Ask PM: про драйв у продуктовій роботі, ресурси професійного розвитку та продукти, що надихають

Wix Product Community UA
Wix Product Community UA
11 min readAug 12, 2021

У серії публікацій Ask PM продакт-менеджери Wix, які звикли здебільшого ставити запитання, на них відповідають. Цього разу поговорили з Анною Волковою, Дмитром Степовим та Мариною Семенишиною про речі, які драйвлять у роботі, ресурси для професійного розвитку, надихаючі продукти та способи якісного відпочинку.

Анна Волкова, PM у Wix Online Programs

Розкажи коротко про свій продукт та команду.

Wix Online Programs — додаток для створення програм та покрокових планів для досягнення якоїсь мети. Найкраще підходять для запуску онлайн-курсів та планів тренувань, і наші користувачі це підтверджують. Продукт створено командою з 14 людей в Києві, й разом з нашим Head of Company в Тель-Авіві нас 15. Основа команди (нас тоді було 10) прийшла до Wix одночасно, і нам довелося дуже швидко вчитися й опановувати нові реалії. А ще й продукти треба було випускати. One hell of a ride.

Який найбільший челендж стоїть перед твоєю командою на даний момент?

По-перше, зараз наш продукт на тій стадії розвитку, коли треба додавати менше нових фіч і переосмислювати те, що вже є. За півтора роки роботи над продуктом ми дуже швидко й дуже багато всього в ньому зробили, і зараз час скорочувати або переробляти те, що вже є. Зараз Online Programs використовують для створення освітніх продуктів, курсів, програм навчання, і нам треба зробити досвід тих, хто створює навчальний контент, максимально приємним.

По-друге, з розширенням нашого продукту ми бачимо, що користувачі приходять до нас з різних джерел (App Market, ADI, Wix Owner App тощо), вони мають зовсім різний досвід користування Wix, різний рівень розуміння, що тут можна робити, й від цього залежить, розуміють вони наш продукт, чи ні. Наша задача — допомогти їм у цьому.

Ну й по-третє, нам треба збільшувати доходи наших користувачів від продажу платних програм та курсів. Ми вже бачимо, що багато хто з них розуміє, що онлайн-курс може стати доповненням до майже будь-якого бізнесу, від магазину дизайнерського одягу до приватної психологічної практики, а нам потрібно виходити на такий рівень, щоб їм хотілося продавати свої знання й набутий досвід.

Як у тебе виник інтерес до продакт-менеджменту?

Я в дитинстві взагалі хотіла бути космонавтом або пілотом. Ярополк Раш з Wargaming на конференції якось сказав, що набагато більше дітей хочуть бути танцюючим бібліотекарем, ніж продакт-менеджером. Я до того, що я навіть не могла уявити, що буду цим займатись, але мене завджи бісило, коли речі (або пізніше — сайти чи програми) не працюють так, як треба кінцевому споживачеві. І оце “а як же треба і чому” — окрема детективна історія, а розв’язувати загадки я люблю ще зі школи. Коли я отримала свою першу продуктову роботу в 2013 році, в Україні взагалі мало хто уявляв, що робить продакт, й мене тоді наймали, щоб я зрозуміла, які саме потреби користувача треба задовольнити, а потім вже якось їх вирішила (швидко й недорого).

Назви 3 речі, які найбільше драйвлять тебе у роботі

Пошук питань, які потім маєш розв’язати. Продакт-менеджмент — здебільшого не про те, що ти вже знаєш, як треба. Він про те, що ти можеш знайти питання, які потрібно розв’язати, щоб зробити корисний продукт. Ці запитання виходять з даних, з розмов з користувачами й колегами, з аналізу ринку.

Люди, з якими я працюю. В мене неймовірна команда цікавих людей. Вони завжди готові допомогти, не бояться брати відповідальність, вміють приймати рішення й дуже круті професіонали.

