Üniversite Hazırlıkta LinkedIn’den Nasıl Staj Buldum?

Nursena Akten
Yetkin Yayın
Published in
5 min readMay 15, 2021

Geçtiğimiz hafta sonu MZV-MEF YetGen 21. Yüzyıl Yetkinlikleri Eğitim Programı’nın Kariyer Planlama dersinde yaklaşık 1000 üniversite ve lise öğrencisine LinkedIn platformunu, profillerini nasıl güçlendirebileceklerini ve ağlarını nasıl oluşturabileceklerini anlattım. Benim için ilk defa bu kadar büyük bir topluluğa hitap ettiğim oldukça heyecanlı bir deneyimdi. Sunum sonrasında yapılan dönüşler ile ana fikir olarak vermek istediklerimi doğru bir şekilde aktarmış olmanın mutluluğunu yaşadım. Lider ekibine katıldığım ilk haftadan böyle bir deneyim yaşama fırsatı bulduğum için Yetkin Gençler’e teşekkür ederim.

Bu sunumu yapmamın arkasındaki hikaye ise aktif kullanılmış bir LinkedIn profili ve doğru iletişim ile üniversite hazırlığın sonunda kabul edildiğim staj deneyimimdi. O zamanlar bir arkadaşımın tavsiyesi ile en kısa zamanda bir girişim stajı bulmayı aklıma koymuştum, “Henüz bölümüme dair en ufak bir bilgim bile yok beni neden staja kabul etsinler?” düşüncelerimden çıkıp beni staja kabul ettirecek şeyin öğrenme motivasyonum olduğunun farkına varınca bir arayışa koyuldum. Ve iki ay sonunda şimdi hatırladığımda bile çok heyecanlandığım ilk stajıma kabul edildim. Bu yazımda süreci düşündüğümde hala önemli noktalar olduğuna hem fikir olduğum 4 noktayı sizinle paylaşmak istiyorum.

Doğru hedeflemeler başlangıç için en önemli nokta

İlk defa deneyimleyeceğiniz bir durumda sınırlarınızı bilmeniz işin en başında motivasyonunuzu korumak için bir artı sağlar. Örneğin deneyimsiz ve bilgisiz bir öğrenci olarak ilk stajım için büyük kurumsal şirketlere veya ölçeklenme aşamasına geçmiş girişimlere başvursaydım olumsuz dönüş almak için bile aylarca beklemem gerekebilirdi. Peki ne yapmalı? Öncelikle kendinize dürüst olarak kendinizi tanımanız en önemlisi. Aşağıda paylaştığım ve benim bu süreçte kendime sorduğum dört soruyu cevaplamanız hem bu süreç için motivasyonunuzu ortaya koyacak hem de sınırlarınızı görmenizi sağlayacaktır.

Hangi alanlara ilgiliyim?

Yeteneklerim neler, karşı tarafa neler katabilirim?

Bunu neden yapmak istiyorum?

Karşıdan ne bekliyorum?

Bu sorulara verilen cevaplar doğrultusunda çalışmak isteyeceğiniz girişimler için bir filtreleme yapıp listenizi hazırlayabilirsiniz. Peki ben bu girişimlerden nasıl haberdar olacağım derseniz ekosisteme giriş 101 dersine hoş geldiniz :) Egirişim, Webrazzi gibi girişim haber siteleri, İTÜ Çekirdek gibi kuluçka merkezlerinin ve 212, Galata Business Angels gibi yatırım fonlarının websiteleri size bilgi edinebileceğiniz girişim havuzunu sunacaktır. Bu noktada bir diğer tavsiyem listeyi hazırlarken seçeceğiniz şirket sayısı konusunda elinizi korkak alıştırmamanız. Ben yaklaşık 20 girişimin olduğu bir liste hazırlayıp benim için önem derecelerine göre sırasıyla iletişime geçmiştim.

Çalışmak isteyeceğimiz girişimleri seçtik ama nasıl iletişime geçeceğiz? Erken aşama girişimlerin staj ilanlarını kariyer sitelerinde aramak en sonuç alamayacağınız uğraşlardan biri olabilir. Girişimlerin websitelerinde bulunan mail adreslerine mail göndermek şansınızı biraz daha artırabilir ama info adreslerine bir çok mail geldiği için mailleriniz arada kaybolabilir. Benim ne yaptığımı soracak olursanız, girişimlerin kurucuları ile LinkedIn’den bağlantı kurarak iletişime geçtim.

