De koplamp en de mistbank.🐰

Waarom je lampen afstellen belangrijk is als je stagiairs zoekt.

Maarten Brand🔥
Werf Slim: Werf studenten
2 min readNov 15, 2023

--

Niet de duinlustweg; lijkt er wel op.

Toen ik nog rijles had, jaren terug (vier keer gezakt) reed ik met mijn instructeur over de Duinlustweg in Overveen. Denk brede meanderende laan, hoge bomen, af en toe een mooi huis en een prima pannekoekenrestaurant.

Opeens vroeg Karel, mijn instructeur; “Weet je wat je moet doen als je hier in de mist rijdt en je ziet een lijk in de boom hangen?”

Ik, zweethandjes aan het stuur, keek wat schaapachtig en strakkig vooruit en zal vast iets onverstaanbaars gestameld hebben in de lijn van ‘Geen idee’.

Je mistlampen bijstellen!’ bulderde Karel van het lachen en sloeg met zn handen van plezier tegen het dak van de Opel Corsa diesel.

Slechte grap, hard geluid, ik schrikken.

Kleine slinger aan het stuur..

Karel en ik waren geen vrienden.

Toch moest ik weer aan hem denken.
Eigenlijk zijn bedrijven en studenten ook in een soort mist aan het rondwaden.

Studenten die een stage zoeken hebben iets te kiezen. Maar waar begin je? Wat is de juiste keuze? Welk bedrijf kan ik vertrouwen? Ze hebben vaak geen netwerk, laat staan een vastomlijnd idee wat zij zoeken en willen dus kijken ze een beetje rond om te zien waar ze tegenaan lopen. Bedrijfsbezoekje hier, werkenbij site kijken daar… via via tip van een medestudenten…Ze dolen rondtastend over het internet en op stagemarkten rond in de hoop een match te vinden.

Bedrijven lopen door diezelfde mistbank. Soms botsen bedrijven en studenten daarbij op elkaar, kijken ze of het past, maar vaak genoeg blijft het bij rondwaren, handen vooruit, hopen op een gelukkige ontmoeting die wél klopt.

Dit wil je niet. Je wilt dat dat studenten je zien en herkennen. Op tijd. En niet dat je als een stel arbeidsmarktzombies langs elkaar tast, of dat studenten als konijnen in de koplampen verschrikt bevriezen als je toch voor ze staat met een “wtf ben jij dan voor club”.

Stel daarom je lampen goed af. Groot licht mag.

Zo zien de studenten die je wilt bereiken jouw bedrijf op tijd en kijken ze niet als konijnen in die koplampen verschrikt op. .

Jij voorkomt op jouw beurt dat je alleen lijken in de boom ziet hangen.

Veel succes

Ps.
Als je er klaar voor bent echt werk te maken van stages in jouw organisatie dan kan ik je op drie manieren helpen:

1-Abonneer je op Werf Slim; de Wekelijkste nieuwsbrief over alles rondom studenten werven en behouden
2-Bestel het Grote Stageboek voor Werkgevers (of een voorproefje)
3-Werk samen met ons. Bel mij om de kansen te verkennen: 06-40786622.

--

--

Maarten Brand🔥
Werf Slim: Werf studenten

Stage-expert | Schrijft over stages | Praat over stages | Denkt over stages | Helpt bedrijven meer uit stages te halen | Partner Censes |Curator www.werfslim.nl