Користувачі нашого продукту. Я взагалі вірю в онлайн-освіту. Я вважаю, що будь-яка людина, яка має знання та готова ними ділитися, має отримати для цього всі інструменти. І так само будь-яка людина, яка прагне знань, має будь-де отримати доступ до цих знань безкоштовно або за гроші. Онлайн-освіта чудово ці дві групи людей поєднує. Нашим продуктом користуються для створення корпоративних тренінгів в американських лікарнях; для навчання вчителів мов програмування в Індії; для підготовки молодих батьків в Мексиці; для допомоги знайти виш та отримати грант на навчання підліткам з латиноамериканських сімей в США; для навчання молодих акторів та режисерів в Нью-Йорку; для викладання гельської мови, якою взагалі розмовляють 70 тисяч людей в світі; для створення мовних курсів з японської та корейської й навіть програм виховання собак. Це неймовірно. Це надихає.

Що цікавого можеш порадити почитати/послухати колегам? Які ресурси використовуєш для професійного розвитку?

По-перше, підпишіться на Lenny’s Newsletter для отримання щотижневої вижимки дуже цікавих продуктових дискусій. В них є окремий Slack-простір, й в ньому є канали про все, що вас може зацікавити як продакта. Це найкраща інвестиція $15 на місяць.

По-друге, якщо ви ще не читали, я в 2017 зробила підбірку кращих книжок з соціальної психології, почитати можна тут. Я зараз готую схожу підбірку із роботи з командою.

По-третє, підпишіться на два подкасти: How to Be Awesome At Your Job й Productized. Перший — загальні питання продуктивності, професіоналізму, ментальних моделей, питань до себе як професіонала, ну а другий вже суто продуктовий.

Але найголовніше — не намагайтесь опанувати все й одразу. Я щороку складаю собі план професійного розвитку й намагаюсь його дотримуватись, і в цьому плані в мене є книжки, статті й курси, які хотілося б пройти. Так набагато простіше, ніж бігати від одного ресурсу до іншого.

Як відводиш душу у вільний час? Твій рецепт перезарядки.

Маю три хобі — біг на довгі відстані, читання книжок й гру в “Що? Де? Коли?”.

Бігати я почала 6 років тому, до цього я біг ненавиділа, мені в школі казали, що в мене немає таланту, мені було важко, я не могла пробігти той клятий крос коло річки. Але потім я переїхала до Каліфорнії, де бігають взагалі всі, та вирішила і собі спробувати. Моя перша пробіжка була на 5 км (не робіть так), а перший півмарафон я пробігла через чотири місяці після цього (взагалі так не робіть, ніколи). Зараз я подорожую в інші країни на півмарафони (це 21.1км), виграю змагання й отримую неймовірне задоволення від бігу. Для мене це спосіб перезавантажитись, тому що коли я біжу, я ні про що не думаю. Всередені мене тиша. Це як медитація в динаміці. Коли в мене є якесь складне питання або задача, я взуваю кросівки й біжу, а коли повертаюсь, відповідь знаходиться.

Аня фінішує Львівський напівмарафон, червень 2021

А книжки — моя розрада з дитинства, мене навчили читати дуже рано, щоб не ставила багато запитань дорослим, а могла сама знайти відповіді в книжках. Я читаю 50–60 книжок на рік, і це не методички по 200 сторінок. Якщо хочеться щось почитати не по роботі, запитайте мене.

В “Що? Де? Коли?” я почала грати в старшій школі і граю вже 12 років (було кілька років перерви). Це командна гра, й саме тут я отримала перший досвід командної роботи. Я дуже довго грала капітаном, тому знаю, як це важливо — мати синергію, спільні, але різні думки за столом, і як важко досягти гармонії в команді. Зараз я вже не граю спортивну версію гри (так, в “Що? Де? Коли?” є ліги, як в футболі), натомість беру участь в різних комерційних проєктах.

Які продукти тебе надихають та чому?

Мене не надихають продукти. Мене надихає спосіб мислення людей, які їх створюють. Ну тобто, візьмемо лампочку. Вона світить. Вона ідеальної прозорості, щоб розсіювати світло. Вона ідеальної форми, щоб її можна було викрутити й вкрутити. Вона повністю, на 100% задовольняє потребу користувача. Але чи хочу я створити щось, подібне до неї? Ні. Я хочу мислити так, як людина, яка створила лампочку; як людина, яка створила, наприклад, надзвуковий літак SR-71 Blackbird; як людина, яка зрозуміла, що можна взяти вафельницю й буквально спекти підошву для спортивного взуття. Я хочу бачити так чітко, як бачили ці люди. Я хочу так само шукати й помилятись.

