R ve RStudio nedir?

R programlama ve onun kullanıcı dostu arayüzü RStudio

Mehmet Emirhan Öz
Yazı Rehberi
3 min readMay 27, 2023

--

R, 1993’te Ross Ihaka ve Robert Gentleman adlı iki akademisyen tarafından oluşturulan bir programlama dilidir.

R, istatistiksel hesaplama, veri analizi, veri görselleştirme ve makine öğrenmesi gibi çeşitli konularda farklı disiplinlerde çalışan insanların çalışmalarında kullandığı ücretsiz bir yazılımdır.

R’ ın tercih edilme sebepleri arasında özgür yazılım olması ve zengin bir istatistiksel ve grafiksel paket kütüphanesine sahip olması önemli yer tutar. Bu nedenlerle R, birçok alandan insanlar tarafından veri analizi için tercih edilen bir programlama dilidir. Son yıllarda üniversitelerde de popüler hale gelmesinin sebebi de bu avantajlarıdır.

R’ de yapılan veri analizleri hakkında geliştiriciler yüzde yüz doğruluk garantisi veremez. Yani, yapılan veri analizlerinde bazen hatalar meydana gelebilir. Bunun nedeni, R’nin gönüllü geliştiriciler tarafından oluşturulması ve sürdürülmesidir. Ancak, kullanıcılar kendi verilerini test ederek doğruluğu değerlendirebilirler.

R, Psikoloji gibi birçok alanda da saydığım sebeplerle tercih edilen bir programlama dilidir. Lisans sonrası düzeydeki başvurularda Avrupa’daki bazı üniversitelerde de aranan bir yetkinlik haline gelmiştir.

Ancak, R programlama dilini bu avantajlarına rağmen öğrenmek bazı kişiler için zor veya zahmetli olabilir. Bu nedenle, 2011 yılında gönüllü geliştiriciler tarafından R’ nin daha pratik ve kullanıcı dostu bir arayüzle çalışmasını sağlayan RStudio kullanıma sunulmuştur. RStudio sayesinde veri analizleri sırasında kodları yazmak ve yürütmek daha pratik hale gelmiştir.

Peki R nasıl indirilir?

Bahsettiğim üzere özgür yazılım olan R ve RStudio’ yu bilgisayarınıza indirmek tamamen ücretsizdir. İndirmek için aşağıdaki adımları izleyebilirsiniz.

Adım 1 : R’ nin resmi web sitesi olan https://www.r-project.org/ adresine gidin.

Adım 2 : Açılan sitedeki sol tarafta bulunan seçeneğe tıklayın.

Adım 2

Adım 3: Açılan sayfada yer alan ülkelerden Türkiye seçeneğini bulun.

Adım 3

Adım 4: Bilgisayarınızın işletim sistemine göre gerekli seçeneği seçin. Benim özelimde bu seçenek Windows oldu.

Adım 4

Adım 5:

Adım 5

Adım 6: R’ yi indirin ve bilgisayarınıza kurun.

Ardından daha iyi bir kullanıcı deneyimi için RStudio’ yu indirmemiz gerekiyor.

Adım 7: İlk olarak RStudio’nun resmi sitesi https://www.rstudio.com/products/rstudio/download/ adresine gidin.

Adım 8: Çıkan sayfadaki seçenekten RStudio’ yu indirin.

Adım 8

RStudio’ yu bilgisayarınıza indirip kurduktan sonra karşınıza aşağıdaki gibi bir RStudio ekranı çıkıyorsa işlem tamam demektir.

Örnek RStudio ekranı
Örnek RStudio ekranı

Bu adımları tamamladıktan sonra RStudio aracılığıyla R programlama dilini veri analizlerinde kullanmaya artık hazırız.

Editör: Maia Mia

--

--