Trnovačko jezero 1.513 mnm - Pivska oblast visokih planina i površi

Početak staze: 1.662 mnm, Prijevor, parking na kraju makadamskog puta, u blizini izvora ( BiH ).
Cilj: Trnovačko jezero 1.517 mnm .
Visinska razlika: u odlasku 299 m - spuštanje do doline Suva Jezerina + 154 m uspon do Trnovačkog jezera, a u povratku spuštanje 154 m od Trnovačkog jezera do doline Suva Jezerina + 299 m uspon od Suve Jezerine do Prijevora.
Težina staze: srednja I.
Dužina staze: 5 km.
Vrijeme potrebno za prolaz: 2 h.
Voda na stazi: ima. Izvor postoji na Prijevoru, u neposrednoj blizini početka staze.
Opasnosti na stazi: nema.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: nema.
Kondiciona spremnost: srednja.
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće, ljeto, jesen.

Trnovačko jezero se nalazi na krajnjem sjeverozapadu Crne Gore u neposrednoj blizini granice sa BiH. Iako zajedno sa Crnim jezerom na Durmitoru spada u najljepša jezera Crne Gore, usljed teške pristupačnosti iz pravca Plužina, relativno je slabo posjećeno iz Crne Gore. Jezero je sa istoka, juga i zapada okruženo visokim planinama od kojih su najpoznatije pivske planine Bioč, Maglić i Volujak, kao i manje poznatim vrhovima Trnovački Durmitor, Trzivka, Kom, Zgura, Gredelj, Vrsta, i dr. Zbog te činjenice najlakši i najkraći prilaz Trnovačkom jezeru je iz pravca sjevera, sa Tjentišta ( BiH ).

Kratak opis staze:

Prilazni put za Trnovačko jezero je iz Tjentišta ( sa magistralnog puta Gacko - Foča ), poznatog istorijskog mjesta iz II svjetskog rata ( Bitka na Sutjesci ). Nažalost, zbog dešavanja u zadnjih nekoliko decenija Tjentište je izgubilo na značaju, tako da nekad ovo veoma posjećeno mjesto danas izgleda dosta zapušteno.. Sem monumentalnog spomenika posvećenog palim borcima u bici na Sutjesci, u naselju postoje zgrada policije, NP Sutjeska, kao i nekoliko ugostiteljskih objekata, i dr.

Prilaz Tjentištu iz Crne Gore je moguć preko Šćepan polja ( Foče ) i Vraćenovića ( Bileća ), dok se prilaz putem Nikšić - Gacko preko prelaza Krstac ne preporučuje, jer je od 2014. godine granični prelaz otvoren samo za lokalno pogranično stanovništvo.

Sa Tjentišta se u blizini bivše benzinske stanice sa magistralnog puta udesno odvaja lokalni put u pravcu vrha Maglića i visoravni Vučevo. Put prolazi kroz NP “Perućica” i do Prijevora je dug 17,4 km, od kojih je prvih 5 km asfaltirano ( loš asfalt.. ). Na polovini prilaznog puta do Prijevora, u Dragoš sedlu na 1.280 mnm nalazi se uređeni vidikovac ( oko 200 m od puta - kroz šumu ), sa kojeg je odličan pogled na vodopad Skakavac. Relativno dobar makadam ( u zadnje vrijeme oštećen zbog eksploatacije šume ) nastavlja postepeno da se penje u pravcu Dernječišta ( visoravni Vučevo ), koje valja posjetiti . Nakon pređenih 13,5 km prilaznog puta od magistrale nailazite na raskrsnicu: lijevo put produžava prema Dernječištu i dalje prema Vučevu, a desno se skreće na završnu dionicu puta prema Prijevoru. Predlažemo da obavezno iskoristite priliku i posjetite prostranu visoravan Dernječište, sa koje je izvanredan pogled na vrh Maglića. Od raskrsnice produžavate još oko 3,5 km do Prijevora, relativno dobrim makadamskim putem.

