Linux Dünyasına Giriş! Linux’a Nasıl Başlarım?

MEHMET ARİF EMRE ŞEN
Yazilim VIP
Published in
3 min readFeb 7, 2019

Yeni bir Linux kullanıcısının Linux Dünyasına Giriş yapmasını kolaylaştırmak adını böyle bir makale yazma gereği duydum. Konuya girmeden önce Linux ile ilk tanıştığım zamanları şöyle bir gözden geçiriyorum. İlk zamanlarda bana o kadar yabancı geliyordu ki. Üniversiteye başlayana kadar kendisiyle pek fazla münasebetim olmamıştı. Yarım yamalak bilgilerim vardı. UNIX, Linux yerli işletim sistemi PARDUS, Ubuntu vs. Bunun dışında tamamiyle Windows kullanıyor idim. Kavramlar sizede başta yabancı gelebilir. Bu çok doğal. Ancak önemli olan bu kavramları iyi oturtabilmek. İşin temelini oturtursanız geri kalanı çorap söküğü gibi geliyor. Bundan emin olabilirsiniz. Bu kavramlara yazının devamında değinicez. Ayrıca ilerleyen zamanlarda daha detaylı makalelerim olacak ancak şimdi asıl konumuza odaklanalım. Nedir bu Linux?

Linux Nedir

Linux aslında 1991 yılında Finlandiyadaki Helsinki üniversitesinde son sınıf öğrencisi olan Linus Torvalds isimli öğrencinin geliştirdiği bir projedir.

Linus Torvalds

Bu proje kapsamında kendi işletim sistemi çekirdeğini yazmıştır. Daha sonra komple bir işletim sistemi yapmak için gerekli bileşenleri yazmış olduğu çekirdek merkezde olacak şekilde toparladı. Ortaya çıkan bu ürün günümüzde bahsi geçen Linux’un ta kendisidir. Böylece Linux İşletim Sistemi ortaya çıkmış oldu.

Not: Makaleye devam etmeden önce İşletim Sistemi Çekirdeği nedir? Çok kısa açıklamak istiyorum.

Yukarıdaki görselden anlayabileceğiniz üzere, Bilgisayar iki temel kısımdan oluşur. (i) donanım (ii) yazılım. Donanım ve Yazılımın konuşmasını sağlayan katman ise işletim sistemi çekirdeğidir.

Yani çekirdeğin görevi, günlük hayatta kullandığımız uygulamaların bilgisayar donanım ile konuşmasını sağlayan arabuluculuk yapmaktır diyebiliriz. Tek bir cümle ile özetlemek gerekirse Linux Açık Kaynak Kod’lu bir işletim sistemi çekirdeğidir.

Linux Felsefesi

Linux işletim sisteminin elbette kendine göre bir takım felsefeleri vardır. Linux üzerine kurulan çoğu işletim sistemi bu felsefeye uymaktadır. Bu felsefeleri şöyle sıralayabiliriz:

  • Hiyerarşik bir dosya sistemi vardır.
  • Her bir nesne dosya benzeri bir yapıda tutulur
  • Çoklu işlem çalıştırabilien, Çoklu kullanıcı desteği olan bir işletim sistemidir
Çoklu İşlem
Çoklu İşlem
  • Işlemler daemon’lar üzerinden yürür
  • Daemon = işletim sistemi tarafından arka planda sessizce çalıştırılan işlemler. Ör: servis işlemleri

Linux Topluluğu

Linux kullanmanın en güzel yanlarından birisi, geniş bir kullanıcı topluluğunun olmasıdır. Yüzlerce, farklı topluluk mevcuttur. Bu topluluklar sayesinde, herhangi bir sorun yaşadığınızda yüksek ihtimalle biri o sorunu daha önceden yaşamıştır ve bir çözümü ulaşmıştır. Elbette daha önce çözülmemiş bir sorun çözerseniz sizinde bu çözümü ilgili topluluklarda paylaşmanız hoş bir hareket olucaktır :)

Linux Terminolojisi

Linux Dünyasına Giriş yapmak isterseniz tıpkı her yerde olduğu burda da kendine has bir takım terimler, kelimeler, ifadeler yer almakta. Binary dosyalar, komutlar, distrolar, flavors vs. Bu kavramlar uzar gider. Konu ile ilgili makale sitemize ekleneceği vakit bu yazı güncellenecektir. Yazıyı okumanızı tavsiye ederim. Yazının başında belirttiğim gibi, linux dünyasına giriş yaparken ilk başlarda yabancılık çekebilrsiniz. Bu hiç problem değil. Herkes ilk başladığında emin olun aynı zorlukları yaşamıştır.

Özellikle vurgulamak istediğim tek şey denemekten vazgeçmeyin. Bir sorunla karşılaşıcaksınız ancak çözümü bulmakta zorlanacaksınız. Bunun sebebi daha yeni yeni linux dünyasına giriş yapmış olmanız olacak. Bir süre sonra linux dünyasına alıştığınızı farkediceksiniz ve o çözülemeyen sorunlar bir bir azalacaktır.

Daha detaylı bilgi için Linux Türkiye Kullanıcıları Derneği’nin sayfasını inceleyebilirsiniz.

Link : https://linux.org.tr/

--

--