Fra ide til produkt på 4 steg

Stian Johansen
wod52
Published in
8 min readNov 1, 2016

WOD.52 er lansert. Jeg har brukt 4 enkle steg for å komme fra ide til produkt og her er erfaringene så langt.

Bakgrunn

Jeg startet med CrossFit i Mai 2015 og det er som å bli forelsket, CrossFit utøvere vet hva jeg prater om. Man får en plutselig trang til å kjøpe nye klær og sko, snakker om CrossFit mesteparten av tiden og får dårlig samvittighet om man må droppe trening en dag.

Steg 1 — Beskriv problemet du skal løse og test det

Jeg reiser en del med jobb og problemet mitt var å finne på en WOD (Workout Of the Day) når jeg var på hotell i Bangkok, Beograd, Dhaka eller Yangon.

For å løse problemet mitt, startet jeg med å sette opp et Lean Canvas som beskrevet av Ash Maurya i www.leanstack.com. Det er gjort på et par minutter og er utrolig effektivt for å få oversikt. Jeg beskriver hvert punkt i rekkefølgen det skal gjøres. Først satte jeg opp problemet jeg skal løse.

Lean Canvas

Existing alternatives

Her setter du opp hvilke alternativer det finnes for å løse problemet idag. Jeg kunne lage en WOD fra hukommelsen eller fantasi, men alle som har vært på et treningsstudio vet hvor vanskelig og lite effektivt det er. Det finnes også alternativer på nett, men jeg har ikke funnet noen jeg synes er gode eller passer mitt nivå. Dessuten liker jeg ikke å ha med telefonen når jeg trener.

Customer segments

Det er viktig å definere hvem du skal løse problemet for. Her må man være spesifikk, man kan ikke løse et problem for alle. Siden det var jeg som hadde problemet så tok jeg meg som eksempel. CrossFit utøver på ferie, reise eller på open gym.

Early adaptors

Jeg ville gjerne finne en bekjent jeg kunne teste ut problemet på og satt det opp som Early Adaptor.

Problem intervju

Nå er man kommet så langt at man kan begynne å teste med hva man kaller et problem intervju. Man snakker med folk i målgruppen, presenterer problemet og spør om de kan relatere seg til problemet.

Jeg har testet dusinvis av ideer og de aller fleste dør på denne testen, målgruppen kan rett og slett ikke relatere seg til problemet. Det høres kanskje skuffende ut, men tenk deg hvor mange timer og penger du har spart. Alt du har gjort er å skrive opp 3 setninger og snakket med en 4–5 personer.

I dette tilfellet kunne de jeg snakket med relatere seg til problemet. De fleste trente på reise, men litt mindre, mye mindre effektivt og gjerne det samme hver gang.

Steg 2 — Beskriv en løsning på problemet og test

Nå er tiden kommet for å finne en løsning på ditt validerte problem. Jeg liker følelsen av fysiske produkter, de er så mye mer ekte enn en app for eksempel. Dessuten finnes det ikke noe betalingsvillighet for app’er, folk forventer at alt er gratis. De aller fleste apps som lages i dag, utenom spill, har kun indirekte inntekter.

Solution

Den løsningen jeg ville prøve var lage en kortstokk jeg kunne ta med meg, stokke, trekke kort og lage en unik WOD hver gang jeg trengte det.

Unique value proposition

UVP’en sa seg egentlig selv.
“Shuffle Your Workout”
Jeg kom egentlig ikke på noen god High Level Concept, en sammenlikning slik at folk skal skjønne hva produktet ditt er, f.eks WOD.52 = Solitary for CrossFit.

Unfair advantage

En Unfair Advantage er en fordel du har som andre ikke lett kan kopiere. Det er ikke så ofte man har en slik fordel, det aller meste kan kopieres, jeg lot denne være blank.

Channels

Denne beskriver hvordan du skal nå målgruppen din. Jeg ville bruke Kickstarter som validering for ideen, siden det er raskt og billig. Dersom Kickstarteren er vellykket er planen å selge til B2B markedet.

Key Metrics

Hvordan måler man suksess ? For et produkt som dette mener jeg det er hvor mange kortstokker man selger.

Revenue and cost

Denne er vanskelig å beregne i en så tidlig fase, så jeg lot den sto tom.

Dette er da WOD.52 sin Lean Canvas og er satt opp på 10 minutter. Da er det på tide å teste løsningen.

Jeg skulle ut på en jobbreise og ville lage en prototype å teste på reisen. Ikke fall for fristelsen å lage noe avansert, det du er ute etter er å validere løsningen din på så kort tid som mulig. Jeg brukte kulepenn, papir og saks.

