Predrag Popović
VRHOVI CRNE GORE - PEAKS OF MONTENEGRO
11 min readMay 9, 2019

Stavor 1.232 mnm - Lješanska nahija, opština Cetinje

Početak staze: 897 mnm, Ljeskov do - kuća Vušurovića.
Cilj: Stavor, crkva sv. Nikole, grobnica S. Ivanovića 1.232 mnm.
Visinska razlika: 335 m.
Težina staze: laka III.
Dužina staze: 1,9 km.
Vrijeme potrebno za uspon: 1 h 15 min.
Voda na stazi: nema.
Opasnosti: nema.
Markacija: ima na prvoj trećini staze, na ostatku staze markacija nema (april 2019).
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Kondiciona spremnost: mala.
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće i jesen.

Stavor je planina koja se nalazi na tromeđi tri nahije stare Crne Gore: Riječke, Lješanske i Katunske. U podnožju Stavora nalaze se cetinjska sela Tomići, Mikulići, Štitari, Orasi i Barjamovica. Stavor okružuju planinski vrhovi Veliki (1.316 mnm) i Mali Čelinac (1.193 mnm), Planinica (1.172mnm), Kosmatica (1.125 mnm) i Siljevica (1.056 mnm). S obzirom na položaj u prošlosti Stavor je imao veliki značaj u podlovćenskoj Crnoj Gori, ali je u zadnje vrijeme zapostavljen, čak i zaboravljen. Danas u selima u podnožju Stavora stalno živi sve manje stanovnika tako da ga najviše pohode ljubitelji lova i tek poneki ljubitelji planina, najčešće članovi planinarskih klubova sa Cetinja.

Na nižem vrhu Stavora koji se nalazi iznad okomitih litica i sela Tomići, mještanin ovog sela Savo Nikolin Ivanović, kao isposnik, svojim rukama je sagradio crkvu u stijeni koju je posvetio svetom Nikoli. Savo je po predanju crkvu gradio punih 20 godina, da bi zatim neposredno iznad crkve sagradio i mjesto za sakupljanje vode i sebi grobnicu. Imajući u vidu surovost reljefa planine Stavor gradnja ovih objekata u takvim uslovima predstavljala je pravi građevinski poduhvat. Sa Stavora se pruža odličan pogled na lovćenski i orjenski masiv, zatim na Čelinac, Planinicu, Kosmaticu, na okolinu Podgorice, Kučke planine, Prokletije, Skadarsko jezero, Rumiju, Vrsutu i dr.

Kratak opis staze:

Prilazni put za Stavor iz pravca Podgorice ide magistralnim putem Podgorica - Cetinje. Sa ovog puta nakon prolaza druge raskrsnice na kojoj se ulijevo skreće za Rijeku Crnojevića, na oko 800 m po prolazu te raskrsnice sa magistralnog puta udesno se odvaja lokalni put za sela Bokovo, Kosijeri, Mikulići i Tomići.

Prilazni put od magistrale do početka staze u zaseoku Tomići je dug 15,3 km. Put je asfaltni, izuzev dionice duge 2,4 km od bistijerne u Mikulićima do 200 m iza crkve u Tomićima, dok dionica puta duga svega oko 100 m pored crkve u Mikulićima nije asfaltirana. Asfaltni put je star, ali dosta dobar. Makadamski dio puta je relativno dobar ali od Mikulića do Ljeskov dola ipak se preporučuje upotreba terenskog vozila.

Na magistrali gdje se lokalni put udesno odvaja u pravcu Stavora postoje tri saobraćajne trake i saobraćajni znak obavještenja o skretanju prema pomenutim selima. Od magistrale do prvog naseljenog mjesta - Kosijera ima 4,5 km. Prije toga prolazite raskrsnicu na kojoj se ulijevo odvaja put za selo Bokovo, kao i drugu raskrsnicu na kojoj se udesno odvaja put za Štitare.

