltnog puta se udesno odvaja makadamski put prema selu Rujišta ( varijanta II za uspon na vrh Rebrčnik ). Pravo naprijed produžava asfaltni put i završava se na početku pitome doline Vukotlica, a sa tog mjesta polulijevo nastavlja makadamski put prema Ponikvici Brajovića.

Od kraja asfaltnog puta vozilom možete produžiti naprijed livadom par stotina metara do bunara u blizini prvih kuća, gdje možete parkirati vozilo. Staza ( varijanta I ) počinje od bunara u Vukotlici u pravcu istoka prema kapiji za dolazak do prve kuće. Od kapije odmah desno je kuća u kojoj se živi, a par desetina metara pravo naprijed nalazi se stara kuća..

Putanja ide lijevo od stare kuće ( odmah iznad ) i jasno vidljiva se penje blago naviše, polulijevo u pravcu šume. Iako dijelom zarasla u šiblje jer se slabo koristi, čitavim dužinom kroz šumu postoji jasna staza oko 1 km, sve do izlaska na goleti ispod vrha Rebrčnika. Prolazi kroz visoku bukovu šumu, kao i vododerinama, ali uglavnom zadržava pravac pravo naviše, tako da ako se to ima u vidu teško se može skrenuti sa pravog puta..

Po izlasku iz šume usmjeravate se polulijevo u pravcu podnožja vršnog grebena, pri čemu se trudite da pronađete travnate goleti izmedju kamenja i birajući najčistiji teren prilazite podnožju ispod vršnog dijela. Sa te dionice staze pravac daljeg kretanja prema vrhu je jasno vidljiv, s time da bi na vrijeme trebalo da odredite orijentire na strmoj padini - kako biste najboljim pravcem i najčistijim terenom stigli do vrha..

Iz podnožja započinjete strmiji uspon, kosom padinom u pravcu zaravni koja postoji između najvišeg i nižeg vrha Rebrčnika ( Vidikovca ) koji je naš cilj, a nalazi se krajnje desno. Teren je na ovom dijelu loš, ali ipak pregledan i dobro prohodan, tako da se bez većih teškoća stiže do zaravni. Na tom dijelu staze se nalazi i izvor Pokrvenica. Završni dio staze ide sa zaravni kroz rijetku šumu, nije strm i ubrzo se izlazi na prostrane padine nižeg vrha Rebrčnika, koji je bezbjedan, prostran i kupolastog oblika. Na vrhu nema posebnih oznaka i obilježja.

Na drugoj fotografiji je pogled na Lisac i selo Rujišta, a na zadnjoj je i pogled na Kulu, najviši vrh Prekornice.

Ako promašite pravu stazu.. Rebrčnik nije nimalo pitom..

Pogled sa vrha Rebrčnika (Vidikovca) na najviši vrh Rebrčnika, drugi po visini vrh Rebrčnika, Kamenik, Prokletije, Brotnjik, Lisac..

Do sela Rujišta se sa glavnog puta prema Vukotlici udesno odvaja uži asfaltni put dužine oko 1 km, a zatim u pravcu Rebrčnika produžava makadamski put dužine oko 1,3 km. Kraj makadamskog puta i početak staze je na 1.060 mnm. Staza ( varijanta II ) počinje sa kraja makadamskog puta iznad sela Rujišta i prolazi relativno čistim terenom, pa se bez većih teškoća nakon oko 1 km stiže u podnožje - prije početka strmijeg uspona, gdje se spaja sa stazom iz Vukotlice ( varijanta I ).

Od Vukotlice produžava makadamski put u pravcu sjevera dužine oko 8 km do Ponikvice Brajovića, odakle može da se izvrši uspon na Velji Rebrčnik - najviši vrh (1.586 mnm). Putem od Vukotlice do Ponikvice savlađuje se relativno velika visinska razlika od 473 mnm.

Prva polovina staze ukupne dužine oko 3 km je bez većeg uspona i ide šumskim putem, pitomim terenom, kroz nisku bukovu šumu. Sa Ponikvice Brajovića je odličan pogled na Prekornicu.

Od kraja šumskog puta počinje lošiji teren, a ispod samog vrha treba proći kraću dionicu kamenitim, teškim terenom..

Vrh Rebrčnika je obrastao borovom šumom.

Pogled sa vrha Rebrčnika je ograničen stablima drveća. Na fotografijama je pogled na Maganik i Kamenik.

Pogled na Rebrčnik sa Kamenika, Prekornice i Lisca.