Predrag Popović

Visinska razlika: 231 m
Težina staze: laka III .
Dužina staze: 2,35 km .
Vrijeme potrebno za uspon: 1 h 30 min .
Voda na stazi: nema.
Opasnosti: istočna padina ispod samog vrha je eksponirana .
Markacija: nema .
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema .
Kondiciona spremnost: mala-srednja .
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće, ljeto,jesen.

Opis staze:

Planinarska tura koja pruža odličan pogled na grad Kolašin sa okolinom, Vučje, Ostrvicu, Komove, Ključ, dolinu Tare, sela Radigojno, Drijenak, Rovačko i Moračko Trebaljevo, Bjelasicu, Gusar, katun Gusar, Opaljenu glavu, Lučku goru, katun Potrk, katun Kovrčko ždrijelo, Jablanov vrh, Savinu gredu, Gradišta, Tornu, Umove, selo Blatina, Goveđu glavu i dr.

Strugovi su dio grebena koji sa istoka zatvara visoku planinsku površ između vrhova Sinjavine- Savina greda, Jablanov vrh i Gusar, sa koje se prema jugu, istoku i sjeveru spuštaju strme kamene litice a u središnjem dijelu nalazi Lučka gora, prostrana pitoma dolina, većim dijelom prekrivena šumom, čijim obodom su u prošlosti postojali brojni katuni. Greben Strugovi je jasno vidljiv iz centra Kolašina u pravcu sjeverozapada. Pogled sa južnog dijela grebena, gdje se i nalazi najviši vrh Strugova, je izvanredan na grad Kolašin sa okolinom kao i planinski vijenac Umovi-Stolovi-Torna-Gradišta-Jablanov vrh-Gusar.

Prilazni put do početka staze za uspon na Strugove iz Kolašina ide magistralnim putem za Mojkovac (vidi opis tura Gusar i Savina greda). U selu Bakovići, odmah po prelazu mosta preko rijeke Plašnice, prije auto servisa Kujović, sa magistralnog puta se ulijevo odvaja lokalni asfaltni put za selo Donje i Gornje Lipovo, Vratlo i planinu Sinjavinu. Uzan asfaltni put u dužini od 3,10 km prolazi kroz selo Plana a nakon oko 400 m po prolazu prvog, nižeg brda Gradine, koje je nekad bilo kamenolom, u mjestu Vojkovići, nailazi se na raskrsnicu na kojoj se dalje naprijed nastavlja prema naseljima Lipovska Bistrica, Donje i Gornje Lipovo a desno se odvaja makadamski put za Lučku goru, Savinu vodu i dr (Sinjavinu). Makadamski put od sela Vojkovići do početka staze (vidikovac na početku Lučke gore) je dug 4,5 km.

Sa glavnog, asfaltnog puta za Lipovo, u Vojkovićima, na kratkom odstojanju se odvajaju udesno dva makadamska puta. Lako je uočiti po njegovim karakteristikama da je drugi put onaj pravi koji ide u pravcu planine. Ubrzo potom nailazite na drugu raskrsnicu na kojoj dalje produžavate lijevo. Put do Lučke gore je dobar makadam, ali ipak je za njega potreban “terenac”.. Produžavate dijelom puta sa kojeg je odličan pogled na Gornje Lipovo i Vrhove Gradišta, Torna, Umove i dr. Nailazite na sljedeću raskrsnicu na kojoj nastavljate dalje donjim putem pošto je on nešto bolji od gornjeg puta iako se oni, ubrzo nakon oštre krivine udesno, spajaju u jedan put, koji nastavlja dalje naviše, prolazi pored kamenoloma Gradina koji je aktivan, i nastavlja naviše, serpentinski strmo da se penje do izlaza na početak visoravni Lučka gora. Na samom početku Lučke gore, iznad zadnje oštre krivine ulijevo, postoji vidikovac sa kojeg je odličan pogled na Kolašin sa okolinom. Vidikovac je uređen jer na njemu postoji klupa koju su postavili ljubitelji i “čuvari” Sinjavine.

Od Vojkovića do Lučke gore (vidikovca) savlađuje se visina od oko 500 mnm. Od vidikovca makadamski put, produžava lijevo dalje prema centralnom dijelu Lučke gore koji je pokriven šumom, sa pašnjacima i livadama, nakon čega počinju goleti na kojima se nalaze katuni: Bojića, Bajovića, Rašački, Potrk, Kovrčko ždrijelo i dr.

Staza za uspon na Strugove počinje sa vidikovca i nastavlja travnatim kolskim putem koji se odmah po prolazu vidikovca odvaja sa glavnoh puta, pravo naprijed, u pravcu sjevera, dok glavni put dalje nastavlja prema Lučkoj gori, katunu Potrk i dalje. Sa početka staze su vidljivi vršni vrhovi Strugova u pravcu sjeveroistoka. Prilazni put je u početku prilično zarastao u travu a na njegovom početku ima dovoljno mjesta za parkiranje vozila.

