Hey Sandman! Bize Bir Düş Gönder!

Buse Gürfidan
Yazı Rehberi
Published in
4 min readMar 28, 2023

Herkese merhaba! Bugün sizinle çizgi roman evrenindeki adıyla Sandman, mitolojideki adıyla ise Morpheus hakkında konuşalım biraz. Rüya gezen, Kum Adam, Sandman, Morpheus, Sonsuz… Rüyalar diyarının hâkimi, hükümdarı… Gecelerimizi güzelleştiren, bizi hem uyutan hem de rüya görmemize sebep olan karakter. Kim bu Sandman?

Mitolojide Kimdir Bu ‘Düş Adam’?

Yunan mitolojisinde aslında bir tanrıdır kendileri sevgili Morpheus’um. Babası uyku tanrısı Hypnos; annesi bazı kaynaklarda gece tanrıçası Nyx, bazı kaynaklarda da rahatlamanın ve dinlenmenin tanrıçası Pasithea’dır. Sanırım burada sana ‘Annesi bu bence ya,’ diye fikir belirtmem gerekiyor ama iki tanrıça da yattı benim aklıma. İkisi de mantıklı geliyor, bu yüzden yorum yapmadan konuya devam ediyorum. Mitolojideki düş tanrısı Morpheus, insanların rüyalarına girebilme ve rüyalarında onlara görünebilme yetisine sahiptir. Rüyalarımda dolanan bir tanrının olabilme ihtimali hem istemsiz kendimi toparlamama hem de kendimi değerli hissetmeme sebep oldu açıkçası. Varlığı şüpheli bir tanrının “Seni seçtim,” diye rüyama girmesi çok da fena olmazdı yani… Birlikte çekirdek çitler (İzmirli yazarınız burada, çiğdem yerine çekirdek yazmanın acısını yaşıyor tabii bu sırada) rüyalarımı izlerdik. Gerçi ben tuhaf rüyalar görüp rezil olurdum kesin… Neyse.

Sandman De Kim O Halde?

Şimdi de gelgelelim asıl Sandman’imize. Kendileri Neil Gainman’ın Sandman isimli grafik romanının başkarakteri. Anladığım kadarıyla rüya ile ilgili tüm tanrılar ve hayali kahramanların birleşip cisimleşmiş şekli kendisi. Bu mitolojik dünyada ise uyku sırasında göz kapaklarımıza, daha sonra çapağa dönüşerek sabahları bize sinir harpleri yaşatacak olan o sihirli kumundan serpiştiren bir hayali karakterdir. Sonsuzlar (Ebediler, The Endless) olarak geçen yedi kardeşin üçüncüsüdür sevgili Sandman ve kendisine ait rüya krallığının başında sonsuz bir hüküm sürmektedir.

Ben mitolojiyi ve mitolojik kurguları sevdiğim için bütün seriyi alıp okuyasım geldi açıkçası, bu kadar bilgide bile. Eğer öyle bir delilik yaparsam ve siz tarafından paylaşmam istenirse de düşüncelerimi buraya da atarım ara ara kısa bloglar olarak. Neyse, uzatmayayım yine.

E Peki, Kısaca Kimdir Şimdi Bu Rüya Gezgini?

Sevgili Sandman veya Morpheus, sen hangisiyle seslenmek istersen, biz uyurken gözlerime tatlı rüya tozları serpen, rüya rüya dolaşmamıza sebep olan, yeri geldiğinde uykumuzu getiren, görünüş tasviri korkunç ama görevi tatlı gibi gözüken, Kum Adam’ımız, uyku getirenimiz, rüya gezginimiz, tatlı tanrımız kendileri. Rüya görmemizi sağlayan, bizi âlemden âleme gezdiren, genellikle uykumuzu güzelleştiren bir tanrı kendileri.

Ben şimdiden çok sevdim, bir de seriyi okusam neler olacak kim bilir… Umarım okuduktan sonra ağlayarak blog yazmam. 777…

Bir de bir rivayete göre Sandman sadece rüya göstermez uyku da getirirmiş. Hangi millete aitti hatırlamıyorum ama aniden uykusu gelip gözleri kapanmaya başladığı zaman kişi, ‘Sandman geliyor,’ veya ‘Sandman, tozunu serpti,’ dermiş ‘Gözlerim ağırlaşıyor’ ya da ‘Uykum geldi’ demek yerine. Farklı ve tatlı bir söylem fakat gerçekliğini bilmiyorum.

Peki Ya, Ben Sandman’i Nereden Biliyorum?

Ben, Sandman’i SYML’nin ‘Mr. Sandman’ şarkısıyla tanımıştım. Şarkıda yalnızlığını dile getirip rüyalarındaki sevgiliyi getirmesini istiyordu Sandman’den. Bence harika bir manifest yöntemi, denenebilir. Şarkının başka versiyonları da var elbet bu arada ama ben en çok SYML’den dinlemeyi seviyorum. Sana da tavsiye ederim.

Peki, ben Sandman’den istediklerimi tatlı bir düş olarak göstermesini istesem bana, yapar mıydı acaba? O halde ne diyoruz?

“Hey Sandman! Bana bir düş gönder, lütfen!”

DİPNOT: Yazarınız yazıyı bitirdikten sonra gidip Sandman serisinin fiyatına baktı ve sonrasında ağlayarak yeni bir dilek listesi oluşturmaya gitti. Sanırım mart dileğim ( marteniçka dileğim) belli oldu… Veya Sandman’den isteyeceğim düş mü belli oldu desem? (Yanlış anlamayın dilenci değilim ama hepiniz beş lira atsanız bana, bence seriyi alırım. Sonra hep birlikte el döndürerek okuruz. Şakaydı, kızmayın lütfen. :* )

Okuduğunuz için teşekkür ederim. ❤

11/03/2023 — Buse

--

--