Torač 1.876 mnm - Kučke planine

Početak staze: 1.678 mnm, sa izvora Točak Rašovića.
Cilj : Torač, vrh 1.876 mnm.
Visinska razlika : 198 m.
Težina staze: laka III.
Dužina staze: 1,1 km.
Vrijeme potrebno za uspon: 45 min.
Voda na stazi: ima. Početak staze je od katuna (jugoistočno u odnosu na vrh) gdje je izvanredan izvor - Točak Rašovića.
Opasnosti na stazi: nema.
Markacija: ima, djelimično jer je vezana za pravac Bukumirsko jezero - katun Torač - Širokar. Do vrha ne postoji markacija, ali orijentacija je jednostavna.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Kondiciona spremnost: mala.
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće, ljeto, jesen.

Torač je jedan od nižih vrhova Kučkih planina, ali lijepim položajem, lakim pristupom i karakterističnim oštrim travnatim vrhom zaslužuje epitet jednog od najljepših. Idealan je za laganu planinarsku turu za koju nije potrebna naročita fizička spremnost, kao ni posebna planinarska oprema da bi se izašlo na vrh.

Sa vrha Torač pruža se izvanredan pogled na: Crnu planinu, Maglič, Mokru, Prokletije, Širokar, Vilu, Štrungeze, Pasjak, Štitan, Surdup, katun Jezero, katun Torač, Treskavac, Momonjevo, Maganik, Kamenik, Moračke planine, Tornu, Sinjavinu, i dr.

Kratak opis staze:

Prilazni put iz Podgorice je širokim asfaltnim putem Podgorica - Medun - Ubli - Preoč, gdje je raskrsnica: pravo se ide za Kučka korita, a lijevo za Torač. U početku širok, a kasnije uži asfaltni put nastavlja od raskrsnice do vikend naselja Mokra ( ispod Magliča i Torača ) i prolazi kroz sela Cvilin i Kržanja, katun Kastrat, a na kraju prolazi pored Bukumirskog jezera. Od Mokre u pravcu juga produžava solidan makadamski put dužine 6 km ka Širokaru i katunu Ljakovića, prevoju iznad Rikavačkog jezera ( ipak, preporučujemo terensko vozilo ). Put se postepeno penje iz pitome doline, u početku kroz bukovu šumu, a potom kamenitim goletima produžava prema prevoju. Ulijevo iznad doline Mokra pruža se prelijepa kučka planina Maglič, dok je desno iznad puta Torač (ne vidi sa puta, sve do izlaska iz šume). Otprilike na pola puta od Mokre do Širokara sa glavnog puta se udesno odvaja nešto uži i lošiji makadamski put do Točka Rašovića, istoimenog izvora i katuna. Mjesto odvajanja puta nije baš uočljivo, jer na tom prostoru ima više kamenitih brežuljaka tako da već po napuštanju pitome doline Mokra treba pažljivije pratiti desnu stranu puta, pošto se kamena podloga puta ne razlikuje od okoline . Ukoliko i prođete to mjesto nije veliki problem pošto čim dođete na dio puta blizu prevoja Širokar sve postaje jasnije.. Između ostalih vrhova, po desnoj strani, ukazuje se prelijepi travnati vrh kupolastog izgleda, najbliži putu - Torač. Dakle, nakon pređenih oko 3 km od Mokre skrenite desno sa puta par stotina metara ( može i vozilom ), do nekoliko kuća ispod kojih se nalazi poznati izvor - Točak Rašovića, i tu je početak staze.

Staza za uspon na vrh Torač počinje od izvora Točak Rašovića. Točak Rašovića je istovremeno i katun na kojem se nalazi nekoliko koliba koje su sudeći po njihovom okruženju, još uvijek aktivne u ljetnjem periodu. Putanja kreće iznad koliba udolinom u pravcu prevoja - u smjeru jugozapada i na taj način u luku zaobilazi vršni greben, koji se nalazi iznad katuna sjeverozapadno. Teren je travnat, čist i ubrzo se izlazi na zaravan južno ispod vrha na kojoj se nailazi na markacije staze koja ide od Bukumirskog jezera, preko katuna Torač u pravcu Širokara. Nastavljate naprijed par stotina metara ravno stazom prema katunu Torač i prije početka spuštanja staze ka katunu zaokrećete udesno u pravcu vršnog grebena, jasno vidljivog. Uspon na tom dijelu je strm, ali teren je čist i travnat, tako da se bez većih problema izlazi na prostranu zaravan; prekrivenu kamenim pločama i gromadama četvorougaonog oblika koji u vidu kamenog pojasa okružuju vršni dio vrha Torač. Taj dio izgleda kao kamena terasa sa koje je odličan pogled prema jugu, na katun Točak Rašovića, Širokar, Maglič, Prokletije, Vilu, Štrungeze, Pasjak, Štitan, Surdup, i dr.

