Zeletin, Plana (Platno) vrh 2.126 mnm

Težina staze: srednja II
Dužina staze: 2,7 km
Vrijeme potrebno za uspon: 1 h 45 min
Voda na stazi: ima. Postoji česma na početku katuna Katunište, desno pored puta. Kvalitet vode je odličan.
Opasnosti na stazi: nema .
Markacija: postoji ali je slabo uočljiva, jer je stara. Staza je čitavom dužinom pregledna pa i pored slabe markacije orjentacija je jednostavna.
Kutija sa pečatom i upisna knjiga: postoji.
Kondiciona spremnost: srednja.
Period godine najpovoljniji za uspon: ljeto.

Opis staze:

Planinarska tura koja pruža izvanredan pogled na Kučke planine, Komove, planinski vijenac uz granicu sa Albanijom od Planinice do Biograda, Bjelasicu, Jerinju glavu, Balj, dolinu Lima, Ulotinu, Mokru planinu, Čakor, Crni krš, Bogićevicu, Prokletije, Visitor, Greben, Drekinu kosu i dr.

Zeletin je planina izuzetne ljepote. U širem smislu, pripada masivu Prokletije, iako predstavlja nezavistan planinski masiv smješten na sjeveroistoku Crne Gore. Sa sjevera , Zeletin je okružen vrhom Jerinja glava (1548 mnm), koji se uzdiže jugoistočno iznad grada Andrijevice, sa sjeveroistočne strane Zeletina se nalazi Limska kotlina i rijeka Lim, sa jugoistoka planina Visitor (2211 mnm) i dolina Murinske rijeke, sa juga vrh Greben (2196 mnm) i Drekina kosa (2112 mnm) i sa zapada dolina Kutske rijeke. Planina Zeletin je poznata po velikom šumskom bogatstvu koje se, nažalost, zadnjih decenija , nekontrolisano eksploatiše. Padinama Zeletina prolazi planinarska transferzala “Via Dinarica” koja prolazi planinama Albanije, Kosova i Crne Gore. Zbog svojih bogastava flore i faune Zeletin je proglašen Emerald zonom a potencijalno je i područje Natura 2000. Na Zeletinu opstaju reliktne vrste drveta molika i munika stare i više od 500 godina a ova planina je i stanište medvjeda.

Na Zeletinu postoji više lokvi i manjih jezera. Najpoznatija su dva jezerca na Misi kao i Tatarijsko jezero na lokaciji Kamena, iznad murinskih katuna.

Planinarska tura počinje sa magistralnog puta Andrijevica-Murino u mjestu Ulotina. Od Andrijevice do odvajanja puta iz Ulotine prema Zeletinu ima 9,3 km. Iz Ulotine u pravcu Zeletina idu 2 makadamska puta. Prvi kreće sa početka sela, gledano iz pravca Andrijevice i izlazi na prevoj Stubica na 1480 mnm, iznad sela Đulići i Cecune, koja se nalaze sa druge strane prevoja u pravcu Konjuha. Drugi put (pravac koji mi opisujemo) kreće od mjesnog groblja u Ulotini i udaljen je od prvog skretanja oko 1,5 km. Na raskrsnici u selu udaljenoj svega oko 150 m od magistrale, treba skrenuti lijevo a potom na sljedećoj raskrsnici desno. Ulotina je pitomo selo u dolini Lima u kojem se vrijedni stanovnici sela bave proizvodnjom voća i povrća. Terenskim vozilom, šumskim putem u dužini od 7,8 km može se iz Ulotine doći na kotu 1670 mnm, do katuna Katunište, ispod najvišeg vrha Zeletina. Put je prvih oko 1,3 km asfaltiran, dok je ostatak puta prilično loš sa velikim usponom i oštrim krivinama, tako da je za prolaz njime potreban dobar terenac. U početnom dijelu put prolazi blizu crkve, zatim vikendice karakteristične po kipovima krava u prirodnoj veličini u njenom dvorištu, te bazenom za ribe i vodenicom na obližnjem potoku. Po prolazu prilaznim putem od Ulotine oko 4,5 km, na dijelu gdje put prolazi proplancima i livadama, na putu postoji raskrsnica na kojoj poludesno, naviše, produžava put prema prevoju Stubica, a lijevo, oštrom krivinom, produžava dalje prema katunu Katunište. Put od ove raskrsnice ide dalje pravcem jugoistok, pravo naviše, kroz visoku šumu, u pravcu katuna i najvišeg vrha Zeletina.

Katunište je katun podno vrha Zeletina Goveđak (2039 mnm), izvanredne ljepote. Na donjem dijelu katuna postoji česma sa koje je odličan kvalitet vode. Na katunu postoji više vikendica kao i moderan objekat pri samom vrhu katuna namijenjen za motel, a koji nije stavljen u funkciju. Na centralnom dijelu katuna nalazi se koliba porodice Šoškić iz Ulotine, koja se trenutno jedina na katunu bavi izdigom stoke u ljetnjem periodu.