Prijevor ( 1.668 mnm ) je prostrani, zaravnjeni brijeg podno najvišeg vrha Maglića, sa zapadne strane. Pogled sa Prijevora na Maglić je fantastičan ! Sa Prijevora postoji markirana - najkraća staza do vrha Maglića ( crna staza), pri čemu se prvo izlazi na bosanski Maglić ( 2.386 mnm ), a zatim i na obližnji, najviši vrh Maglića ( 2.389 mnm ), koji se nalazi na teritoriji Crne Gore. Od vrha Maglića preko Prijevora spušta se rbatina u pravcu zapada na kojoj na oko 400 m od puta postoji vidikovac na prašumu Perućicu, vrhove Maglić, Volujak, Zelengoru, i dr. Na Prijevoru postoji prostrana zaravan pogodna za parkiranje većeg broja vozila. Ispod puta u pravcu Tjentišta, na udaljenosti oko par desetina metara od parkinga postoji izvor, a iznad puta u pravcu vrha Maglića i par koliba.

Staza počinje od parkinga na Prijevoru u pravcu juga i blago se spušta prema dolini, s time da prvih oko 800 m prati nastavak makadamskog puta. Sa početka staze dolina Suva Jezerina i Trnovačko jezero nijesu vidljivi. Po završetku makadamskog puta nastavlja široka pješačka staza usječena u kosu padinu koja se spušta sa vrha Maglića, zbog čega na stazi postoje ostaci odrona kamenja. Po prolasku sipara staza se strmije spušta ka dolini Suva Jezerina i ta dionica staze najvećim dijelom prolazi kroz šumu. Staza je čista, pogodna za pješačenje, iako se od početka ( od Prijevora ) do doline spušta preko 300 mnv. Prije ulaska u šumu sa staze je vidljiva dolina Suva jezerina i to je mjesto kojim ide granica između Crne Gore i BiH, o čemu postoji oznaka na drvetu.

Suva Jezerina ( 1.363 mnm ) je prostrana udolina obrasla u visoku travu - nastavak dugačke doline koja se od Trnovačkog jezera spušta do rijeke Sutjeske. Prolazak preko Suve Jezerine moguće je izvršiti na dva načina: gornjim obodom doline - kraća varijanta ili obilaženjem doline u širem luku -duža varijanta, pri čemu se u ovoj drugoj nailazi na mjesto sa kojeg se odvaja staza koja ide udolinom kroz prašumu, preko odmorišta Suha, do magistralnog puta u kanjonu Sutjeske.

Po prolasku Suve Jezerine ostaje još oko 1, 5 km do Trnovačkog jezera. Staza najvećim dijelom ide kroz šumu vododerinama i proplancima. Iako se na ovom dijelu savlađuje oko 150 mnv, uspon je lagan po čistom terenu, tako da je ova dionica lakša i kraća za prolaz od predhodne ( Prijevor - Suva Jezerina).

Staza zadnjih par stotina metara do jezera ide ravno proplancima i kroz šumu. Izlazak iz šume i prvi pogled na jezero je fantastičan ! Odjednom se otvara prostrana dolina koju gotovo čitavu prekriva jezero, vidljivo čitavim svojim obodom. Sa tri strane jezera, na svega par stotina metara od obale uzdižu se strme padine okolnih vrhova što čitav prostor pretvara u veliki amfiteatar. Jezero je oblika srca, a na njegovoj sredini postoji više manjih ostrvaca u vidu niskih stijena. Iznad prilaznog puta iz pravca Prijevora sa desne strane, u neposrednoj blizini jezera postoji objekat gdje možete dobiti osvježenje i smještaj, kao i česma sa pijaćom vodom. Na obalama jezera postoji dovoljno prostora za kampovanje.

Trnovačko jezero mnogi smatraju najljepšim planinskim jezerom u Crnoj Gori ( pamtimo da je to izjavio i doajen crnogorskog planinarstva Danijel Vincek ). Pozicija u kojoj je smješteno, srcoliki oblik i divna zelenkasta boja, oduševljavaju sve koji ga posjete. Dužine je oko 800 m, širine do 700 m, a dubine do 9 m. Vodu dobija od otapanja snijega i kišnih padavina, kao i od manjih izvora, a zabilježeno je da je temperatura vode iznosila čak i do 22 °C. Jezero je poribljeno pastrmkom.

