Eindelijk profiteren van de veiligheid én het rendement van vastgoed

Thom Prust
wownity
Published in
3 min readSep 17, 2018

Een paar jaar geleden constateerde ik dat ik op mijn spaarrekening een leuk bedrag verzameld had wat bij de bank niets meer opleverde, maar waarmee ik ook niet wilde gaan speculeren op de beurs. Uiteraard trok vastgoed al snel mijn belangstelling, maar het bijeen gespaarde bedrag was nu ook weer niet van dien aard dat ik zelfstandig in vastgoed kon gaan investeren, laat staan in een gespreide vastgoed portefeuille.

Je spaargeld in vastgoed investeren?

Al snel bleek dat als ik met mijn bescheiden vermogen wilde investeren in vastgoed, ik aangewezen was op vastgoedbeleggingsfondsen; wat dan eigenlijk toch weer aanvoelt als beleggen in aandelen.

Met mijn financieel juridische achtergrond en kennis van ICT ben ik toen maar een product voor mezelf gaan ontwikkelen. Ik ben op zoek gegaan naar een manier waarbij je met een beperkt vermogen toch kunt investeren in vastgoed. Dit bleek echter een zoektocht met oneindig veel obstakels.

Een investering kan vastgelegd worden in blockchaincontracten

Totdat ik eind 2017 opnieuw in contact kwam met Wim van der Linden, een zeer goede voormalig zakenrelatie van mij. Hij vertelde mij over zijn idee waarbij hypothecaire leningen van particuliere geldverstrekkers door middel van blockchain technologie gekoppeld konden worden aan huizenkopers en waarbij de terugbetaling van de lening door middel van een cryptocoin zou moeten plaatsvinden. Hij was al enige tijd bezig met dit idee samen met een blockchain expert, Sander van Laar. Het idee sprak mij aan, maar ik voorzag dezelfde juridische valkuilen waar ik tegenaan gelopen was tijdens de ontwikkeling van mijn eigen vastgoedproduct.

Een huis kopen zonder hypotheek

Nadat Wim en Sander mij echter de precieze werking van de blockchain en cryptocoins hadden uitgelegd, bedacht ik dat we de cryptocoin niet moesten gebruiken om een lening af te gaan lossen, maar als een middel om eigen vermogen te creëren. Door blockchaintechnologie te combineren met investeren in cryptocurrency kunnen we namelijk een transparante keten ontwikkelen waarbij het huren van een woning gekoppeld wordt aan het verwerven van de eigendom van die woning. Dit hebben we de wownity-methode genoemd: een unieke en veilige manier om een huis te kopen zonder hypotheek.

Een smart contract (slim contract) is een geprogrammeerd contract waarvan de afspraken in computercode staan vastgelegd op de blockchain. Het contract wordt automatisch uitgevoerd zonder dat hier (vertrouwen in) een tussenpartij voor nodig is. Deze afspraken zijn altijd in te zien en kunnen onmogelijk worden aangepast.

Veilig rendement halen uit vastgoed

Vervolgens hebben we een cryptotoken ontwikkeld, fida, waarvan de waarde enkel en alleen gebaseerd wordt op het rendement van vastgoed, waardoor het mogelijk wordt om met grote, maar ook met kleine bedragen, een veilig en aantrekkelijk rendement uit vastgoed te halen. Dit doen we door middel van een smart contract. Het smart contract mag fida uitgeven om vermogen op te halen, mits het dit vermogen volgens de wownity-methode investeert in vastgoed. Het smart contract koopt vervolgens, met de rendementen die het met het wownity-vastgoed behaalt, fida terug van de markt waardoor de koers van fida wordt opgedreven.

Investeren met grote én kleine vermogens

De fida is een transparante cryptocoin, niet gebouwd op speculatie, maar op vastgoed. Grote en kleine vermogens die worden opgehaald met fida worden met behulp van de blockchain transparant geïnvesteerd in vastgoed dat door de wownity-methode stabiel rendeert. En het smart contract garandeert dat met de rendementen de koers van de cryptocoin wordt opgedreven. Veilig rendement behalen met vastgoed, het kan met fida.

Een huis kopen zonder hypotheek? Ga naar wownity.nl.
Ook veilig rendement behalen met vastgoed? Ga naar
fida.io.

Thom is co-founder van fida/wownity, ervaren ondernemer in legal and financial services en investeringen. Expert in online real estate platforms.

--

--

Thom Prust
wownity
Editor for

Experienced entrepreneur in legal and financial services and funding. Expert in online real estate platforms.