Staza za uspon na vrh Plana počinje od kolibe porodice Šoškić i pravo naviše , blagim usponom, nastavkom makadamskog puta izlazi na zaravan blizu ostataka motela. Sa zaravni jasno vidljiva staza produžava blago naviše u pravcu šume i jednog usamljenog drveta bora, na kojem je vidljiva markacija. Staza, dijelom zarasla u rastinje ili pak zapriječena stablima oborenog drveća, nastavlja sljedećih oko 300 m kroz šumu da bi zatim izašla na kameno-travnatu padinu koja se strmo spušta u pravcu istoka ispod vrha Goveđak. Sa staze se otvara odličan pogled na vrhove Rogovi (2012 mnm) i Plana –Platno (2126 mnm). Po izlasku iz šume, staza se kratko serpentinski penje ispod veće stijene a zatim, koso ulijevo, blago naviše, siječe strmu padinu i izlazi na prevoj između vrhova Goveđak i Rogovi. Na tom dijelu, staza prolazi u neposrednoj blizini većeg stabla munike, koje je neobičnog izgleda. Sa prevoja staza obilazi vrh Rogovi sa desne strane i narednih oko 100 m ravno ili blago naniže spušta se do sljedećeg prevoja iznad duboke udoline Gropa preko koje se dalje spušta staza planinarske transferzale “Via Dinarica” koja ide od Stubice, katuna Bara i vrha Goveđak i produžava sa prevoja ka Drekinoj kosi, Tatarijskom jezeru i dr.

Sa prevoja iznad doline Gropa, prema vrhu Zeletina produžavate naviše polulijevo (na raskrsnici postoji metalni stub sa informativnom tablom i oznaka na kamenu) a staza prema Tatariji produžava naniže poludesno.

Ostaje završni uspon dužine oko 7oo m vidljivom stazom ,dijelom vršnim grebenom a dijelom sjevernom padinom ispod grebena. Teren je promjenljiv, dijelom kamenit sa manjim spuštanjima a dijelom travnat prekriven niskim rastinjem, pri čemu staza ide koso naviše sjevernom padinom ispod prvog, nižeg vrha Zeletina. Završnih par stotina metara staza ide vršnim grebenom, čistim, lako prohodnim terenom.

Vrh Zeletina je travnat, prostran i bezbjedan. Sa vrha je moguće u pravcu istoka produžiti vršnim grebenom, preko manje udoline, do susjednog, nižeg vrha, koji je bliži naselju Murino.

Uspon na najviši vrh Zeletina je moguć i iz pravca prevoja Stubica, zatim od Murina uz Murinsku rijeku i katuna Goleš, iz pravca Tatarije i Mise kao i iz sela Kuti.

Atraktivnost ture (1–5): 5

3D Google mapa prilaznog puta

3D Google mapa staze

Sa magistralnog puta Andrijevica-Murino prema Zeletinu, iz pravca Andrijevice, odvajaju se udesno dva puta, u mjestu Ulotina. Prvi kreće sa početka sela i izlazi na prevoj Stubica na 1480 mnm. Drugi put (pravac koji mi opisujemo) kreće od mjesnog groblja u Ulotini

Na prvoj raskrsnici u selu udaljenoj svega oko 150 m od magistrale, treba skrenuti lijevo a potom na sljedećoj raskrsnici desno. Put prolazi blizu crkve, zatim vikendice karakteristične po kipovima krava u prirodnoj veličini u njenom dvorištu, te bazenom za ribe i vodenicom na obližnjem potoku

Put se strmo penje iznad sela Ulotina kroz šumu te proplancima i livadama, da bi nakon prolaska veće krivine ulijevo na kojoj postoji raskrsnica ponovo ušao u visoku šumu i nastavio pravo naviše dalje sve do izlaska na katun Katunište

Na donjem dijelu katuna postoji česma na kojoj se možete snabdjeti vodom. Na katunu postoji više vikendica kao i moderan objekat pri samom vrhu katuna namijenjen za motel, a koji nije stavljen u funkciju. Na centralnom dijelu katuna nalazi se koliba porodice Šoškić iz Ulotine

Jasno vidljiva staza produžava blago naviše u pravcu šume i jednog usamljenog drveta bora, na kojem je vidljiva markacija. Staza, dijelom zarasla u rastinje, nastavlja dalje kroz šumu da bi zatim izašla na kameno-travnatu padinu. Po izlasku iz šume, staza se kratko serpentinski penje i prolazi ispod veće stijene

Po prolasku stijene staza, koso ulijevo, blago naviše, siječe strmu padinu i usmjerava se ka prevoju između vrhova Goveđak i Rogovi. Prolazi pored većeg stabla munike, neobičnog izgleda. Desno, iznad staze uzdiže se vrh Goveđak na kojem postoji krst

Na prevoju postoji raskrsnica staza. Desno ide staza prema vrhu Goveđak i dalje prema Stubici a pravo naprijed (naš pravac) staza obilazi vrh Rogovi sa desne strane i ravno ili blago naniže spušta se do sljedećeg prevoja iznad duboke udoline Gropa. Na drugom prevoju takođe postoji raskrsnica staza obilježena metalnim stubom i oznakom na kamenu

Na raskrsnici iznad doline Gropa, prema vrhu Zeletina produžavate naviše polulijevo a staza prema Tatariji produžava naniže poludesno. Slijedi završni uspon vidljivom stazom, vršnim grebenom. Sa grebena je odličan pogled na udolinu Grope, koja se nalazi desno ispod staze

Slijedi dionica staze duga par stotina metara koja ide koso naviše sjevernom padinom ispod prvog, nižeg vrha Zeletina. Završnih par stotina metara staza ide staza ponovo ide vršnim grebenom, čistim, lako prohodnim terenom. Vrh Zeletina je travnat, prostran i bezbjedan. kao obilježje vrha, na njemu postoji manja piramida od sakupljenog kamenja kao i planinarska kutija sa pečatom i upisnom knjigom

Pogled sa najvišeg vrha Zeletina na Balj, Jerinju glavu, Ulotinu, vrhove Goveđak i Rogove, Mokru planinu, Čakor, Crni krš, Prokletije, Visitor, Greben, Drekinu kosu i dr