Akran Zorbalığı ve Hakkında Bahsedilmeyenler

maye
Yazı Rehberi
Published in
2 min readMay 28, 2023

Günümüzde, çocuklar ve gençler arasında akran zorbalığı yaygın bir şekilde görülüyor. Akran zorbalığı, bireyin başka bireye karşı kasıtlı ve tekrarlayan saldırganlık davranışlarıdır. Fiziksel, sözel veya duygusal olarak gerçekleşebilen bu tür zorbalık genellikle , okulda, çevrimiçi platformlarda ve diğer sosyal ortamlarda görülür.

Akran zorbalığı, çocukların ve gençlerin yaşam kalitesini olumsuz etkileyebilir. Bu durumun etkileri sadece mağdurlarla sınırlı kalmaz; zorbalık yapanlar da psikolojik, sosyal ve akademik açıdan negatif sonuçlarla karşılaşabilirler.

Bu yazıda, akran zorbalığı hakkında bahsedilmeyenleri zorbalık görmüş birinin bakış açısından okuyacaksınız.

İyi okumalar!

İlkokulda güzel bir sınıftaydım ve çoğu arkadaşımla anlaşırdım. Zaten hepimiz o anlarda masumduk. Ama ortaokula geçince işler bir anda değişiyor. Sınıftaki güler yüzlü ve diğerlerine göre daha hassas olan çocuk genellikle dışlanır. Sanırım o çocuk bendim.

Bir süre sonra bende onlarla kendime gülmeye başlamıştım. O zamanlar bunun ne kadar saçma olduğunu fark etmemiştim. Pandemi zamanında bir şeyler patlak verdi ve ben artık kendimi her şeyden soyutladım.

Liseye geçince bu durum devam etti. Her sınıfta olan o “mükemmel” çocuk benim sınıfımda da vardı. Kendisi her şeyde iyiymiş gibi insanların dış görünüşü ve hedefleriyle dalga geçer ve aşağılardı. Bende bir süre sonra umursamamaya başladım.

2022 yazında zorbalıkla ilgili birkaç video izledim ve sorunun bende olmadığını fark ettim.

Zorbalığın felsefesinde, güç ve üstünlük kavramları önemli bir yerdedir. Zorbalık yapan kişi, kendini diğerlerinden üstün görme, kontrol etme ve hükmetme arzusuyla hareket eder. Bu düşünce yapısı, zorbalığın temelinde yatan güç dengesi ve hiyerarşi inancını yansıtabilir.

Güç, çeşitli şekillerde yorumlanabilir. Bazı zorbalık yapanlar, fiziksel güç veya maddi varlıkların varlığına güvenerek güçlerini sergilemeye çalışırken, diğerleri sözlerinin, davranışlarının veya sosyal durumlarının gücüne güvenirler. Bu nedenle, güç kavramı kişiden kişiye değişebilir ve herhangi bir somut nesneyle sınırlı değildir.

Üstünlük kavramı ise genellikle kişinin kendisini diğerlerinden daha iyi veya daha değerli olarak görme eğilimini yansıtır. Bu tür düşünceler, kişinin kendi grubu veya inançları için bir tür doğru veya haklı olma inancını da içerebilir. Zorbalık yapan kişi, kendisini diğerlerinden üstün görme inancı ile hareket ederek, diğerlerine karşı egemenlik kurma veya kontrol etme arzusu duyabilir.

Ne çok gülmüşümdür, keskin pençeleri olmadığı için kendilerini iyi zanneden zayıflara!

Friedrich Wilhelm Nietzsche

Siz seçtiğiniz için daha hassas birisi olmadınız. Zorbalık yapan birinin yerinde olsaydınız, güçlüyseniz sizin de zorbalık yapma potansiyeliniz vardır.

Bunu ekosistem olarak düşünürsek zorbalığa uğrayanlar genelde “üreticiler” olur. Ve eğer siz üretici değilseniz siz fark etmeseniz bile bir yerde avcı olmuşsunuzdur.

Okuduğunuz için teşekkürler.

-Kim

Editör: Begüm Uğurlu

--

--