Güçlü bir dijital kimlik oluşturun: LinkedIn

İletişim yolu olarak LinkedIn’i seçtiyseniz öncesinde profilinizi özenle tamamlamanız karşı tarafta bırakacağınız ilk izlenim için oldukça önemli. Henüz hiç iş deneyimim yok profilimi nasıl tamamlayacağım diye düşünmeye başladıysanız burada imdadınıza okul kulüpleri ve gönüllülük faaliyetleriniz yetişecek. Eğer okulunuzda bir kulüpte aktif olarak görev alıyorsanız oradaki çalışmalarınızı, üstlendiğiniz görevleri ve bu görevlerden öğrendiklerinizi özetleyerek Deneyim kısmına ekleyebilirsiniz. Bu çalışmalar esnasında size yardımcı olduğunu ve geliştiğini düşündüğünüz yetkinliklerinize Yetenek ve Onaylar kısmında yer vermeniz size bir artı sağlayacaktır. Kim olduğunuza, neler yaptığınıza, neler yapmak istediğinize, ilgi alanlarınıza ve motivasyonunuza yer vererek hazırladığınız Hakkında kısmı da hem LinkedIn algoritması ile profilinizi öne çıkaracak hem de profilinizi ziyaret edenlerin hakkınızda bilgi sahibi olmalarını sağlayacaktır.

Profil bilgilerimi tamamladım başka neler yapabilirim diye düşünüyorsanız burada verebileceğim en önemli tavsiye içerik üretmek olur. Katıldığınız etkinliklerden öğrendiklerinizi, araştırdığınız konuları paylaşarak ilgi alanlarınız doğrultusunda ağınızı güçlendirebilirsiniz.

Anahtar: Motivasyonunuzu karşı tarafa aktarmak

Geçtiğimiz iki başlık bir nevi başvuruya hazırlık niteliğindeydi, tamamladıysanız şimdi iletişime geçmek için hazırsınız. Ben yukarıda bahsettiğim adımları tamamladıktan sonra çalışmak istediğim girişimlerin kurucuları ile LinkedIn’den bağlantı kurdum. Sonrasında sırayla hepsine motivasyon mesajımı gönderdim.

Neler anlatıyordu bu motivasyon mektubu diyenlere:

  • Kısaca kim olduğum, eğer öncesinde mesaj gönderdiğim kişiyi/girişimi bir etkinlikte dinlediysem o etkinlik hakkındaki görüşlerim
  • Girişimciliğin benim için önemi ve neden bir girişimde çalışmak istediğim
  • Spesifik olarak o girişimde çalışmak isteme motivasyonum
  • O girişim için faydalı olabileceğini düşündüğüm yeteneklerim varsa o yeteneklerim ile girişime yapabileceğim katkı

Bu başlıkları 1 dakika içinde okunabilecek kadar kısa ve merak uyandıracak şekilde özetledikten sonra bir ekip arkadaşı arayışında olup olmadıklarını sorarak ve eğer ilgilenirlerse CV’mi mail ile iletebileceğimi ekleyerek tam 17 kişiye mesaj gönderdim.

Yolun başındasınız, pes etmeyin

Süreci gönderdiğim mesajlara 1 hafta geçmesine rağmen dönüş yapmayan kişilere hatırlatma mesajı gönderip 3 gün daha bekleyerek sıradaki girişime motivasyon mektubumu göndererek ilerlettim. Gönderdiğim 17 mesajın 10'u LinkedIn uzayında kayboldu, 4 tanesi olumsuz dönüş aldı, 3 tanesi ise mülakat yapmak için dönüş yaptı. Ve ben o 3 mülakattan birinden olumlu dönüş alarak girişimcilik ekosistemine ve ilk staj deneyimime adım atmış oldum.

Tüm süreçteki en önemli nokta pes etmemek. 17 yerine 27 mesaj atmam da gerekebilirdi ama denemekten vazgeçmemek ve denediğin süre içinde de boş durmayıp kendini geliştirmek nihayetinde olumlu sonuç almayı sağlayacaktır. Belki gittiğim ilk mülakatta karşı karşıya kaldığım “Hazırlıkta kim neden staj arar onu görmek için seni mülakata çağırdık” söylemi beni pes ettirseydi sonrasında en ciddiye alındığım mülakatlardan birine girip olumlu dönüş alamayacaktım. Eğer elinizdeki bütün denemeleriniz olumsuz sonuçlanıyorsa denemeye biraz ara vererek görüşmeleriniz sonunda aldığınız geri bildirimler doğrultusunda kendinizi hem kişisel markanız hem de kabul almak istediğiniz işte işinize yarayacak yetkinlikler ile geliştirip sürece tekrar başlayabilirsiniz. Kendinize sürekli pes etmek için çok erken olduğunu hatırlatmayı unutmayın. Ve gerçekten çok erken :)

Son bir öneri:

Hikayemin sesli versiyonunu dinlemek ve benim yolculuğuma katılmak için geçtiğimiz Kasım ayında konuk olduğum, bol bol girişimcilik, kulüpçülük, iş ve staj deneyimi konuştuğumuz Bi’Milenyumlu podcast bölümünü dinleyebilirsiniz:

Yazıyı beğendiyseniz alkış atarak ve paylaşarak daha fazla kişiye ulaşmasını sağlayabilirsiniz. (Maksimum 50'ye kadar alkış atılabildiğini biliyor muydunuz?)

Ek olarak bana sosyal medya hesaplarımdan veya nursenaakten@gmail.com mail hesabımdan her zaman ulaşabilirsiniz.

--

--

Nursena Akten
Yetkin Yayın

Passionate about sustainability, social impact and innovation 🌍🚀 https://linktr.ee/nursenaakten