Internationella ungdomsdagen: Influencern inspirerad av WFP

Berörd av tragedin i Jemen bestämde sig tjugoåriga Nicola Parfitt för att göra sin röst hörd genom att skapa en plattform på Instagram för att lyfta globala frågor.

Skriven av: Mert Er.

Inlägg från Sverige i samband med Black Lives Matter-rörelsen. Upplagt 07/07/2020, Foto: Nicola Parfitt

Möt Nicola Parfitt, 20 år och född i Sverige. Hon spenderade de första åren av hennes liv i Arusha, Tanzania, där hennes pappa var vildmarksfotograf och hennes mamma var grafisk designer samt safariguide.

De återvände till Sverige när hon var fem år gammal och hon berättar att det hon kommer ihåg mest från Tanzania är naturen, i synnerhet vildmarken.

När Nicola var 12 år gammal, år 2012, återvände hon och hennes familj till Tanzania för att besöka vänner och återuppleva den fantastiska vildmarken.

Men hon var chockad över hur saker hade förändrats. ”Det var uppenbart att det hade varit en stor minskning av djurbefolkningen sedan vi senast var där år 2005. Det var till exempel mycket svårare att hitta flockar av elefanter eller lejon i områden där de en gång var vanliga att se”, säger hon.

Nicola, vänster, i Tanzania som barn och till höger från 2016. Foto: Nicola Parfitt

Därifrån föddes hennes miljöintresse och hon bestämde sig för att studera biologi på Lunds universitet i Sverige där hon nu ska påbörja sitt sista år.

En annan sak som Nicola är passionerad över är att teckna. Kombinationen av hennes intressen har resulterat i en inspirerande profil på Instagram.

”När jag började att illustrera”, berättar hon, ”så kände jag mig ganska vilsen i mig själv och i livet även om jag var medveten om att det liv jag lever är väldigt privilegerat och det är jag tacksam för”.

Upplagt 14/07/2020. Illustration: Nicola Parfitt

Hon tillägger: ”Så jag började med att lägga upp små handskriva texter/dikter med små teckningar bredvid och hoppades att jag kunde bli en extra vän till någon därute som kanske också kände sig vilsen, ensam, värdelös — och förhoppningsvis påminna dem att saker blir bättre och att de är värdefulla och tillräckliga”.

Nicola hade länge viljat ha en platform som är tillägnad att sprida medvetenhet om globala frågor. ”Om vi vill skydda naturen och skapa en hållbar framtid för hela samhället kan vi inte bara fokusera på en sak”, säger hon. ”Klimatförändringar, mänskliga rättigheter, rasism, utbildning, djurliv och en tryggad livsmedelsförsörjning behöver tacklas parallellt”, tillägger hon.

Vårdpersonal undersöker en flicka i en WFP-finansierad klinik i Aden, Jemen, i februari. Foto: WFP/Mohammed Awadh

Så Nicola drogs in i globala frågor rörande ”miljö, mänskliga rättigheter och självkänsla”. I början tvivlade hon om någon skulle tycka om hennes illustrationer eller bry sig om vad hon hade att säga. Med vad inspirerade henne?

Den förödande situationen och pågående konflikten i Jemen fick henne att känna sig förtvivlad och hjälplös, säger hon.

”Jag hade använt WFP-appar som ShareTheMeal and Freerice ett tag”, berättar hon. ”Jag tyckte att det var synd att många människor inte visste om dessa appar där du även kan hjälpa till helt gratis, vilket är fantastiskt då inte alla har råd att skänka pengar”.

Hon tänkte: ”Varför ska jag inte agera och låta människor veta vad som händer i Jemen — även om jag bara når ut till en person”. Det ledde till hennes inlägg om ”6 sätt att verkligen hjälpa Jemen”.

Upplagt 17/06/2020. Illustration: Nicola Parfitt

”Jag trodde inte att det skulle nå så många människor men jag gjorde inlägget ändå för att jag ville i alla fall försöka att hjälpa till”, säger hon. ”Jag insåg att jag faktiskt har en röst, att vi alla har det och att varenda röst har betydelse”.

Ser hon sig själv som en ledare när hon uppmanar till handling? ”Nej”, säger hon. Det är viktigt att komma ifrån idén om att endast ha en ledare och anamma mångfalden av samarbete. ”Den enda anledning till att mitt inlägg nådde så många människor var genom att andra delade det”, säger hon. ”Utan delandet skulle det vara meningslöst”.

Upplagt 17/07/2020. Illustration: Nicola Parfitt

Nicola tycker att vi borde sluta jämföra oss med andra och arbeta tillsammans, genom att ”lyfta upp varandra”. Vi kan alla göra skillnad eftersom ”vi alla har olika verkligheter och förmågor.”

”Vi kan inte förändra världen ensamma”, tillägger hon — det är sant för regeringar likväl som för individer.

”En dag vill jag se att alla barn runtom i världen har möjligheten att gå i skolan, har ett hem där de är glada och trygga, och behöver inte oroa sig över en otryggad livsmedelsförsörjning”, säger Nicola.

--

--

FN:s World Food Programme
Inblick i FN:s World Food Programme

FN:s World Food Programme (WFP) är världens största humanitära organisation som arbetar för att bekämpa hunger.