Moje tajná zbraň a zázrak ve formě Yerba Maté

Je jako podivná věc až s kouzelnými vlastnostmi z teleshoppingu, slibuje energii, soustředění, drive a doslova změnu vašeho života. Co když na tom ale něco je? Proč bylo Maté nazýváno nápojem bohů a proč se těším na každé ráno, kdy si jej znovu vychutnám?

Tom Garcy
Workoutdaily
4 min readOct 30, 2018

--

O Yerba Maté jsem poprvé slyšel zhruba před rokem a od té chvíle jsem na něj narážel tak často, až jsem se jednoho odpoledne ponořil do čtení pár zahraničních zdrojů (v čechách se o něm moc nepsalo/nepíše), které shodně popisovaly úžasný vliv na energii a soustředění. Rozplývaly se nad užíváním starými Inky a Mayi, kteří jej považovali za božský nápoj přinášející netušenou energii a pevné zdraví. Zaujalo mě to natolik, že jsem se rozhodl jej vyzkoušet. A teď mě mrzí, že jsem se neodhodlal dříve.

Ten pocit mě napoprvé strašně příjemně překvapil, měl jsem náladu srovnatelnou s nějakým high modelem a získal jsem ohromný drive okamžite řešit veškeré povinnosti a práci. Hlava je současně úplně jasná a čistá a pokud jsem se ponořil do nějakého úkolu, pracoval jsem na něm velmi intenzivně a soustředěně. Nic nebyl problém, nic vás nerozházelo. Při delším užívání necítím tak velké opojení, ale co je úžasné — účinky na energii a soustředění jsou stále stejné. Kromě kofeinu je totiž v Maté matein (a strašně moc zdravých a stimulačních látek, které zde nechci rozepisovat), na který si prakticky nelze vypěstovat rezistenci, přichází pozvolna a odchází velmi pomalu, takže žádný breakdown.

“Získal jsem strašný drive okamžitě řešit veškeré povinnosti a práci.”

Nejsilněji efekt Maté ucítíte ráno po probuzení, a o to více, pokud vstáváte v 6.30 jako já. I když jsem zvyklý, samozřejmě se občas úplně nechce — jediné co v prvních chvílích po probuzení řeším je, že si půjdu udělat Yerbu a během pár minut budu fungovat na 110 %. Maté se tak stalo automatickou součástí mé ranní rutiny. Nájezd je postupný, v jednu chvíli si ale uvědomíte, že jste se plíživě stali naprosto čilými, tatam je případná ranní mrzutost, či pocit špatného vyspání, každé ráno se vám chce spíš tancovat. Ve spojení s intermittent fastingem (odkaz zde) se dopoledne stalo absolutně nejaktivnější částí dne, kterou zvládám naprosto v pohodě, s úsměvem a jsem schopný pracovat již od 7.00.

Vedle psychických účinků pak má Maté schovaná další překvapení. Výkonnost na něm je pocitově mnohem vyšší, skvěle se na něm ráno běhá. Jelikož obsahuje také chlorogenovou kyselinu, podílí se nejen na stimulaci, ale také na pálení tuků. Jsou to spojené nádoby, protože jste nabuzení, chce se vám víc makat, máte vyšší výdej a z nějakých desetin % vám pomáhá samotné složení Maté. Výsledkem tak je, že po několika měsících užívání a tréninku pozoruji výrazný úbytek tuku. Bylo by ale samozřejmě naivní to přikládat pouze Maté, nicméně jeho podíl je nezanedbatelný.

“Po několika měsících užívání a tréninku pozoruji výrazný úbytek tuku.”

Na trhu můžete narazit na několik typů, v základu existují dva druhy směsi — jedna obsahuje většinu rostliny zvané cesmína paraguayská, takže v ní naleznete větvičky, stonky i lístky a je poměrně dost prašná. Její spotřeba je proto mnohem větší, než u druhého typu, kterým jsou pouze nasušené lístky, které preferuji. Koupit se dají např. v prodejnách Oxalis, pořizuji si kilové balení za zhruba 800 Kč, které vydrží kolem 3 měsíců každodenní spotřeby.

Maté se ideálně pije z nádoby zvané kalabasa, což je vydlabaná tykev, a srká se speciálním “brčkem” označovaným jako bombila. Jelikož je směs obou druhů hodně jemná a více či méně prašná, pítko má velmi jemný filtr, aby se neucpalo. Jedním ze základních pravidel tak je, že se s ním nesmí míchat, právě z důvodu zanesení sítka v bombile. Připravit jej však můžete třeba také ve frenchpressu.

Pokud máme čistou směs lístků, běžná dávka jsou tři polévkové lžíce (u směsi se stonky a větvičkami je potřeba naplnit kalabasu až z poloviny). Následně směs zalijeme trochou vlažné vody, kterou lístky nasají. Kalabasu naklopíme do úhlu 45 stupňů, vložíme bombilu, pomalu postavíme a zalijeme vodou o teplotě okolo 80 stupňů, což je zhruba 10 minut odstátá voda v rychlovarné konvici (rozhodně nezalévejte vařící vodou, užitečné látky se spálí a směs je pak hořká). Necháme chvíli odpočinout a můžeme pít. Maté postupně získává na intenzitě, u dna je již velmi silné. Osobně si jej pak zaliji ještě jednou teplou vodou a odstavím na pár desítek minut, stále bude poměrně výrazné. V létě pak první vypitou kalabasu naplním studenou vodou, látky se do ní uvolňují velmi podobně a je nesmírně osvěžující. Velkou část tohoto blogu jsem napsal v letních měsících na studeném Maté, které mě nechalo místo plánované A4ky denně napsat stran 5–7.

Na každého může mít Maté trochu jiné účinky, byla by ale určitě škoda jej nevyzkoušet. Stalo se mým každodenním rituálem a díky jeho vlivu na stimulaci, bdělost, energii a náladu mohu bez nadsázky říct, že mi zlepšilo život a udělalo jej více pozitivním.

Yerba Maté v pár bodech:

  1. Mnohem účinnější, než káva, RedBull, či jiné stimulanty, které po odeznění způsobují o to větší únavu
  2. Zlepšuje myšlení, soustředění a celkovou energii, ideální pro náročnou práci.
  3. Je až opojné, výrazně zlepšuje náladu.
  4. Obsahuje desítky zdraví prospěšných látek, které mi umožňují mít velmi silnou imunitu.
  5. Pomáhá spalovat tuk.
  6. Urychluje regeneraci.
  7. Nejsilnější efekt má ráno nalačno.
  8. Ideální je směs pouze z lístků cesmíny paraguayské.

--

--

Tom Garcy
Workoutdaily

Shaping a Disruptive Future in Design & UX: Blending Aesthetics and Functionality ⸻ 17+ Years ⸻ Transformed 250+ Products & Businesses ⸻ Kyugo Founder