Selo Kosijeri se nalazi u pitomoj dolini iznad koje se u pravcu zapada izdiže brdo Debeljak ( 1.033 mnm ). Prije Kosijera pored puta sa lijeve strane nalazi se škola. Selo je za planinare interesantno i po tome što je to zadnje mjesto na prilaznom putu gdje se možete snabdjeti sa kvalitetnom pijaćom vodom. Naime, na oko 700 m od raskrsnice na kojoj se odvaja put za Kosijere postoji česma. Prema informaciji mještana voda na česmi je sa izvora Studenac koji se nalazi na kraju sela u podnožju Debeljaka.

Od Kosijera put se penje u vidu serpentina uz Ilinske strane oko 250 mnm. Po prelasku prevoja spušta se prema selu Mikulići odakle se otvara odličan pogled na planinu Stavor i njegovu impozantnu zapadnu stranu - kamene litice koje se okomito uzdižu iznad sela. Mikulići su malo naselje sa crkvom u kojem postoji nekoliko obnovljenih kuća, ali nažalost, ni ovo selo nema stalnih stanovnika.

Put za Tomiće se odvaja udesno na raskrsnici prije ulaska u centar Mikulića. Prolazite pored crkve dijelom puta koji nije asfaltiran. Nailazite ponovo na dionicu puta sa asfaltom i ubrzo stižete iznad sela do proširenja na kojem je izgrađena moderna bistijerna za snabdijevanje sela vodom.

Od bistijerne u Mikulićima dalje u pravcu zaseoka Tomići nastavlja makadamski put. Do crkve u Tomićima na početku zaseoka, ima 2,2 km.

Tomići su mali zaseok sa svega nekoliko kuća i crkvom, koje su dobrim dijelom zarasle u rastinje. Kod crkve postoji raskrsnica puteva: lijevo se produžava do kuća u zaseoku a poludesno produžava put prema Ljeskov dolu, početku staze za uspon na Stavor. Po prolasku oko 200 m od crkve u Tomićima pojavljuje se ponovo asfalt na putu. Prolazite jamu pored puta i modernu kapiju na početku priključnog puta do jedne renovirane kuće, pored koje postoji interesantan pčelinjak. U blizini kapije je početak stare serpentinske staze za uspon na Stavor (varijanta 2). Nastavljate naviše naprijed asfaltnim putem još oko 1,3 km do Ljeskov dola, na koji način početak staze kreće sa više kote u odnosu na zaseok Tomići za oko 100 mnm.

Ljeskov do je pitoma udolina između Stavora i Planinice. U Ljeskov dolu postoje dvije moderne, rekonstruisane kuće.

Staza kreće iz dvorišta prve kuće u Ljeskov dolu, kuće Vušurovića. Na zidu pored pomoćnih objekata postoji markacija koja ide u pravcu jugoistoka, pored drvoreda, između dva kamena zida. Prva trećina jasno vidljive staze je markirana. Iako Stavor važi kao veoma nepristupačna planina, ovim pravcem se bez većih teškoća može stići na vrh, pod uslovom da slijedite putanju koja je primijetna cijelom dužinom do vrha. Radi se o staroj pastirskoj stazi koja gotovo pravo ide iz Ljeskovog dola do vrha Stavora. Sa ove strane Stavor je prekriven pitomom, niskom šumom, a tlo na stazi je zemljano ili prekriveno sitnim kamenjem tako da se bez većih problema izlazi na vrh.

Problem može predstavljati prestanak markacija koje se gube nakon pređene prve trećine staze. Za iskusnije planinare ni to nebi trebao biti veći problem pošto je pješačka staza uglavnom vidljiva do samog vrha. Staza prolazi kroz nisku šumu do samog kraja. Odjednom se iz šumice pojavljuje crkva, sagrađena na mjestu koje dominira nad zapadnom padinom Stavora. Osobenost crkve sv. Nikole je u tome što je jedan njen dio u pećini koja se nalazila na tom mjestu prije izgradnje crkve.

Od crkve produžavate polulijevo strmim terenom i vršnim grebenom izlazite do grobnice Sava Nikolinog Ivanovića koja je smještena u maloj kamenoj kolibici na vrhu.

Od nižeg vrha Stavora (1.232 mnm) na kojem se nalaze crkva sv. Nikole i grobnica S. Ivanovića, se vršnim grebenom (oko 400 m dužine), po promjenljivom terenu, za desetak minuta stiže na istočni, najviši vrh Stavora (1.241 mnm).

