Látky ovlivňující vaši náladu a výkon — do deprese a zase zpátky

Náladu a psychické rozpoložení neurčuje náhodné hození kostkou, ale jsou důsledkem mnoha vzájemně propojených faktorů. Strava, vitamíny, minerály, esenciální látky, pohyb. Co když si dobrou náladu a pozitivní přístup můžeme vypěstovat jen tím, co do sebe dáváme? A jak naopak prohloubí depresi vynechávání důležitých látek? Jak s tím souvisí slabá motivace a vůle? Podrobil jsme každou látku, kterou užívám, několikaměsíčnímu testování, abych sám pocítil její pozitivní či negativní dopad.

Tom Garcy
Workoutdaily
3 min readNov 21, 2018

--

Z předchozích článků o důležitosti suplementace, zejména vitamínů a minerálů, jsme se mohli dozvědět, jak důležitou roli v našem životě hrají. Jak silná je myšlenka “ve zdravém těle zdravý duch”. Začít vše brát jako samozřejmost je však velmi snadné, benchmark se snadno posune a obvykle se uchýlíte k hledání dalších cest, jak tělu pomoci dostat se ještě dál. Zapomínáme přitom, jak jsme se cítili dříve, kde jsme začali, co jsme brali jako základ, jak vypadala benchmarková úroveň třeba před pár lety.

“Rozhodl jsem se ohlédnout a každý ze suplementů, které až na výjimky užívám dlouhou dobu, jsem vysadil na minimálně několik týdnů, až měsíců.”

Chtěl jsem na vlastní kůži pocítit, jaké je to mít abstinenční problémy, kdy se podíl látek v těle snižuje, i problém s velkým nedostatkem. Většinu suplementů totiž užívám roky. Je dobré připomenout, že jsem se během tohoto období stravoval velmi kvalitně, přímo ve stravě jsem tedy držel vysoký standard. Pokud by tomu tak nebylo, efekt popsaný dále v článku by byl ještě silnější.

Své tělo jsem tomuto kolotoči podroboval po skoro tři měsíce, aby byl výsledek skutečně průkazný. Zapisoval jsem si své pocity, jelikož hlava nám často lže a je velmi těžké si sám pro sebe porovnávat, jak se cítíme den ode dne. Trochu extrémní pak byla zvolená perioda — velmi psychicky náročné pracovní období. Moje nálada je vždy vystavena největším zkouškám pod tlakem, ve stresu, když jdete na dřeň. Ideální situace na harakiri.

Na začátku nepociťujete nic. Nic se neděje, nemění. Žádné dramatické změny. Takový pocit máte den za dnem. Jenže je to plíživý stín, který je těžké si uvědomit. Poprvé jsem si nalistoval diář na začátek zápisků po dvou týdnech experimentu. Zjistil jsem, že je to jako nenápadná nemoc — každý den se cítím hůř a hůř.

“Je to jako nenápadná nemoc — každý den se cítím hůř a hůř.”

Chvilky dobré nálady jsou každý den kratší, dopady stresu hlubší. Celková vůle a motivace postupně mizivá, myšlenky se točí na negativní kraviny. Pomáhá, že se stresem umím pracovat, nedovedl bych si představit své rozpoložení, kdybych neměl určitou odolnost. Během zhruba měsíce a půl se dostanu někam, co jsem sám pro sebe nazval “temným místem”. Náročné pracovní úkoly jsou bez výjimky vykonávané v tlaku a stresu, nával několika věcí naráz je těžce zvladatelný. Zkrátka zmizela pohoda a nějaké uvolnění, které paradoxně přinesla jen občasná sklenička. Nebo lahev. Dvě. Což problém další den udělá ještě hlubším. Slušně řečeno, pěkná spirála do prdele.

Cítil jsem se často úplně na nic, na vše se chtěl vybodnout. A to jsem se dostal do stavu, který byl pro mě před pár lety normální, jen jsme to necítil jako něco podprůměrného, ale standartního. Pokud nemáte srovnání s něčím mnohem lepším, často dostanete pocit, že to, jak se nyní cítíte, je úplně normální. Zvyknete si na to. Zvyknete si, že vidíte věci negativně, protože přece jsou negativní. Nikdo vás nepřesvědčí o opaku, vy máte pravdu.

“Zvyknete si, že vidíte věci negativně, protože přece jsou negativní.”

O to víc silné je zjištění, že cesta ven (pokud vůbec chcete) z podobných pocitů nevede skrze nějaké lekce pozitivního myšlení, woodoo sluníčkářské praktiky a obskurní práce s myslí (tím neříkám, že s myslí se nemá pracovat!), ale skrze naprosto jednoduchou věc — musíte být zdraví. Zdravé tělo má všeho dostatek, dobře regeneruje, nevysílá stresové podněty, má hormonální rovnováhu. Citát Buddhy se zde ještě určitě neobjevil, ale tento zrovna krásně sedí: “Pokud je naše tělo i duše v pořádku, vše ostatní je také v pořádku.” Pokud jsme zdraví, začneme okolí i problémy vnímat jinak.

“Cesta ven vede skrze naprosto jednoduchou věc — musíte být zdraví.”

Byla to perfektní zkušenost. Křivka nahoru, dolů a zase nahoru mi pomohla uvědomit si, co mě nejvíce stresuje a učinit i některá dlouho odkládaná rozhodnutí. Pojďme se teď podívat na konkrétní látky, jejich účinky, jak často ovlivňují jedna druhou a také na to, jak jsem se dostal zase zpátky na vrchol.

Pokračovat na prvních 5 látek, které ovlivňují vaši náladu a výkon.

--

--

Tom Garcy
Workoutdaily

Shaping a Disruptive Future in Design & UX: Blending Aesthetics and Functionality ⸻ 17+ Years ⸻ Transformed 250+ Products & Businesses ⸻ Kyugo Founder