Jak v Y Softu designér překonává překážky

Zdenek Kuncar
Y Soft Design Team
Published in
3 min readJun 25, 2018

Firma Y Soft je již mnoho let tradičním hráčem na trhu s tiskovým řešením pro střední a velké firmy. Řečeno mezi námi mileniály, atypicky česká firma, korporátní produkt, korporátní zákazníci.

Když jsem se před 2 lety poohlížel, kde bych po vystudování mohl začít využívat své znalosti v oblasti Human-computer interaction, Y Soft nebylo první místo, které mě napadlo. Popravdě jsem o Y Softu nic nevěděl. Netušil jsem, zda preferuji pány v oblecích nebo týpky v keckách, holky v džínách nebo dámy na podpatcích, startupy nebo obří zavedené značky. Upřímně mohu dnes říct, že jsem rád, že mě tehdy můj nynější manažer zlákal. Y Soft je totiž vše. Pro mé rozhodnutí nehrálo roli jen prostředí a fajn kolegové, ale vidina práce v oblasti 3D tisku. Nechtěl jsem sázet weby v agentuře a tlačit před sebou stresující dedlajny klientů, chtěl jsem pracovat kontinuálně. Kontinuálně na produktu. 3D tiskárny a jejich uživatelská prostředí pro mě představovaly výzvu. Mělo to však jeden háček, o 3D tisku jsem vůbec nic nevěděl.

eDee — 3D printer produced by Y Soft

Kombinace hardware a software

Powerboard, I2C, osa Z, dibondy, offset trysky, extruder, UBL kalibrace v Marlinu. Víš, co každý pojem znamená? Že ne? Pro mě to byly před dvěma lety téměř cizí pojmy.

Designér by měl vnímat svět kolem sebe a být schopen vypozorovat skryté defekty a nedokonalosti. Měl by přistupovat k produktům, službám a situacím jako by je nikdy předtím neviděl a nezažil. Neměl by se spokojit se stavem věcí, protože jsou prostě takové,jaké jsou.

To vše jsou příjemné a vznešené myšlenky a předpokládám, že valná většina designérů se mnou bude souhlasit. Avšak jak mám být prospěšný pro tým, když spolupracovníkům ani problematice nerozumím?

Začátek od nuly kabely a plechy

Po příchodu do Y Softu jsem byl plný energie, připraven čelit výzvám. Člověk by rád plánoval výzkum, testoval, skicoval velké nápady, iteroval. Moje učení překvapivě začalo ve výrobě s montéry.

Byl to pro mě první a velmi důležitý krok. Abych pochopil, jak je 3D tiskárna zkonstruována, čeho je použitý hardware schopný, jaké servisní úkony se při provozu tiskátny dějí, jaké role se v procesu 3D tisku vyskytují a vůbec rozuměl technickým výrazům mých kolegů, sám jsem se musel pokusit 3D tiskárnu sestavit.

Tato zkušenost mi otevřela oči a přivedla mě k hlubokému respektování konstruktérů, elektroniků a softwarových vývojářů. Zároveň jsem měl možnost ukázat, jak s mou filozofií vnímaní světa dokážu přispět týmu k tomu, aby byl výsledný produkt lepší. A tak jsme začali budovat tým kamarádů se společným cílem.

3D tiskárnu bychom měli, ale co teď?

Samotná 3D tiskárna je kus železa s velkým kreativním potenciálem. Velmi mě překvapilo vidět, když šikovní studenti středních škol aplikují své konstruktérské znalosti a čirou představivost při navrhování objektů, které by tradičními výrobními postupy jen velmi těžko konstruovali.

Každý rok se na trhu rodí noví hráči a v Česku jsou na trhu takoví konkurenti jako Prusa Research. Na hardware 3D tiskárny jsou tedy kladeny stále vyšší požadavky, kterým není jednoduché vyhovět. Velkou výhodou Y Softu je SafeQ. SafeQ je platforma pro správu tisku. Umožňuje spravovat tiskárny v pojišťovně, a nebo třeba v automobilce po celém světě. Proto bylo přirozeným krokem spojit svět 3D tisku se SafeQ. Tato integrace nám umožňuje mnohé, v budoucnosti například nabídnout 3D tisk jako službu a přiblížit tak tiskárnu lidem, kteří sami nejsou nadšenci této technologie, ale můžou čerpat výhody plynoucí z možností této technologie.

Budoucnost 3D tisku aneb další výzvy

Y Soft si všiml designové příležitosti propojit oblast 3D tisku, původně primárně pro kutily, se vzděláváním. Na podobnou výzvu si troufá jen velmi málo společností. Nyní se soustředíme na zlepšování správy 3D tiskáren a kontrolu nákladů na tisk. Objevujeme způsoby, jak studentům umožnit vytisknout modely na kterékoliv volné tiskárně, jak plánovat budoucí tisky. To vše i za pomoci mobilních zařízení, jednoduše a rychle.

Pracovat na produktech, které mohou v budoucnu formovat podobu trhu a mohou překovat očekávání lidí, je výzva. Zní to jako klišé, ale ve Y Softu má každý designér tuto šanci. Málo lidí věřilo, že z brněnského startupu může vyrůst firma s miliardovým obratem. Nyní jsme v situaci, kdy málo lidí věří, že Y Soft může transformovat trh 3D tisku. Pokud ti dává smysl pracovat v této oblasti, nebo třeba automatizovat manuální procesy ve firmách pomocí skenovacích workflows, přijď se do Y Softu podívat. Najdeš tady místo mezi talentovanými a příjemnými lidmi.

--

--