21-jarige Nouafel legt uit waarom hij vóór de nieuwe inlichtingenwet is

Onze redacteuren willen goed geïnformeerd naar de stembus op 21 maart, en zijn benieuwd hoe anderen zich voorbereiden op het referendum. Vandaag gaat redacteur Raounak in gesprek met de 21-jarige Naoufal Bouazza die vóór stemt.

Raounak
WatdeWiv
3 min readMar 17, 2018

--

Naoufal Bouazza

De in Almere wonende Naoufal studeert Mediavormgeving in Amsterdam en absorbeert de meeste politieke informatie via sociale media: “Politieke partijen die alle jongeren weten te bereiken, dus ook die slechts op sociale media te vinden zijn, hebben bij mij een streepje voor.” Het lijkt erop dat vooral de voorstanders van het referendum Bouazza hebben weten te bereiken, want als het aan hem ligt komt de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) er.

Maar bij de gemeenteraadsverkiezingen stem je blanco?

“Ja, bijzonder he. Ik heb stemrecht, dus ik vind dat je daar gebruik van moet maken.”

In hoeverre maak je daar gebruik van als je ‘niets’ stemt?

“Als is het maar voor mijn eigen gevoel. Ik heb niet in één partij vertrouwen, er is geen partij waarin ik echt geloof. Anders gezegd: ik vind dat er niemand is die mijn stem kan vertegenwoordigen. Dus die blanco stem is een soort middenweg.”

Sta je er wel voor open om overtuigd te worden door het kunnen van een politieke partij?

“Ehm… Ja, ik denk van wel. Maar het is lastig nu. Ik wil dat mijn stad beter wordt gemaakt en tegelijkertijd dat de verantwoordelijkheid bij de burger wordt neergelegd. Inspireren, dat moeten ze doen. Dat mis ik. Het lijkt nu eerder een strijd tussen de partijen zelf, dan voor de burger.”

Heb je erover nagedacht zelf iets op te richten om anderen te inspireren?

Ja. Daar heb ik me in verdiept de afgelopen tijd. Ook tijdens mijn opleiding. Maar voor nu wordt dat het toch niet. Ik vind mezelf te jong en onervaren.”

Wat stem je bij het raadgevend referendum?

“Voor”.

“Kan je uitleggen waarom?”

“Omdat ik erin geloof dat het effectief kan zijn. Zo’n wet helpt de veiligheidsdiensten om gemakkelijker bewijs te vergaren. Als ze bepaalde informatie nodig hebben voor een hoger doel, om Nederland veiliger te maken, dan kan ik me voorstellen dat ze dat willen gebruiken. Door vóór te stemmen kunnen we het de veiligheidsdiensten makkelijker maken.”

“Nobel. Heb je ook de andere kant van de veiligheidsrisico’s meegewogen?”

“Wat bedoel je precies?”

“De verkregen informatie wordt -mits het als bewijs wordt gezien- ook ergens opgeslagen, dat kan risico’s met zich meebrengen. De data kan bijvoorbeeld voor anderen dan de overheid interessant zijn en misbruikt worden. Die persoonlijke informatie ‘ligt’ daar toch maar”.

“O dat bedoel je. Dat brengt risico’s met zich mee, zeker. Maar die gevaren moeten we afwegen. Wegen de risico’s van bijvoorbeeld hacking-gevaar op tegen de baten van een veilig land? Ik vind dat wel, maar ik vind tegelijkertijd ook dat een bewaartermijn van drie jaar wel erg lang is. Misschien kunnen ze dat aanpassen? Je hoeft gegevens niet langer op te slaan dan nodig, dat zou een goed uitgangspunt kunnen zijn.”

“En discutabel. Hoe lang is iets ‘nodig’?

“Dat weet niemand van tevoren. We kunnen wel continu voor alles bang zijn, maar ik vrees niet voor misbruik van mijn gegevens. Als de inlichtingendiensten zeker weten dat deze manier Nederland veiliger gaat maken, dan ga ervoor. Ik sta erachter.”

WatdeWiv.nl helpt je bij het maken van een keuze bij het Referendum over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 (Wiv) op 21 maart 2018.

Blijf op de hoogte! Volg ons op Medium, Facebook of Twitter, en meld je aan voor de nieuwsbrief op de website.

--

--

Raounak
WatdeWiv

Schrijft voor WatdeWiv.nl, gaat graag op onderzoek uit naar wat ons niét wordt voorgeschoteld en heeft grote interesse in persoonlijke verhalen.