Sa Trnovačkog jezera je izvrstan pogled na okolne vrhove Maglić, Kom, Trzivku, Trnovački Durmitor ..

Inače, sa Trnovačkog jezera moguće je praviti planinarske ture na Maglić pravcem prema Carevom dolu, zatim na Trnovački Durmitor, Volujak, Trzivku, i dr.

Prilaz Trnovačkom jezeru sa početkom staze na teritoriji BiH moguće je izvršiti još iz sljedećih polazišta:

1. Sutjeska - Suha - Suva Jezerina - Trnovačko jezero,
2. Prijevor - Maglić Bosanski - Maglić Crnogorski - Carev do - Trnovačko jezero,
3. Dernječište - Maglić Crnogorski - Carev do - Trnovačko jezero, i
4. Papin do - Krvavac - Ljubota - Bojanska vrata ( Volujak ) - Trnovačko jezero.

Trnovačko jezero je sa teritorije Crne Gore teže pristupačno, pa dolazak do njega zahtijeva cijelodnevno pješačenje ili pak logorovanje.

Sa teritorije Crne gore prilaz Trnovačkom jezeru je moguć iz pravaca:
1. Mratinje selo - zaseok Krč - Presjeka katun - Carev do - Trnovačko jezero
2. Mratinje selo - zaseok Krč - Presjeka katun - Ordeni dolovi - Bojanska vrata ( Volujak ) - Trnovačko jezero
3. Stabna selo - Malo stabansko jezero - Veliko stabansko jezero - Ljubota - Bojanska vrata ( Volujak ) - Trnovačko jezero, i
4. Stabna selo - Malo stabansko jezero - Veliko stabansko jezero - Zemunica - Smrekovac - Ordeni dolovi - Bojanska vrata ( Volujak ) - Trnovačko jezero.

Atraktivnost ture: 5

3D Google mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Prilazni put za Trnovačko jezero je iz Tjentišta, sa magistralnog puta Gacko - Foča. Iz pravca Gacka na prilazima Tjentištu izgrađena je moderna saobraćajnica koja je značajno skratila raniji put koji je krivudao dolinom Sutjeske. Sa magistrale je odličan pogled na vrhove Zelengore a pivske planine i Trnovačko jezero se nalaze desno, iznad kanjona Sutjeske, suprotno u odnosu na Zelengoru. Sutjeska je čista rijeka, a u njenom kanjonu prije Tjentišta, pored puta sa desne strane postoji odmorište i točilo sa pijaćom vodom.

Sa magistrale iz kanjona Sutjeske postoji pješačka staza dolinom Suha do Prijevora, Suve Jezerine i Trnovačkog jezera.

Po izlasku puta iz kanjona iz pravca Gacka dolazi se na prostranu dolinu Tjentište. Ubrzo se lijevo od puta uočavaju objekti nekadašnjeg memorijalnog centra posvećenog istorijskoj bici na Sutjesci, kao i monumentalni spomenik posvećen palim borcima rad akademskog vajara Miodraga Živkovića.

Nakon toga nailazite na malo naselje u kojem postoji zgrada policije, NP “Sutjeska”, hotel “Mladost”, par drugih ugostiteljskih objekata, i dr.

Sa Tjentišta se u blizini bivše benzinske stanice sa magistralnog puta udesno odvaja lokalni put koji vodi u pravcu vrha Maglića i visoravni Vučevo. Put do Prijevora, gdje je i početak staze za prilaz Trnovačkom jezeru je dug 17,4 km, prvih 5 km asfaltirano ( loš asfalt.. ). Lijevo pored puta na ovoj dionici postoji česma. Neposredno prije kraja asfaltnog puta nalazi se naplatni punkt za ulaz u NP “Perućica”. Na polovini prilaznog puta do Prijevora u Dragoš sedlu, na nadmorskoj visini od 1.280 mnm nalazi se proširenje na putu sa kojeg vodi staza do vidikovca na vodopad Skakavac.