Staza do vršnog grebena Strugova, čitavom dužinom, ide lošim makadamskim putem koji praktično predstavlja šumski put a vjerovatno je nekad korišćen i kao veza između Lučke gore i Moračkog Trebaljeva. Put je prilično zarastao u travu i šiblje, pa bi prolaz njime trenutno bio dosta otežan i terenskim vozilom. Prolaskom prvih oko 250 m stazom (putem) nailazite na prostranu livadu (dolinu) na kojoj se uočavaju tragovi makadamskog puta koji vodi poludesno ali je naša preporuka da se držite lijevog kraka puta koji ce Vas, bez većih problema u orjentaciji, izvesti na vršni greben Strugova. Staza (put) krivuda kroz bukovu šumu da bi konačno izašla na travnate goleti ispod vršnog grebena.

Po prelasku prevoja put zaokreće udesno i stmo se spušta prema jednoj napuštenoj kolibi na rubu šume, iznad Moračkog Trebaljeva, nakon čega se gubi iz vidika.

Vršni greben Strugova je travnat, obrastao u visoku travu, pruža se pravcem sjeverozapad-jugoistok smjerom od vrha Opaljena glava (1781 mnm) i dug je do najvišeg vrha, Strugovi, oko 1 km. Od najvišeg vrha Strugova, vršni greben dalje zaokreće udesno i spuštajući se u pravcu vrha Goveđa glava (1325 mnm) i kolašinske kotline. Pomenuti makadamski put izlazi otprilike na sredini grebena.

Od izlaska puta na vršni greben do najvišeg vrha Strugova ostaje još oko 500 m strmog uspona. Po izlasku na vršni greben, najviši vrh Strugova je jasno vidljiv u pravcu juga. Zaokrećete udesno i bez većih problema strmom travnatom padinom izlazite na vrh.

Najviši vrh Strugova je ravan, travnat i bezbjedan. Vrhovi Crne Gore su na vrhu, kao obilježje, postavili dva mala kamena sa nazivom vrha i podatku o njegovoj nadmorskoj visini. Najviši vrh Strugova je udaljen svega par metara od istočne kamenite padine koja se strmo spušta prema Moračkom Trebaljevu, zbog čega je, kod dužeg zadržavanja na njemu, potrebna opreznost.

Uspon na greben Strugovi je prilika da se obiđe i Lučka gora, katuni na Lučkoj gori, Margita, Savina voda a moguće i da se izvrši i uspon na neki od obližnjih vrhova Sinjavine i lokaliteta: Gusar, Opaljenu glavu, Goveđu glavu, Đevojačku glavu, Savinu gredu, Jablanov vrh, Savino ždrijelo, Kovrčko ždrijelo i dr.

Atraktivnost ture (1–5): 5

Mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Prilazni put u pravcu Strugova iz Kolašina ide magistralnim putem za Mojkovac (vidi opis tura Gusar i Savina greda). Greben Strugovi je jasno vidljiv iz centra Kolašina u pravcu sjeverozapada. U selu Bakovići, odmah po prelazu mosta preko rijeke Plašnice, prije auto servisa Kujović, sa magistralnog puta se ulijevo odvaja lokalni asfaltni put za selo Donje i Gornje Lipovo, Vratlo i planinu Sinjavinu

U mjestu Vojkovići, sa puta za Donje i Gornje Lipovo, vratlo i Sinjavinu na raskrsnicu se desno odvaja makadamski put za Lučku goru, Savinu vodu i dr (Sinjavinu). Makadamski put, dužine 4,5 km se od Vojkovića serpentinski penje od Vojkovića na početak Lučke gore, na kojem postoji dobar vidikovac na Kolašin sa okolinom

Staza za uspon na Strugove počinje sa vidikovca i ide travnatim kolskim putem koji se odvaja sa glavnog puta, pravo naprijed, u pravcu sjevera. Staza do vršnog grebena Strugova, čitavom dužinom, ide lošim makadamskim putem koji je prilično zarastao u travu i šiblje. Staza (put) krivuda kroz bukovu šumu da bi konačno izašla na travnate goleti ispod vršnog grebena. Po prelasku prevoja put zaokreće udesno i stmo se spušta prema jednoj napuštenoj kolibi na rubu šume, iznad Moračkog Trebaljeva. Sa puta, na prevoju, je odličan pogled na najviši vrh Strugova

Pogled sa vršnog grebena Strugova na katun Gusar, vrhove Gusar, Jablanov vrh, Savinu gredu, Gradište, Tornu, Sto, Umove i dr

Uspon sa makadamskog puta do najvišeg vrha Strugova ide strmom, travnatom padinom i bez većih teškoća se stiže na vrh. Vrh Strugova je ravan, travnat i bezbjedan. Na vrhu, kao obilježje, postoje postavili dva mala kamena sa nazivom vrha i podatku o njegovoj nadmorskoj visini

Pogled sa najvišeg vrha Strugova na vrhove Bjelasice: Razvršje, Crnu glavu, Zekovu glavu, Troglavu i dr, zatim Rovačko Trebaljevo, Ključ, Komove, Kolašin sa okolinom, Ostrvicu, Vučje i dr

Uspon na greben Strugovi je prilika da se obiđe i Lučka gora kao i katuni na Lučkoj gori. Pogled na katun Bojića, Bajovića, Rašački, Potrk, Katun Kovrčko ždrijelo i dr