Atina’da Yaşam

Melissa Gürcan
Yurt Dışında Yaşam
6 min readAug 13, 2019
Photo by Evan Wise on Unsplash

“Yurt dışında yaşam” hakkındaki yazılarımızın yanında, daha detaylı bilgilere ulaşabilmek adına, gönüllü kişilerle yaptığımız mini röportajları paylaşmaya başlıyoruz. Bu projeye katkıda bulunmak için bizlere vakit ayıran herkese çok teşekkür ederiz. Bu bölüm boyunca Atina’da yaşamaya Sayın Vadi Tınay’ın gözünden bakacağız.

Yurt dışında hangi ülkenin hangi şehrinde yaşıyorsunuz?

Yunanistan, Atina

Bu ülkeye hangi sebeple, hangi tarihte taşındınız?

2017, ülkenin ekonomik yapısının yakın bir zamanda daha iyiye gitmeyeceğine inancım ve sosyal baskıların mutluluğu engellediğini, daha iyi bir hayatın mümkün olduğunu fark ettiğim zaman.

Taşınma sürecinde geçirdiğiniz resmi aşamalar hakkında kısaca bilgi verebilir misiniz?

İşe başvurdum sadece geri kalan her şeyle şirket ilgilendi. Ben sadece görüşmelerden sonra konsolosluğun istediği birkaç belgeyi (nüfus kaydı, heyet sağlık raporu VS.) toparlayıp konsolosluğa pasaportumu verdim. Aynı hafta içinde oturma ve çalışma izniyle teslim alıp ikinci haftada ülkeden ayrıldım.

Ev bulma süreciniz hakkında kısaca bilgi verebilir misiniz?

İlk geldiğimizde çok zorlanmamıştık açıkçası ama çift olarak gelmenin de etkisi var biraz. Biraz da şu an ile kıyaslandığında fiyatların o zaman daha makul olması. Zaman içinde çok değişti maalesef. Evi, internetten sahibinden çok güzel bir semtte bulduk şansımıza, çok da kısa süre içinde hallettik. Depozito Türkiye’deki gibi bir kira ve emlakçı varsa bir kira da ona veriyorsun.

Ev kiralarken hangi detaylara dikkat etmek önemli?

Şehri nasıl yaşamak istediğine göre çok değişir. Ben 3. evimdeyim şu an ilkinde muhite önem vermiştim, ikincisinde ise yakın olmasına, şimdi de merkeze geleyim dedim, şehri sindire sindire yaşamak istedim. Çok güzel ama çok büyük bir şehir. Diğer semtlerin de çok güzel artıları, buranın da eksileri var tabi ama işte dediğim gibi öncelik.

Bir evin, kira harici, aylık genel giderleri olarak neleri sayabiliriz? Ortalama bir rakam belirtebilir misiniz?

Burada genelde aylık bu giderlerin ödemeleri 3–4 ayda bir nedense. Elektriği falan da kesiyorlar 2 sene ödemezsen bile ama işliyor yani. Ya her ay atacaksın kenara ki büyük nefis kontrolü ya da işte dönülmez loopun ufkundasın 🙃 Aylık iyi internet 30 Euro civarı. Elektrik 3 ayda bir ortalama 180 Euro falan. Tabi semte göre vergi değişiyor burada o ayrı. Su ucuz ya 3 ayda toplam 50 Euro falan geliyor. Metrekareye göre de aidatın değişiyor benim en fazla 20 Euro geliyor aylık. Mutfak alışverişi veya dışarıda yemek gayet ucuz. Krizden sonra çok düşmüş fiyatlar hala çok artmış değil. 2 Euroyla gyro yiyebiliyorsun mesela hayvan gibi öğün. Bilmeyenler için pide içinde döner dürüm gibi bir şey, çok da lezzetli.

Yaşadığınız şehirde hangi ulaşım araçları var ve siz hangisini tercih ediyorsunuz? Aylık olarak gideri yaklaşık ne kadar tutuyor?