Sa proširenja na putu u Dragoš selu vijuga pješačka staza duga oko 200 m do uređenog vidikovca, sa kojeg je odličan pogled na vodopad Skakavac..

Makadamski put od Dragoš sela nastavlja dalje u pravcu Maglića ( Prijevora ). Nailazite na raskrsnicu: lijevo put produžava prema Dernječištu i dalje prema Vučevu, a desno se skreće na završnu dionicu puta prema Prijevoru. Dernječište je prostrana visoravan, sa koje je izvanredan pogled na vrh Maglića.

Sa raskrsnice produžavate do Prijevora još oko 3,5 km, relativno dobrim makadamskim putem.

Prijevor ( 1.668 mnm ) je prostrani, zaravnjeni brijeg podno najvišeg vrha Maglića sa zapadne strane. Pogled sa Prijevora na Maglić je fantastičan ! Od vrha Maglića preko Prijevora se u pravcu zapada spušta rbatina na kojoj na oko 400 m od puta postoji vidikovac na prašumu Perućicu, vrhove Maglić, Volujak, Zelengoru, i dr. Na Prijevoru postoji prostrana zaravan pogodna za parkiranje većeg broja vozila. Ispod puta u pravcu Tjentišta, na udaljenosti oko 100 m od parkinga postoji izvor, gdje smo se fotografisali sa planinarima iz Gornjeg Milanovca.

Staza počinje od parkinga na Prijevoru u pravcu juga i blago se spušta prema dolini, s time da prvih oko 800 m prati nastavak makadamskog puta. Po završetku puta nastavlja široka pješačka staza, usječena u kosu padinu koja se spušta sa vrha Maglića, zbog čega na stazi postoje ostaci odrona kamenja.

Po prolasku sipara staza se strmije spušta ka dolini Suva Jezerina, i ubrzo nailazite na mjesto kojim ide granica između Crne Gore i BiH, o čemu postoji oznaka na drvetu. Suva Jezerina je vidljiva u dolini, a ova dionica staze najvećim dijelom prolazi kroz šumu. Staza je čista, pogodna za pješačenje, iako se od ovog mjesta do doline treba spustiti preko 200 mnv. Na ovoj dionici nailazite na par raskrsnica koje mogu da zbune kojim pravcem nastaviti dalje. Oba pravca su ispravna, s tim što je skretanje udesno na prvoj raskrsnici strma prečica, a udesno na drugoj raskrsnici idete dužom putanjom koja obilazi udolinu Suva Jezerina.

Po prolasku Suve Jezerine ostaje još oko 1, 5 km do Trnovačkog jezera. Staza najvećim dijelom ide kroz šumu vododerinama i proplancima, a sreli smo brojne planinare iz raznih zemalja..

Ispred samog jezera naišči smo i na mještane sa katuna Prijevor koji su se upravo vratili pošto su dopremili robu na konjima ( to je ovdje jedino prevozno sredstvo ) za ugostiteljski objekat na jezeru. Staza zadnjih par stotina metara do jezera ide ravno proplancima i kroz šumu. Izlazak iz šume i prvi pogled na jezero je fantastičan !

Trnovačko jezero je jedno od najljepših jezera u Crnoj Gori. Nalazi se u prostranoj dolini okruženom sa tri strane visokim planinama. Jezero je oblika srca, a na njegovoj sredini postoji više manjih ostrvaca u vidu niskih stijena. Iznad prilaznog puta iz pravca Prijevora sa desne strane, u neposrednoj blizini jezera postoji manji ugostiteljski objekat i česma sa pijaćom vodom. Sa jezera se krajnje lijevo vidi vrh Maglića.

Like what you read? Give Predrag Popović a round of applause.

From a quick cheer to a standing ovation, clap to show how much you enjoyed this story.