Konseptet

Jeg ville ha en kortstokk med 2 forskjellige typer kort. Den ene typen bestemmer formen på treningen, den andre typen bestemmer hvilke øvelser man skal gjøre. Noe slik som dette :

Første prototype

Jeg lagde en prototype og brukte den på mine neste 2 jobb reiser. Jeg la til Joker kort for å få mer variasjon. Prototypen fungerte overraskende bra og jeg la en unik WOD hver dag jeg var på reise. Slik så den første prototypen ut:

Jeg følte at jeg nå hadde laget noe som løste mitt problem. Det jeg ikke visste noenting om var om det løste noen andre sitt problem. Det var på tide å begynne å test på andre.

Step 3— Test produktet kvalitativt

Jeg ville finne en “alpha” bruker som kunne relatere seg til problemet og som var villig til å prøve prototypen. Vi hadde fått nye naboer i leiligheten på fjellet og hun drev med CrossFit. Jeg tok med prototypen en dag og viste henne hva jeg hadde laget. Hun likte ideen og fikk med seg kortstokken hjem for å prøve.

Jeg satte opp noen hypoteser som jeg ville validere i løpet av 2 uker. Hun sendte meg meldinger når hun hadde gjort noe med Wod.52. Dette er resultatet:

Alle hypotesene ble validert og hun hadde til og med invitert 5 venner for å prøve den.

Alpha gruppen

Jeg var nå så heldig at alpha brukeren hadde spredt prototypen og jeg hadde fått en alpha gruppe å teste på. Alle i denne alpha gruppen var CrossFit utøvere.

Jeg lagde 4 nye protyper og inviterte alle til å møtes en kveld, der jeg forklarte produktet, la en WOD og gjennomførte den.

Alle fikk med seg en kortstokk og jeg lagde en privat Facebook gruppe der all bruk av WOD.52 skulle rapporteres. Jeg satte igjen opp noen hypoteser jeg ville validere etter 4 uker.

4 uker senere var alle utenom en hypotese validert, jeg fikk ingen til å spre WOD.52 til flere. Jeg begynte også å spørre om pris og fant ut at 300Nkr kunne være passe.

Fra papir prototype til testing Minimal Viable Product

Jeg hadde lært masse fra testingen og fått mange gode tilbakemeldinger, det var på tide å ta det til neste nivå. Dersom jeg skulle få dette ut som et produkt trengte jeg en sertifisert Crossfit trener som kunne lage et ordentlig produkt av min protoype. Jeg trengte også å få testet den på en større gruppe med folk.

Jeg snakket med Kamil som eier Crossfit Horten og han ville hjelpe meg å få WOD.52 ut. Han lagde en ny prototype som inneholdt 8 Style kort, 24 Movement kort og 8 Joker kort. Jeg testet denne på en ny jobb reise og den fungerte mye bedre enn min første prototype. Vi ble enige om at beta gruppen skulle være utøvere på CrossFit Horten.

Jeg fikk designet opp prototypen og printet den i 5 eksemplarer i Hong Kong. Dette var også viktig for å få et mer ferdig produkt, slik at vi kunne begynne å teste og selge til beta gruppen. Dette kostet oss 2500Nkr. Slik så den nye prototypen ut:

Pre-order site

Det er ikke noen grunn til å bruke mye tid på en pre-order site. Alt du trenger er en site som selger produktet og en måte for brukerne å legge igjen en e-post på slik at du kan kontakte dem senere. Jeg lagde en site i WebFlow på noen timer og kjøpte www.wod52.com. Jeg la siten opp på betalist.com og begynte å promotere den på Facebook og på Crossfit Horten.

WOD.52 dager på box’en

Nå var det på tide å teste prototypen på Crossfit Horten. Vi fikk testet den på 5 partier der vi la en ny WOD for hvert parti. Det var fantastisk å se på reaksjonene og få alle tilbakemeldingene. Vi ba alle som ville kjøpe å gå inn på pre-order siten. Til slutt hadde vi 90 personer som hadde utført en pre-order.

Kickstarter

Det koster litt penger å lage, designe og printe en kortstokk. Vi ville prøve å få inn disse pengene ved hjelp av en Kickstarter. Det å sette opp en Kickstarter er verdt en hel post alene, jeg leste alle tips og triks, brukte en hel del timer og ca 5000kr. Kort oppsummert, vi fikk inn bare 10% av det vi trengte.

Men vi hadde 90 pre-orders og valgte å gå videre, selvom Kickstarteren ikke fungerte.

Step 4— Test produktet kvantitativt

Det er her vi står idag, vi har justert prototypen til ferdig produkt, printet 300 eksemplarer og nå kommer den virkelige testen. Klarer vi å selge 300 eksemplarer ? Dersom vi klarer det har vi validert at vi har et produkt som løser et problem til en gitt målgruppe. Etter det kan vi tenkte på hvordan selge i større volum.

Vi har lansert på www.wod52.com og Mandag for noen uker siden var det launch event på CrossFit Horten. Vi krysser fingrene.

Slik ser WOD.52 ut
Forsiden av kortene
En ferdig WOD

--

--

Stian Johansen
wod52
Editor for

Innovation Lead Telenor Norway, Entrepreneur, CrossFit Coach and Big Mountain Skier.