Veliko Ćedilo 1.466 mnm, Orjen

Početak staze: 1.046 mnm, sa makadamskog puta ispod prevoja Vratlo.
Cilj : Veliko ćedilo, vrh 1.466 mnm.
Visinska razlika : 420 m.
Težina staze: srednja II.
Dužina staze: 3,5 km.
Vrijeme potrebno za uspon: 2 h 15 min.
Voda na stazi: ima - cistijerna je ispod planinarskog doma.
Opasnosti na stazi: ima. Žlijebsku jamu obići na bezbjedan način - ne primicati se isuviše rubnim djelovima. Završni dio uspona je zahtjevan. Naime, staza na tom dijelu prolazi kamenitim terenom i tu je potrebna spretnost i oprez. Prilikom spuštanja sa vrha kružnom stazom u pravcu vrha Grab, odmah poslije strmog spuštanja i ulaska u rijetku šumu, nailazi se na dio staze koji prolazi preko krupnog kamenja dužine manje od 100 m. Takođe, pri prolasku ove dionice potrebna je povećana pažnja. Izbjegavati kišne dane zbog mogućeg klizanja i grmljavina !
Markacija: ima, veoma dobra.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: kutija ima, pečat i upisna knjiga nema.
Kondiciona spremnost: srednja.
Period godine najpovoljniji za uspon: proljeće, jesen.

Kratak opis staze:

Planinarska tura sa izvanrednim pogledima na Tivatski zaliv, Reovačke grede, Orjen najviši vrh, Borovu glavu, Subru, Odijevo, Kamensku ravan, Siljevik, Radoštak ,Lovćen, Jadransko more, i dr.

Veliko Ćedilo je vrh Orjena koji se nalazi na jugoistočnom dijelu. Kao najviši vrh ovog dijela Orjena predstavlja dominantnu tačku sa koje je odličan vidikovac na čitav planinski masiv.

Prilaz Velikom Ćedilu je iz Herceg Novog magistralnim putem za Trebinje, s tim da se na 7 km u selu Kameno skreće desno na lokalni asfaltni put koji vodi za selo Ubli i nakon oko 5 km stiže u mjesto Borići. Na putu postoji raskrsnica sa koje se odvaja krak puta do Motela Borići, nekada poznatog izletišta stanovnika Herceg Novog. Od raskrsnice do motela je nešto preko stotinjak metara. Makadamski put prema prevoju Vratlo se odvaja udesno, ispred zapuštenog motela. Terenskim vozilom (put je popravljen 2017.) moguće je produžiti ka prevoju Vratlo još oko 2 km, i tu je početak staze.

Markirana staza kreće sa makadamskog puta Borići - prevoj Vratlo, na 1.046 mnm. Veoma loš makadamski put ide do prevoja, tj. do planinarskog doma “Za Vratlom” kojim gazduje PKSubra” Herceg Novi. Prevoj Vratlo je na 1.178 mnm i od početka staze do prevoja ima oko pola sata, uz serpentine do prevoja, a zatim kroz šumu do planinarskog doma. Sa uzvišenja iznad prevoja otvara se izvanredan pogled na prilazni put odakle ste upravo došli, kao i na vrhove Subru, Borovu glavu, Grab, Veliko Ćedilo, Kamensku ravan, obližnji planinarski dom, Siljevik..

Planinarski dom “Za Vratlom” je u odličnom stanju, pozicioniran na istaknutom mjestu, okružen šumom, sa prelijepim pogledom na Subru. Vrh Velikog ćedila se vidi od doma.

Staza od planinarskog doma skreće desno u šumu, ide čistim terenom i ubrzo se stiže na raskrsnicu sa koje se desno produžava za vrhove Siljevik i Radoštak. Nastavljate pravo, sličnim terenom kroz šumu i proplancima, te blagim usponom polulijevo idete narednih oko 1 km. Dolazite do mjesta na stazi gdje je sljedeća raskrsnica. Lijevo od staze na manje od 100 m, nalazi se Žlijebska jama, pravo se produžava prema vrhu Veliko ćedilo, a poludesno se odvaja staza za vrh Radoštak.

Žlijebska jama je speleološki objekat koji obavezno treba posjetiti ! Prečnika je oko 50 m i dubine 90 m. Za razliku od sličnih objekata koje možete sresti pored staze za uspon na Subru, obodom Žlijebske jame možete proći do pola te je moguće razgledati sa više strana. Pored same jame ima nekoliko pećina i okapina ( arheološki lokalitet iz ilirskog perioda ).

Staza od Žlijebske jame nastavlja poludesno, koso padinom narednih oko 300 m, kroz šumu, ali sada strmijim, težim terenom. Lijevo iznad staze pojavljuju se kamene padine Velikog ćedila. Po izlasku iz šume putanja zaokreće ulijevo i narednih oko 500 m do vrha ide dosta teškim, kamenitim terenom. Početni dio tog dijela staze po izlasku iz šume je prilično strm i pri prolaženju treba biti oprezan. Izlaskom na prvi vrh uočavate da do najvišeg vrha ima još par stotina metara. Prije najvišeg vrha treba savladati manju udolinu i uspeti se uz još jednu strmu kamenu uzvišicu.

Vrh Velikog ćedila je prostran i bezbjedan, travnat, bez krupnog kamenja, uz odličan pogled u svim pravcima. Na vrhu je tabla sa podacima o Velikom ćedilu, planinarska kutija, kao i oznaka na kamenu o pravcu staze do vrha Grab i dalje do planinarskog doma i prevoja Vratlo .

