ARALIKLI FASTING

Dönemin en popülerlerinden!

Helin Gençoğlu
yemekyemek
4 min readJan 18, 2021

--

İsveç diyeti serüvenim biraz kısa sürmüş olsa da, istikrarlı (!) diyet maceralarım son hız devam ediyor. Umarım günleriniz izole ve iradeli geçiyordur. Önümüzde, dört günlük bir yılbaşı karantinası var. Gerçi bu günlere yavaş yavaş alışıyoruz ya da alışmak zorunda kalıyoruz desek daha doğru olur. Sonuç olarak, bu durumu lehimize çevirmek bizim elimizde.

Bu hafta, içinde bulunduğumuz bu karantina günlerini avantaja çevirecek bir çok şey yaptım. Mesela: Sevdiklerime yeni yıl kartları hazırladım, aile arasında geçekleşen geleneksel yeni yıl yemeğine katıldım, yeni diyetime uygun yeni tarifler denedim ve muhteşem filmler keşfettim. Benim için verimli bir hafta olduğunu düşünüyorum ve sizler için de aynısını umuyorum.

Bu hafta, karantina diyetlerine konuk olan diyetten sizlere biraz bahsedeyim. Daha önce denediğim, fakat tekrar denemekte herhangi bir sakınca görmediğim ‘aralıklı oruç’ diyetini uygulamaya karar verdim.

Ne kadar diyet olarak adlandırsam da, 1945'li yıllardan bu yana aralıklı oruç aslında bir beslenme çeşidi olarak sayılıyor. Son senelerde farkedilen o ki, aralıklı orucun gerçekten etkili kilo verdirdiği ve vücuttaki dengeyi en sağlıklı şekilde koruduğu gözlemleniyor ve diyet listelerinde birinci sıraya yerleşiyor.

Aralıklı oruç diyet mi değil mi? Değilse nedir?

Aslında, aralıklı oruç belirli saatler aralığında uygulanan ve bu saatlere uyulduğunda gerçekten etkili olan bir beslenme çeşididir. Kilo vermede oldukça etkili olduğu için, günümüzün trend diyetleri arasında.

Aralıklı oruç beslenme düzeninin daha çok güneşin doğuş ve batış saatleri ile ilişkilendirildiği, günün sekiz saati özgürce yiyebildiğiniz fakat 16 saati yemek yemeden geçirmeniz gereken bir beslenme çeşididir.

Hepimizin bildiği gibi, ne kadar sevsekte akşam saatlerinde yediğimiz şeyler vücudumuzda sadece geceleri aktifleşen onarım mekanizmasının işlevini yerine getirememesine sebep oluyor. Bu noktada aralıklı oruç diyeti hem vücuttaki enerji oluşum hem de onarım mekanizmasının en sağlıklı şekilde çalışmasına yardımcı oluyor.

En güzeli ‘yemek yeme’ kuralları yalnızca bize ait!

Geçen hafta, her diyeti mutlaka kendime ve kendi yemek yeme tarzıma uyarladığımdan bahsetmiştim. Aralıklı oruç diyeti, diğer diyetler gibi belirli bir liste sunmuyor bizlere. Yani bir nevi vücudumuzu tanıma imkanı ve yemek yeme özgürlüğü veriyor.

Ben neler yaptım?

Bu noktada biraz daha açık olmam gerektiğini düşünüyorum ve sizlerle direkt bu haftaki yemek yeme düzenimi paylaşarak, zihinlerinizi aydınlatmak istiyorum. Bu hafta, neredeyse her gün aynı yemek yeme düzenini uyguladım, çünkü o kadar çok zeytinyağlı yemek yapmışım ki bütün hafta onları yemek zorunda kaldım.

Düşünsenize! Bir hafta boyunca kendime ödül günü bile yapamadım. Üzücü…

Öncelikle, her gün öğlen 12:00 ve akşam 20:00 arası yemek yemeye karar verdim. Genelde sabah on ve on bir arası uyandığım için, öğlen on ikiye kadar ki zaman diliminde kendime yeşil detoks suyu hazırladım. Yeşil detoks sularını hazırlamak çok kolay, hatta en kolay ve lezzetli tarif Instagram sayfamız ‘yemekyemekoffical’ da mevcut! Her sabah maydonoz, yeşil elma, zencefil, salatalık, bir limonun suyundan oluşan ve bir bardak su ile yaptığım yeşil sulardan içtim. Hem metabolizmamın çalışmasına hem de bağışıklığımın güçlenmesine yardımcı oldu. Kahvaltımı doyacağım şekilde yapmaya özen gösterdim, aksi takdirde ben kahvaltıdan bir saat sonra tekrar acıkabiliyorum!

Tam tahıllı ekmeğe beyaz peynirli tost, çörek otlu-pul biberli omlet ve kekikli-zeytinyağlı salatalık yedim ve içecek olarak taze sıkılmış greyfurt ve portakal suyu karışımlarını tercih ettim. Bu sayede hem şeker ihtiyacımı karşılamış oldum hem de C vitamini almayı ihmal etmedim. Saat 15:00'a doğru acıktığımı hissettiğimde ise zeytinyağlı ıspanak ve ev yapımı yoğurt yedim (porsiyonu biraz fazla tuttuğum için doydum tabii). Akşam 18:30 ile 19:00 arası tekrar karnım acıktığında ise tüm zeytinyağlılarımdan azar azar yedim (kereviz, pırasa, ıspanak), yanında ise kırmızı mercimek unundan yapılan glutensiz makarna tercih ettim ve tahmin edebileceğinizden daha fazla doydum.

Gece saatlerinde tabii ki çok acıktım ve bu durumda PMS döneminde olduğum bahanesini kullanarak hatrı sayılır miktarda çikolata yemiş olabilirim! Hiç pişman değilim, gene olsa gene yaparım.

Sonuç olarak, benim tüm haftam neredeyse bu şekilde geçti. Aralıklı oruç diyeti, diğer diyetler gibi benim için sadece bir hafta sürmeyecek. Önümüzdeki iki ya da üç hafta daha uygulamayı düşünüyorum. Aynı zamanda, bu diyeti uygularken benim gibi aynı şeyleri yemekten sıkılmamanız için bazı kolay, lezzetli, doyurucu ve sağlıklı tarifler veriyor olacağım.

Haftanın tarifi!

Fırında kabak-havuç mücver. Üç küçük kabak (rende), iki büyük havuç (rende) , neredeyse bir bardak lor peyniri (ufaltılmış), iki yumurta, bir çay bardağı tam buğday unu, bir çay kaşığı kabartma tozu, iki çimdik tuz, göz kararı zeytinyağı ve sevdiğiniz baharatları kullanabildiğiniz inanılmaz basit bir tarif fırın mücver. Yüz altmış derecelik fırında neredeyse yetmiş (fırına göre değişebilir) dakikada pişiyor fakat beklemenize değiyor. Oranlar neyi ne kadar sevdiğinize göre değişkenlik gösterebilir, lezzetinden hiç şüphe duymamanız gereken fırın mücveri, mutlaka denemenizi tavsiye ediyorum.

Uzun yazımın kısası!

Aralıklı oruç her ne kadar bir beslenme çeşidi olsa da, yemek yeme düzeninizi değiştirmenize sebep olacağı için sizler gene de önce doktorunuza sonra da vücudunuza danışın.

Sağlıkla kalın, sağlıklı kalın.

--

--