Hayran Kurgu Yazmanın Önemi

Hayran kurguların çok büyük faydaları var ve bunları kimse konuşmuyor

Pozan
Yazı Rehberi
5 min readMar 10, 2024

--

Photo by Dylan Gillis on Unsplash

Ben hayran kurguların varlığını öğrendiğimde yıllardır süregelen bir hayran kurgu yazarıydım. Yaptığıma tam yazarlık diyemem aslında ama hayran kurguların varlığını öğrendiğimde kafamda onlarca, birbirinden farklı hayran kurgu senaryosu fikri halihazırda vardı.

Hayran kurguların var olduğu bir dünyada bunun sadece hayranların bir çeşit ekstra hobisi ya da fantezisi olarak görülmesi, bundan öteye ilerletilmemesi beni hala şaşırtıyor.

Bilimkurguya ya da fantastik kurguya insanların burun kıvırmasından şikayet ediyoruz fakat konu hayran kurgu olduğunda durum çok daha vahim aslında. En bilimkurgucu ya da en fantastikçi bile sevdiği eserlerin hayran kurgularına şans vermeye yanaşmıyor.

Halbuki hayran kurgu okumanın da yazmanın da birden fazla yararı var ve ben bu yazıda onları açıklamak istiyorum.

Hayran Kurgu Yazmanın Faydaları

— Yazarlığa muhteşem bir giriş

Ben inanıyorum ki aslında her yazar yazarlık hayatlarına hayran kurgu yazarak başlıyor. Kimileri bunu gizli gizli yaparken kimisi açık açık yapıyor. Eğer birçok ünlü yazarın hayatına bakarsanız ilk eserlerinin bir başkasının hayran kurgusu olduğunu fark edersiniz. Bazen fazlaca değiştirilmiş ve kaynak eserden uzaklaştırılmış olur bazense olmaz ve başta yazar olmak üzere eseri bilen herkes tarafından kabul edilir.

İyi bir örnek olmasa da Alacakaranlık serisi kendisinden sonra gelen birçok kitabın var olması adına bir temel oluşturdu diyebiliriz. Birçok eser onun hayran kurgusu olarak başlayıp ya çok ya az şekil değiştirerek kendince bir eser haline geldi.

Ben de yazarlığa hayran kurgu ile başladım, bunu rahatlıkla itiraf edebilirim. Dört yaşında hayal etmeye, dokuz yaşında yazmaya başladığım hikayelerin hepsi Marvel çizgi romanlarının ve çizgi filmlerinin hayran kurgusuydu. Orada gördüğüm süper kahramanları bazen direkt alıyordum bazense iki özelliğini değiştirip alıyordum ve onlara yeni hikayeler yazıyordum. Çizgi dizilerin bölüm sonlarını beğenmezsem yeni sonlar yaratıyordum ya da yanlarına yeni yan karakterler ekleyip aynı maceraları farklı yollarla yazıyordum.

Çocukluğumda izlediğim çizgi diziler hemen hepsi hakkında kurgular hayal etmişimdir, yan karakterler yaratmışımdır. Zamanında Pokemon izleyip büyümüş olsaydım kendi Pokemonlarımı yaratırdım muhtemelen ama ben Yu-Gi-Oh ile büyüdüğümden kendi kartlarımı yaratıp Bakugan ile büyüdüğümden kendi Bakugan yaratıklarımı düşünüyordum.

Zamanında Ben10 animasyonu için düşündüğüm uzaylı tasarımlarını hala daha kullanıyorum hikayelerimde.

Power Rangers dizisi için hayal ettiğim kostüm tasarımlarını hala daha kullanıyorum, kitaplarımda yer veriyorum.

Bunun gücünün göz ardı edilmemesi lazım, küçümsenmemesi lazım. Buradan da yazmaya başlayacak olanlara ya da yazmaya çoktan başlamış fakat ne yazacağını bilemeyen insanlara çağrımdır.

Yaşınızın kaç olduğu önemli değil, yazmakta ya da hikaye kurmakta problem yaşıyorsanız hayran kurgu yazın.

— Muhteşem bir antrenman alanı

Halihazırda karakterler, olay örgüleri ve mekanlar, zamanlar olduğundan size sadece yazması kalıyor. Böylece hikayeciliğin diğer ögelerine kafa yormadan betimlemelerinizi, anlatım yeteneğinizi geliştirme fırsatı yakalayabiliyorsunuz. Tabi filmlerin-dizilerin tıpatıp aynısını yazmaya çalışmanın bir faydası olmaz ama bir film ya da dizi karakterini betimlemeye çalışmak sizin için daha kolay olacaktır.

Defalarca ekranda gördüğünüz birini kafanızda kurduğunuz birinden daha kolay açıklarsınız, üstelik tam açıklayamazsanız bile okuyucu da karakteri ekrandan biliyor olacağı için bu bir sorun teşkil etmez. Böylelikle siz de bir insanı birbirinden farklı anlatmaya yöntemleri üzerinde düşünebilirsiniz.

Kurgulama yeteneğiniz için de muhteşem bir antrenman fırsatıdır çünkü halihazırda yazılmış olan bir olay örgüsünü değiştirebilirsiniz ya da öncesini sonrasını yazabilirsiniz. Üstelik şimdi AU denen Alternative Universe diye açılan bir hayran kurgu olayı var ki var olan bir eseri alıp bambaşka bir noktaya taşıyorlar.

Mesela Spider-Man filmlerindeki Peter Parker ile MJ bir anda orta çağ zamanındaki şövalye ve prenses oluyor ve konunun Marvel ile hiçbir alakası olmuyor. Aslında buna karşıyım ama hayran kurguların yazarlara sağladığı faydaları AU hikayeler de sağlıyor.