Найбільш корисна порада щодо кар’єри, яку коли-небудь отримувала.

“Friday is a construct. Money is a construct. Gender is a construct. Bedtime, however, is very very real”.

Дмитро Степовий, Payment Expert у Payments by Wix

Розкажи коротко про свій продукт та команду.

Коли мені випала нагода приєднатися до Wix, питання, що це буде команда Payments by Wix навіть не стояло, адже весь мій кар’єрний шлях та експертиза були саме у fintech домені.

Payments by Wix сьогодні є одним із стратегічних продуктів компанії, який налічує понад 500 тисяч користувачів з 150 країн світу щомісяця. Створений нашими локальними командами, він дозволяє юзерам приймати платежі онлайн та офлайн просто, прозоро та безпечно.

Наразі у мене немає одного фокус-продукту. Щокварталу наша команда — а це 8 backend-розробників, 3 QA-інженери та Operations-менеджер — реалізує 5–10 проєктів для різних вертикалей компанії:

  • Інтеграції з пеймент-партнерами
  • Внутрішні інфраструктурні зміни
  • Саппорт та розвиток усіх бізнес-юнітів вікса (інтернет-магазини, ресторани, запис на послуги тощо) за всіма дотичними до прийому платежів запитами та функціоналами

Який найбільший челендж стоїть перед твоєю командою на даний момент?

Дуже непросто віднайти в Payments by Wix місця, де наша команда не доклала б руку, так як ми слугуємо скелетом для дуже багатьох фіч. Кожен квартал я намагаюся зробити наш беклог дуже насиченим. З одного боку, це дає змогу команді бути в тонусі, а з іншого — дуже приємно усім разом на ретро бачити, як багато ми встигли за минулі 3 місяці.

Сьогодні найбільший челендж команди і мій особистий — це синхронізувати велику кількість проєктів та всіх стейкхолдерів, у тому числі з інших вертикалей, щоб в результаті отримати задоволеного кінцевого користувача — власника сайту Wix, який хоче приймати оплати за свої товари та послуги онлайн, через термінал POS чи готівкою.

Як у тебе виник інтерес до продакт-менеджменту?

Після закінчення фізмату та факультету Кібернетики все йшло до того, що моя кар’єра тісно переплететься з інжинірингом. Так і трапилось, але дуже ненадовго. Я почав з позиції integration engineer в одному американському fintech-стартапі. Там я допомагав клієнтам інтегрувати нашу платформу та виконував девелоперські задачі у продукті. Вже тоді почав розуміти, що робота над покращенням продукту для користувачів мене особливо приваблювала.
Остаточно я переключився на продуктову роботу і зрозумів, що мене це захоплює, на своєму наступному місці роботи, де довелося будувати комплексний пеймент продукт з нуля.
Круто, коли у роботі міксуються креативність та технічні скіли.

Назви 3 речі, які найбільше драйвлять тебе у роботі

Насамперед, це команда. Людина — фундаментальна складова успішного продукту. Неважливо, чим ти займаешся — payments, gambling чи games: зі «своїми» людьми ти можеш почати будь-який стартап і досягти вершин. І тут мова не про хард-скіли. А про відданість спільній меті та злагоджену роботу над її досягненням.

По-друге, це складні і цікаві проєкти. У фінтеку завжди було непросто, але мене завжди драйвив ризик, який ти на себе береш. Адже кожна маленька помилка може дорого коштувати. Буквально дорого :)
Одна річ, яка мене дійсно почала драйвити у Wix — це імпакт. Коли твій продукт приносить реальну користь мільйонам юзерів, це дуже надихає.

Що цікавого можеш порадити почитати/послухати колегам? Які ресурси використовуєш для професійного розвитку?

Я впевнений, що багато хто це практикує, але якщо ні, то раджу створити окремий канал для тематичних новин з вашого домену. У нас з колегами є чат, де щодня хтось ділиться свіжими новинами з fintech-індустрії.

Як відводиш душу у вільний час? Твій рецепт перезарядки.

В основному, це спорт. Футбол з самого дитинства в моєму житті, але зараз іноді міксую його з великим тенісом, сквошем або просто походом у Smartass.