Završni uspon do vrha Torač je izvanredan ! Na crnogorskim planinama nema sličnog izlaska na neki planinski vrh. Strma travnata padina gotovo pravilnog geometrijskog oblika je ispred Vas, tako da je prolazak takvim terenom izuzetan doživljaj. Nakon tog dijela do samog vrha ostaje još samo prelaz vršnim grebenom par desetina metara.

Vršni dio vrha Torač ima izgled dvostranog krova, ali bezbjedan je i nema posebnih oznaka ili obilježja.. Inače, moguće je sa najvišeg vrha idući po vršnom grebenu vrha proći ka nižim vrhovima Torača ( u pravcu sjevera ).

Prilaz vrhu Torač ( početku staze - katun Točak Rašovića ) moguće je izvršiti i od Bukumirskog jezera, preko katuna Torač.

Uspon na vrh Torač je prilika da na Širokaru posjetite vidikovac sa izuzetnim pogledom na Rikavačko jezero ( mjesto za divne fotografije ! ). Laganim pješačenjem za svega 7 - 8 minuta stižete od katuna Ljakovića do vidikovca. Od katuna krenete par desetina metara naniže, putem ka Rikavačkom jezeru i na prvoj desnoj krivini - skrenete lijevo kosom padinom naviše, dok ne izađete na prostranu travnatu zaravan sa koje je fantastičan pogled na Vilu i Rikavačko jezero sa okolinom.

Atraktivnost ture(1–5): 5

3D Google mape prilaznog puta

3D Google mapa staze

Prilazni put iz Podgorice za Torač je širokim asfaltnim putem Podgorica - Medun - Ubli - Preoč, gdje je raskrsnica: pravo za Kučka korita, a lijevo za Torač. Do vikend naselja Mokra ispod Magliča i Torača vodi asfaltni put ( u početku širok, kasnije znatno uži ). Na putu do Mokre prolazi se Cvilin, Kržanja, Kastrat katun i Bukumirsko jezero. Mokra je pitoma dolina podno Magliča, Crne planine i Torača.

Solidan makadamski put od Mokre u pravcu juga produžava prema Širokaru ( katunu Ljakovića ), prevoju iznad Rikavačkog jezera ( ipak, poželjno je terensko vozilo ). Dug je oko 6 km i postepeno se penje iz pitome doline, u početku kroz bukovu šumu, a potom produžava kamenitim goletima prema prevoju. Otprilike na pola puta od Mokre do Širokara sa glavnog puta udesno se odvaja nešto uži i lošiji makadamski put do Točka Rašovića - izvanrednog izvora i istoimenog katuna.

Točak Rašovića je istovremeno i katun sa nekoliko koliba koje pojedini stočari iz Kuča još koriste u ljetnjem periodu..

Staza kreće udolinom iznad koliba u pravcu prevoja, u smjeru jugozapad i na taj način u luku zaobilazi vršni greben vrha Torač, koji se nalazi iznad katuna u pravcu sjeverozapad. Teren je travnat, čist i ubrzo se izlazi na zaravan južno ispod vrha na kojoj se nailazi na markacije staze koja ide od Bukumirskog jezera, preko katuna Torač u pravcu Širokara. Pogled prema Pasjaku, Štitanu i Surdupu zatvara kosa sa visokom kamenom stijenom na njoj.

Nastavljate naprijed par stotina metara ravno stazom prema katunu Torač i prije početka spuštanja staze ka katunu zaokrećete udesno, u pravcu jasno vidljivog vršnog grebena. Uspon na tom dijelu je strm.. ali teren je čist i travnat, tako da se bez većih problema izlazi na prostranu zaravan, prekrivenu kamenim pločama i gromadama. Taj dio izgleda kao kamena terasa sa koje je odličan pogled na stazu dalje prema vrhu, zatim na Maglič, katun Točak Rašovića, Širokar, Prokletije, Vilu, Štrungeze, Pasjak, Štitan, Surdup..

Teren prema vrhu je prelijep ! Strma travnata padina gotovo pravilnog geometrijskog oblika je ispred Vas, tako da je prolazak takvim terenom izuzetan doživljaj. Nakon tog dijela do samog vrha ostaje još samo prelaz vršnim grebenom, par desetina metara. Vršni dio vrha Torač ima izgled dvostranog krova, ali je ipak bezbjedan, bez obilježja vrha..

Pogled sa vrha Torač na njegove sjeverne, niže vrhove, zatim Kamenik, Maganik, Moračke planine, Tornu, Crnu planinu, Mokru, Maglič, Širokar, Prokletije, Vilu, Štrungeze, Pasjak, Štitan, Surdup, katun Torač, Treskavac, katun Momonjevo, i dr.

Pogled na vrh Torač sa Pasjaka i Magliča.

3D Google mapa : Prilazni put do vidikovca iznad Rikavačkog jezera.