İzleyip sevdiğiniz bir dizi yarım mı kaldı, devamını siz yazın. Bütçeden kaçmak için sezon arasındaki hikayeden hiç bahsetmediler mi? Siz yazın. Var olan hikayelerin arasını doldurmak her zaman dolay kolaydır, bu kolaylıkltan yararlanın ve kendinizi geliştirin.

Hayran Kurgu Okumanın Faydaları

— Kitap Okumaya Uygun Bir Giriş

Burada okunan hayran kurguların içeriği de bir hayli önemli tabi. Günümüzde hayran kurgu denildiğinde öne çıkan kurguların birçoğu kore müzik gruplarının hayran kurguları ve içeriklerinin kalitesi de tartışmaya açık durumda. Eğer o hikayelerden okumaya başlarsanız okuyacağınız basılı kitaplar da tartışmaya açık bir hale gelebilir ama her yoldan bir dönüş mutlaka vardır. İyi hayran kurguları bulmak size iyi basılı kitapları bulmak konusunda da eğitir.

Sevdiğiniz bir eserin hayran kurgusunu okurken kitap okumak için gerekli olan odak yeteneğini kazanabilirsiniz, farklı yazım tarzlarıyla tanışabilirsiniz. Okumayacağınızı düşündüğünüz bir kitap türüyle yakınlaşabilirsiniz.

Benim için de durum benzer oldu diyebilirim. Okumayı öğrendiğim yedili yaşlarımda kitap okuyordum ama vakit lise zamanlarıma geldiğinde artık kitap okumaz olmuştum. Benimle beraber aynı platformda hayran kurgu yayınlayan insanların kurgularını okuyup onlara yorum yapmak hem yorumlama yeteneğimi arttırdı hem de kitap okumaya geri dönmemi sağladı.

Sosyal bir yanı olduğunu da göz ardı edemeyiz. Sizinle benzer hikayeleri kurgulayan insanlarla tanışıyorsunuz, bir nevi birden fazla yazar arkadaşınız oluveriyor ve birbirinizi geliştirme fırsatı yakalayabiliyorsunuz. Birbirinizi geliştirmek gibi bir amaç gütmezseniz de aynı esere gönül vermiş ve aynı eser üzerine kafa yoran tanıdıklarınız olmuş oluyor.

— Çoğu Zaman Daha İyi

Eğer iyi bir yazarın yazdığı hayran kurguya denk gelirseniz okuyacağınız hikaye orijinal eserin hikayesinden daha iyi olabiliyor. Özellikle çizgi romanların hayran kurguları için bu durum geçerli. Basılıp yayınlanmış çizgi romandan daha iyi olan onca Batman ya da Spider-Man hikayesi gördüm ki…

Bu dediğimin tüm hayran kurguları kapsadığı düşünülmesin. Kimi yazarlar da var ki sırf kendi hormonlarını tatmin etmek amacıyla sevdiği fakat yazarlar-senaristler tarafından kavuşturulmayan çiftleri buluşturup öpüştürmek adına kalemini konuşturuyor. Bunun da çok temelde bir takım faydalar sağladığını göz ardı edemeyiz ama kaliteli olay örgüsü, kaliteli karakter yazımından da hiçbir zaman vazgeçmeyiz.

Daha iyi subjektif kalabilir ama daha farklı oldukları gerçeğini göz ardı edemeyiz. Ortada para kazanmak gibi bir kaygı olmadığından hayran kurgular neticesinde sevdiğimiz eserlere başka açılardan bakabiliyoruz. Sevdiğimiz karakterleri asla göremeyeceğimizi düşündüğümüz pozisyonların, durumların içerisinde görebiliyoruz.

Sonuç

Keşke birileri kolları sıvasa da hayran kurgu yazarlarının da para kazanabileceği ama avukatlar tarafından üçüncü günde kapatılmayacak bir sistem kurabilse. Karakterlerin ve hikayelerin sahipleri olmadıklarından hayran kurgu yazarlarının yazdıkları hikayelerle para kazanması ne şimdi ne de yakın gelecekte mümkün değil ama bunun da elbet etrafından dolaşılıyor. Yazma programına girip tüm isimleri başka bir isimle değiştirmek kitabı hayran kurgu sınıfından çıkarmak için yeterli olabiliyor.

Tamamen dijitalde yaşanıp bitmesiyle, hemen hemen herkes tarafından yazılabilmesi nedeniyle kalite ortalamasının çok aşağıda olması nedeniyle hayran kurgu edebiyatın bir türü sayılmıyor. Gittikçe dijitalleşilen şu dünyada hayran kurgu da elbet edebiyatın kabul gören bir türü haline gelecektir. Gelmese de insanlar yazmaya devam edecek çünkü bedava, çünkü eğlenceli ve bedava olan çoğu şeyin aksine kullanıldığı vakit çok fazla faydası oluyor. Siz de bu faydaları görmezden gelmeyin ve çok ya da az fark etmeden bir hayran kurgu yazmayı deneyin. Şahsen ben de yazarlık kariyerimin emekliliğinde hayran kurgulara gömülmeyi tasarlıyorum.

Yazarlığıma onlarla başladıysam eğer, onlarla bitirmek isterim.

Sonraki yazılarda görüşürüz.

Görüşeceğiz de…

Editör: Berfin Yeşilyurt

--

--

Pozan
Yazı Rehberi

Kafamın içinde altınlar var ama çıkmaları için italyan bir tesisatçının aparkat atması gerekiyor.