Atraktivnost ture (1–5): 4

3D mape prilaznog puta

3D mapa staze

Prilazni put za Stavor iz pravca Podgorice, ide magistralnim putem Podgorica - Cetinje. Sa ovog puta, nakon prolaza druge raskrsnice na kojoj se ulijevo skreće za Rijeku Crnojevića, na oko 800 m po prolazu te raskrsnice sa magistralnog puta se udesno odvaja lokalni put za sela Bokovo, Kosijeri, Mikulići i Tomići.

Od početka lokalnog puta u pravcu Stavora do prvog naseljenog mjesta, Kosijera ima 4,5 km. Prije toga prolazite raskrsnicu na kojoj se ulijevo odvaja put za selo Bokovo kao i drugu raskrsnicu na kojoj se udesno odvaja put za Štitare. Prolazite školu u Kosijerima i ubrzo stižete na raskrsnicu: polulijevo ulazite u selo Kosijeri, a poludesno naviše produžavate prema Mikulićima. Na oko 700 m od raskrsnice u Kosijerima u blizini groblja postoji česma sa pijaćom vodom.

Od Kosijera put se penje u vidu serpentina uz Ilinske strane. Sa ove dionice puta je dobar pogled na selo Kosijeri i brdo Debeljak iznad njega. Po prelasku prevoja put se spušta prema selu Mikulići, a sa puta se otvara odličan pogled na planinu Stavor i njegove kamene litice koje se okomito uzdižu iznad sela. Na ulazu u selo Mikulići nailazite na raskrsnicu: lijevo se ulazi u centar sela Mikulići, desno produžava put prema Tomićima.

Mikulići su malo naselje sa crkvom u kojem postoji nekoliko obnovljenih kuća.

Put za Tomića se odvaja udesno na raskrsnici prije ulaska u centar Mikulića. Prolazite pored crkve pored koje postoji bistijerna. Iznad sela je izgrađena moderna bistijerna za snabdijevanje sela vodom.

Od bistijerne u Mikulićima u pravcu zaseoka Tomići nastavlja dobar makadamski put. Na početku zaseoka nailazite na raskrsnicu: lijevo se ulazi u zaseok - desno produžava put prema Ljeskov dolu, početku staze. Pored same raskrsnice nalazi se crkva sv. Nikole, kao i jedna kuća koja je u dobrom stanju. Po prolasku oko 200 m od crkve u Tomićima put je ponovo asfaltni. Prolazite jamu pored puta i modernu kapiju na početku priključnog puta koji vodi do jedne renovirane kuće pored koje postoji pčelinjak.

U blizini kapije je početak stare serpentinske staze za uspon na Stavor (varijanta 2). Nastavljate naprijed asfaltnim putem još oko 1,3 km do Ljeskov dola, gdje je početak staze. U Ljeskov dolu postoje dvije moderne, rekonstruisane kuće..

Staza kreće iz dvorišta prve kuće u Ljeskov dolu. Na zidu pored pomoćnih objekata postoji markacija koja vodi pored drvoreda, između dva kamena zida. Prva trećina staze je markirana.

Pogled sa staze na zaseok Tomići. Iako na ostatku staze ne postoje markacije bez većih teškoća može se na lako prohodnom terenu pronaći stara pastirska staza i bez većih problema izlaći na vrh. Odmah po izlasku iz niske šume stiže se do crkve sv. Nikole.

Crkva sv. Nikole je sagrađena na mjestu koje dominira nad zapadnom padinom Stavora. Dio crkve je sagrađen u stijeni. Kosom padinom lijevo od crkve možete se popeti na stijenu iznad crkve. Sa tog mjesta je odličan pogled na Tomiće sa okolinom.

Od crkve produžavate polulijevo strmom padinom, a zatim vršnim grebenom izlazite do grobnice Sava Nikolinog Ivanovića - smještene u maloj kamenoj kolibici na nižem vrhu Stavora.

Pogled sa nižeg vrha Stavora na Veliki i Mali Čelinac, Lovćen, Skadarsko jezero sa okolinom, najviši vrh Stavora..