Na co si dát pozor u Intermittent Fastingu (přerušovaného půstu), část 2.

V předchozí části jsme si popsali základy IF, jak a proč funguje. Nyní se dostaneme ke konkrétním příkladům a chybám, kterých je nutné se vyvarovat.

Tom Garcy
Workoutdaily
4 min readOct 22, 2018

--

IF nemá smysl, pokud se nedodržuje pravidelně a dlouhodobě, pokud vám dělá problém, tak alespoň pár dní v týdnu, dokud si nezvyknete. Já jej např. praktikuji každý všední den, víkendy mám jiný režim a snídani si užiji. Nebojte se také před zahájením feeding fáze trénovat, je to ideální čas. Na trénink na lačno se také zvyká poměrně snadno, snažší to je, pokud do sebe před tréninkem dám 10 g BCAA aminokyselin, či trochu proteinu. Ne však každý trénink by měl být na lačno, pestrost je důležitá.

První kroky s IF tak byly trochu rozporuplné, režim mi vyhovoval, takže jsem u něj zůstal, i když jsem neviděl žádné velké optické výsledky. Nevěřte zázrakům s proměnami za 2 týdny. Jako první jsem tak upravil celkový příjem, abych skutečně snědl dost. Větší efekt začal nastupovat, když jsem se zaměřil více na tučnou stravu, o které jsem psal již dříve.

“Výsledky jsou ještě lepší, když tuk následně doplním, tělo pak nemá vůbec důvod si jej držet.”

Tělo v době půstu pálí tuk a přišlo mi, že výsledky jsou ještě lepší, když tuk následně doplním, tělo pak nemá vůbec důvod si jej držet. Při dostatečné konzumaci proteinu jsem také neměl problém vybudovat celkově větší trup po tvrdých trénincích kalisteniky. Proto se otřásá několikaletá fitness mantra “půst = ztráta svalů” v základech. Střídám také tréninky na lačno a ty, kdy už jsem zkonzumoval dost energie, většinou je to tak polední trénink (nalačno) a večerní (najezený). Večer mívám trochu více síly, polední se hodí na lehčí věci, intervaly a cardio.

Asi tři měsíce jsem si také hrál s tou nejvíc extrémní variantou IF a tou je Warrior Diet. Jak název napovídá, je odvozena z doměnky, že v dřívějších dobách lidé/válečníci vstali, celý den dřeli/cvičili jen za příjmu vody a toho co našli (bobule, ořechy…). Večer se všichni sešli nad velkým jídlem. WD je tak 20 hodin půstu a 4 hodiny jídla.

Z toho jsem měl trochu respekt, ale během asi týdne jsem se přizpůsobil. Nastartování dopoledne zde stále funguje, odpoledne už to tak energické není, ale stále fungujete poměrně jednoduše, další výhoda je, že vás vůbec “nezdržuje” jídlo a jedete tak doslova nonstop. V průběhu dne je dovoleno si sem tam zobnout trochu ořechů, či např. borůvek. Po adaptaci znovu necítíte hlad, ten přichází až večer.

“Budete v šoku, kolik jídla po najetí na WD dokážete večer sníst.”

Začnete úplně jinak přemýšlet o jídle, cestou z práce nemyslíte na nic jiného, než co si dáte, co skvělého si uvaříte a hlavně, že toho bude hodně. Budete v šoku, kolik jídla po najetí na WD dokážete večer sníst, protože zde platí stále stejné IF pravidlo, že v těch 4 hodinách máte sníst celý svůj denní příjem. Neměl jsem problém dát si jako předkrm 200g šunky a 200g sýra, následně půl kila lososa se zeleninou a pak ještě balení šunky a sýru, což jen za asi 3h jezení dalo přes 2500 kcal.

Musíte jen trochu dávat pozor, čím začínáte, protože žaludek je dost citlivý. Jednou jsem tam poslal solené olivy, které přerušily půst a pocit pálení žaludku není nic moc. Ideální je tak např, zelenina. Dlouhodobě mi takový režim nevyhovoval, protože je přece jen trochu extrémní. Od té doby ale vím, že jej nemám problém zařadit, když je potřeba a vím, jak funguje mé tělo. Pokud tak např. cestuji a neměl bych čas na klasický oběd, či kvalitní jídlo vychází jen ztěží, vím, že nebudu jíst vůbec, v pohodě to vydržím a je to vlastně lepší, než sníst nějakou bagetu (bleh).

Vydržte první dva týdny a pak vyzkoušejte, co vám sedí, po cem se cítíte nejlépe, po čem máte nejlepší náladu. Pište si, zda jste více produktivní a okno si případně posuňte, jak potřebujete, aby ty nejvíce důležité věci zapadaly do doby půstu. U toho pak nebude problém zůstat. Hlad je mýtus.

Co si odnést z přerušovaného půstu?

  1. Nutnost snídaně je mýtus a marketing, skutečně ji nepotřebujete.
  2. Při fastingu se zbystří smysly, budete aktivní a dobře se přemýšlí. Dopoledne bude vaše nejvíce aktivní fáze dne.
  3. Svou porci jídla za celý den snězte v pevném časovém okně, např. mezi 13. a 21. hodinou.
  4. Jelikož potřebujete vstřebat co nejvíce živin do hladového organismu, pozor na alkohol, pokazí celý fasting.
  5. Zkuste experimentovat s délkou okna pro feeding fázi, pokud zvládáte kratší, určitě ho v životě využijete.
  6. Naprosto ideální je kombinovat IF s Primal Lifestyle, tj. jíst zejména zvířata, plody a zeleninu. IF je k ničemu, pokud stále jíme “blbě” a cpeme se cukry.
  7. Fasting se dobře přerušuje potréninkovým shakem. Před cvičením užijete 10 g BCAA, po něm také + protein. Následně se do hodiny najíme tou největší porcí jídla za celý den. Tělo využije maximum.

--

--

Tom Garcy
Workoutdaily

Shaping a Disruptive Future in Design & UX: Blending Aesthetics and Functionality ⸻ 17+ Years ⸻ Transformed 250+ Products & Businesses ⸻ Kyugo Founder