Spuštanje sa vrha Veliko Ćedilo do planinarskog doma “Za Vratlom” je moguće izvršiti istom stazom nazad - kao i kružnom stazom pored vrha Grab (1.383 mnm). Ta staza je kraća ( dužine 1,7 km ) i lakša je za uspon od staze koju smo opisali. Jedina teža dionica na ovoj stazi ( dužine manje od 100 m ) postoji odmah po spuštanju strmim dijelom od vrha. Teža dionica je gotovo ravna, ali prekrivena krupnim kamenjem za čiji prelazak treba dosta vještine i opreza. Ubrzo po silasku u šumu na čistiji dio staze nailazi se na raskrsnicu: desno se odvaja krak za uspon na vrh Grab, a naniže produžava se prema planinarskom domu.

Vrh Grab ( 1.383 mnm ) sa ostacima austrougarskog utvrđenja bi trebalo obići zbog odličnog pogleda - potrebno je svega 5 min !

Od vrha Grab ostaje još spuštanje do Kamenske ravni i planinarskog doma, laganom šetnjom kroz šumu, nešto više od 1 km.

Za uspon na Veliko Ćedilo, preporučujemo vodič : “ Primorsko planinarska transverzala Orjen - Lovćen - Rumija “, izdavač : Planinarski Savez Crne Gore, kao i “Guide to the Orjen massif”, autori Željko Starčević i dr Goran Komar.

Ocjena atraktivnosti (1–5): 5

3D Google mape prilaznog puta

3D Google mape staze

Prilaz Velikom Ćedilu ide iz Herceg Novog magistralnim putem za Trebinje. Na kružnom toku u Savini se odvaja put za Trebinje sa magistralnog puta Kotor ( Tivat ) - Herceg Novi, a nakon oko 7 km u selu Kameno treba skrenuti desno na lokalni asfaltni put koji vodi za selo Ubli. Tim putem se od sela Kameno ide oko 5 km do Borića, mjesta gdje se nalazi istoimeni motel.. nekada poznatog izletišta stanovnika Herceg Novog.

Od Motela Borići naviše prema prevoju Vratlo nastavlja dobar makadamski put. Terenskim vozilom moguće je produžiti ka prevoju Vratlo još oko 2 km, i tu je početak staze. Na proširenju pored puta možete parkirati vozilo, a tu je i informativna tabla sa podacima o planinarskoj stazi “Starčevića serpentine”. Sa puta je odličan pogled na prilazni put i Jadransko more..

Markirana staza kreće sa makadamskog puta Borići - prevoj Vratlo (1.046mnm). Od prevoja do planinarskog doma “Za Vratlom” ima svega par stotina metara. Kod doma postoje brojne informativne table i oznake.. Inače, najznačajnije planinarske staze na Orjenu su odlično markirane !

Staza neposredno prije doma skreće desno u šumu, nastavlja čistim terenom i ubrzo se stiže na raskrsnicu sa koje se desno produžava za vrhove Siljevik i Radoštak. Vrh Siljevik je vidljiv sa staze.

Nastavljate pravo, sličnim terenom kroz šumu i proplancima i blagim usponom polulijevo idete narednih oko 1 km. Stižete na mjesto na stazi gdje se nalazi raskrsnica: desno se odvaja staza za vrh Radoštak, a polulijevo produžavate dalje prema vrhu Veliko Ćedilo.

Produžavate stazom prema Velikom Ćedilu i ubrzo nailazite na oznaku za skretanje do Žlijebske jame. Jama je na svega oko 100 m od staze i treba je obavezno posjetiti !

Od jame se vraćate ponovo na stazu i nastavljate par stotina metara kroz šumu, nakon čega strmijim, težim terenom izlazite na goleti..

Po izlasku iz šume staza zaokreće ulijevo i sljedećih oko 500 m do vrha ide dosta teškim, kamenitim terenom. Početni dio tog dijela staze po izlasku iz šume je prilično strm i prolaz njime treba izvršiti sa oprezom. Otvara se odličan pogled na prevoj Vratlo i Tivatski zaliv. Izlaskom na prvi vrh uočavate da do najvišeg vrha treba proći dodatnih par stotina metara.

Sa prvog ( nižeg ) vrha dobar je pogled i na Reovačke grede i najviši vrh Orjena. Prije najvišeg vrha treba savladati manju udolinu i uspeti se uz još jednu strmu kamenu uzvišicu.

Vrh Velikog ćedila je prostran, bezbjedan i travnat. Na vrhu postoji stub sa tablom na kojoj su podaci o Velikom ćedilu, planinarska kutija, kao i oznaka na kamenu o pravcu staze do vrha Grab i do planinarskog doma i prevoja Vratlo.

Pogled sa vrha Veliko Ćedilo na Subru, Odijevo, Vratlo i planinarski dom..

Spuštanje sa vrha Veliko Ćedilo do planinarskog doma “Za Vratlom” je moguće izvršiti i kružnom stazom, pored vrha Grab. Ta staza je kraća i lakša za uspon od opisane. Međutim, postoji teža dionica na ovoj stazi, odmah po spuštanju strmim dijelom od vrha. Ubrzo nakon teže dionice nailazite na metalni stub sa informativnim tablama za smjer kretanja prema vrhu Grab i drugi pravac prema prevoju Vratlo.

Od metalnog stuba do vrha Grab ima par stotina metara. Predlažemo da izvršite uspon i na ovaj vrh. Na vrhu Grab postoje ostaci austrougarskog utvrđenja, a pogled sa njega na Subru, Odijevo i planinarski dom sa okolinom je odličan !

Po povratku sa vrha Grab nastavljate oko 1 km laganom šetnjom, naniže kroz šumu do Kamenske ravni i planinarskog doma..