Tecrübelerimle Üniversite Tercih Dönemi

Rüya Yaşar
Yazı Rehberi
Published in
4 min readJul 9, 2023

Hepinize merhabalar değerli Yazı Rehberi okuyucuları! Keyifler nasıl? Umuyorum ki her şey yolundadır. ❤

Başlıktan da anlamış olacağınız üzere YKS sürecinde yaşadıklarım, bildiklerim ve bilmediklerim hakkında bir yazı okuyacaksınız.

2019 yılında YKS sınavına girdiğimde bu sürece dair tam anlamıyla bir bilgim yoktu. Evet, herkes bizden bir üniversite ve bölüm belirlememizi istiyordu ama bunların yanında başka alternatiflerin de gerektiği bize söylenmemişti.

Sonuçlar açıklandıktan sonra istediğim yer gelmedi. Puanım çöp olmasın diye kalktım Bilecik’e gittim arkadaşımla birlikte, başladım tarih okumaya. Bu arada Bilecik’i bilen bilir, küçücük. Neredeyse hiçbir eğlence yok.

E, sosyoloji bölümü açılacaktı. Geçiş yapmak diye bir şey varmış. Geçerim istediğim bölüme diye düşündüm, açılmadı tabi. Üzerine Corona salgını patlak verdi, online eğitime geçildi. Altı ay okuyup evime döndüm.

Tahmin edersiniz ki o zamanlar hayatımın en korkunç dönemiydi. Asla bitmeyen dersler, yetişmeyen ödevler; ağlamaktan helak olmuş bir ben… İki yıl katlandım ancak bu bölüme. 2021'e geldiğimizde ailemi zor bela ikna edip sınava tekrar girdim.

Bu benim için delicesine zor bir karardı ama şu an sosyoloji okuyorum, istediğim yerdeyim ve mutluyum.

Demem o ki, asla hiçbir zaman hiçbir şey için geç değil. Bir şey size iyi gelmiyor ve ruhunuzu sömürüyorsa lütfen kendinize yazık etmeyin.

Üniversite hikayelerimi kısa bir biçimde anlatmaya çalıştım sizlere. Öyleyse gelelim şimdi de size tavsiyelerime.

1- Aklınızdaki bölüme puanınız veya sıralamanız yetmiyorsa o bölüme geçiş yapabileceğiniz ve yan dal ile çift ana dal imkanınız olan bölümlerin de incelemesini yapmanızı öneririm.

2- Ek tercihlerde sıralama değil, puan önemliymiş, bunu ben 2019'daki tercih döneminden sonra öğrenmiştim. Sizin de aklınızda bulunmalı.

3- Bölümleri listeye eklemeden önce mutlaka bulundukları kampüs konumunu inceleyiniz, aksi halde kendinizi bir köyde bulabilirsiniz…

4- Üniversitelerin Erasmus, Farabi, Mevlana gibi yurt dışı programlarını ve staj imkanlarını da detaylıca araştırın. İleride işinize yarayabilir.

5- Yazacağınız bölümlerin diğer üniversitedeki ders içerikleri ve öğretim elemanları bakımından bir inceleme ve kıyaslamasını yapmanız da sizler için önemli olacaktır.

6- Üniversitelerin ve şehrin sosyal faaliyetlerini iyice öğrenin ki nereye düşmüşüm ben diye hayıflanmayın.

7- Tercih ettiğiniz şehirleri ailenizle kararlaştırın. Çünkü bize güzel hissi oluşturan şehirler hem pek de öyle olmayabilir hem de maddiyat açısından ailemizin bilmesi gerekir ki ona göre bir planlama yapılsın bu süreç için de.

8- Kesinlikle ama kesinlikle yirmi dört tercihin hepsini doldurmak için uğraşmayın. Hiç istemediğiniz yerler çıkar, pişman olursunuz. Nerden biliyorsun diye sormayın :((

9- Arkadaşlarınızla beraber okuma hayaline kapılın, hobi olarak yine kapılın fakat tümüyle bu duruma ümit bağlamanızı tavsiye edemem… Çünkü inanın bana, hüzünlü birer hikaye kalıyor geriye…

10- Sosyal platformlardan bölümler hakkında araştırmalar yapın, hatta mezunu olan kişilerden de yardım talep edebilirsiniz. Birileri ile tanışmanız belki ileride işinize de yarayabilir.

11- Tercihlerinizi son güne bırakmamaya özen gösterin. Hatta şimdiden belli bir taslak oluşturun ki günü geldiğinde stres ve heyecan karmaşası sebebi ile aksaklık yaşamayın.

12- Varsa okulunuzun rehber öğretmeninden de yardım alın. Böyle bir şansınız yoksa bu tarz koçluk yapan kişileri araştırıp onlarla iletişime geçin. Bunun için benim tavsiyem Seray Çırak @edafosaakademi. İçeriklerini gerçekten çok faydalı buluyorum.

13- Lütfen lisans ya da önlisans bölümleri konusunda ayrımcılık yapmayın. Önlisansları da iş imkanlarını araştırıp bir değerlendirmeye almanızı öneririm.

14- Mezuna kalma gibi bir fikir oluştuysa ve netlik kazanmak üzereyse ilk başta bahsettiğim şeyleri tekrar gözden geçirin ve onlara ek olarak okul tarafından size verilen mezuniyet puanınızın da yarıya indirileceğinizi aklınızda bulundurun.

15- Yine mezuna kalma durumunda gerçekten odaklı çalışıp çalışamayacağınızı, o psikolojiyle başa çıkıp çıkamayacağınızı iyice bir ölçüp tartın.

16- Bir hedef belirleyemediyseniz henüz bir süreliğine kendinizi tabiri caiz ise karantinaya alarak kalbinizi dinleyin. Siz hangi anda gerçekten zamanın nasıl geçtiğini unutuyorsunuz? Bunu bulun.

17- Ve asla ama asla kendi bildiğinizden, hayallerinizden ve en önemlisi neşenizden ödün vermeyin. Çünkü siz değerlisiniz ve asla bunu bir sınav ile kimseler ölçemez. Klişe olduğunu bilsem de bunu aklınızdan çıkarmanızı asla istemem.

Editör: Pozan

--

--

Rüya Yaşar
Yazı Rehberi

Yazmaya ve okumaya olan bağlılığımı paylaşan ve biriktirdiğim tüm bilgileri yaymaya çalışan yirmi bir yaşında sosyoloji ve yeni medya-gazetecilik öğrencisiyim.