У певний момент мені захотілося трохи розбавити онлайн-роботу і «зробити щось руками». Так у нас з друзями зародилася ідея відкрити невеликий бар-кав’ярню на Подолі Чашка та Пляшка. Роботи в мене стало більше, але я отримую розвантаження мозку та неперевершений досвід. Усіх буду радий там бачити, заходьте :)

Продуктова гільдія в гостях у Діми:)

Які продукти тебе надихають та чому?

Моя позиція передбачає комунікацію технічного характеру з великою кількістю компаній пеймент-партнерів Wix. З поміж них хочу виділити Stripe, продуктами якого я захоплююсь. Stripe — це технологічна компанія, що розробляє рішення для прийому і обробки електронних платежів. Цей американський стартап стрімко перетворився на fintech-гіганта та завоював прихильність бізнесу усіх масштабів. Вони мають свій стиль і ніколи не зраджують якості продукту, що виражається в усіх аспектах роботи: чітка та зрозуміла документація, багатий арсенал фіч під будь-які потреби юзерів, якісно побудована комунікація з клієнтами та партнерами.

Найбільш корисна порада щодо кар’єри, яку коли-небудь отримував.

Всі ми професіонали і часто можемо ставити роботу понад усім іншим. Моя порада — завжди пам’ятати, що у житті багато важливих речей, вартих ваших уваги та часу. Сам себе намагаюся виховувати в дусі здорового егоїзму.

Марина Семенишина, PM у Stores in the Wix mobile apps

Розкажи коротко про свій продукт та команду.

Stores Mobile відповідає за функціонал для онлайн-магазинів у мобільних додатках Wix. В Owner app власники онлайн-магазинів можуть управляти своїм бізнесом де і коли завгодно — опрацьовувати замовлення, керувати каталогом товарів, спілкуватися з покупцями тощо. А Spaces app — додаток для покупців, у ньому вони передивляются товари та роблять покупки.

Продукт вже у продакшені, у нас близько 200 тисяч активних (і дуже вимогливих) користувачів щомісяця. У нашій команді 8 людей, більшість з яких знаходиться у Дніпрі.

Який найбільший челендж стоїть перед твоєю командою на даний момент?

Компанія Stores дуже швидко росте. Челендж зараз — зробити так, щоб у апці було якомога більше функціоналу і користувачам не потрібен був десктоп, і в той же час, щоб існуючі фічі ставали більш зручними.

Як у тебе виник інтерес до продакт-менеджменту?

Я прийшла в IT у ролі QA. Дуже швидко зрозуміла, що мені цікаво приймати активну участь в обговоренні продукту, пропонувати нові рішення. У той час опис фічі міг складатися з одного рядка тексту, у нас був один PM на чотири команди. Мені не було зрозуміло, як повинен виглядати продукт і як його тестувати. Тож я почала тісно працювати з PM, прописувати вимоги, пропонувати покращення. Потім мені запропонували спробувати себе у ролі продакта.

Назви 3 речі, які найбільше драйвлять тебе у роботі

Для мене важливо бачити результат своїх зусиль. Тож найбільший драйвер — коли твоїм продуктом користуються та він полегшує людям життя.

Як відводиш душу у вільний час? Твій рецепт перезарядки.

Моя перезарядка — це сповільнитися. У роботі завжди несеться кілька потоків одночасно, потрібно швидко перемикатися та все тримати у голові. Тож щоб відпочити, я періодично вимикаю телефон і просто намагаюся бути «тут і зараз».

Які продукти тебе надихають та чому?

Мене надихає поєднання простоти та ефективності. Люблю продукти, які виконують одну основну функцію, але роблять це якісно, як от, наприклад Pinterest чи Headspace. У свій час я була дуже вражена документальною стрічкою про Дітера Рамса, індустріального дизайнера компанії Браун. Його девіз: «менше, але краще». Такий підхід мені дуже імпонує і в роботі, і поза нею.

Гіфка від Марини з о. Корфу для релаксу любим читачам

Ми відкриті до ваших історій та запитань про продакт менеджмент — пишіть нам на product-community-ua@wix.com.

--

--

Wix Product Community UA
Wix Product Community UA

Практичний досвід та інсайти від продакт менеджерів Wix для української професійної спільноти.