Metro, tren, tramvay, troleybüs, otobüs var duruma göre hepsiyle aram iyi :) Denize tramvayla gidiyorum mesela sahil yolu pek keyifli oluyor. Bazı yerlere sadece otobüs gidiyor çok sevmiyorum ama yoklukta iş görüyor. Metro tabi ki bebeğim. Evimi direkt metro hattının üstünde tuttum. Uzak ama şirketim yine metro hattında. Kendi içinde aktarmalar yaparak bir sürü farklı yere hızlı gidebiliyorsun. Fiyatı da, burada çalışana aylık 30 Euro. İstediğin kadar doldurabilirsin, ne kadar uzun süre o kadar ucuz bilet birimde.

Mutfak alışverişlerinizi genellikle nerelerden yapıyorsunuz? Kazanılan gelir ile alım gücü arasında nasıl bir oran var? Türk mutfağına uygun malzemelere ulaşmak kolay mı?

İnternet siparişi Yemeksepeti tadında efsane işliyor ama Getir kafasında bir uygulama yok. Her hafta pazar var, marketler genelde lokal ama elinin altında bir yerde mutlaka aradığın bir şeyi bulabiliyorsun. Türk mutfağı ile yunan mutfağının benzerliğini benden öğrenecek değilsinizdir eminim o yüzden tabi ki çok kolay. Beni en çok bağlayan şeylerden biri de utanarak söylüyorum bunu biraz ama; canım rakı istediğinde bir tavernaya oturup deniz kenarında Ouzo, güzel deniz ürünleri ve efsane lezzet ve porsiyonda mezeleri gayet uygun fiyatlara yemek, kalkarken de bir yunan kahvesi içip manzara izlemek de pek güzel şimdi 😍

Yaşadığınız ülkenin sağlık, sigorta ve emeklilik sistemleri hakkında kısaca bilgi verebilir misiniz?

Hah işte o baya büyük problem. Krizden ötürü bu söylediğin her şey fukced up affedersin. Emeklilik hayal, özel hastane olmadığı sürece acilde doktora görünmek için bile 7 saat falan sıra bekliyorsun. Kendine çok iyi bakmazsan mahvoldun. Emeklilik yaşını inanın bilmiyorum ama şirketlerin de çok büyük güvence verdiklerini söyleyemem gelecek planları yaparken. Ben çalışırım arkadaş bir şekilde de tutunur ya da yolumu bulurum diyemiyorsan hiç zahmet etme derim.

Yaşadığınız ülkede sadece İngilizce ile gündelik yaşamınızı sorunsuzca sürdürebiliyor musunuz?

Burası fazla turistik olduğu ve krizden sonra en okumuş insanların bile taksicilik falan yapıp hizmet sektöründe çalıştığı için günlük hayatında İngilizcen olduğu sürece çok rahatsın. Devlet dairelerinde bazen dil sorunu olabiliyor ama hep diyemem.

Yaşadığınız şehirde sosyal aktiviteler hakkında bilgi verebilir misiniz? Dışarıda 2 kişinin sıradan bir akşam yemeği ortalama ne kadara mal oluyor?

2 kişilik güzel bir rakı masası kişi başı 10 ila 20 Euro arası mekana göre değişiklik gösterebiliyor. Sinema 7 Euro olmalı kişi başı. Gece klüpleri de ya bedava girişli içeride içkiler 7–10 Euro arası ya da giriş 7 Euro ya da tam tersi eheh. Şöyle belirteyim ama daha net olur 1 bira markette 1,5-2 Euro mekanda 3–3,5 Euro. Sürekli her yerde giriş ya bedava ya da çok cüzi sergiler, sanat galerileri, tiyatro oyunları falan var zaten ulaşması da kolay ve kötü çıkma ihtimali çok düşük nedense 🤷🏻‍♀️ ama seviyoruz tabi Atina canımız eheh

Kısaca standart geçen bir gününüzü yazabilir misiniz?

Valla iş saatimden 1 saat önce yola çıkmış olmayı seviyorum evim işe uzak ama burada uzak kavramı metroyla yarım saate yakın işte. İşe girmeden bir freddo espresso sketo çakıp sigaramı keyifle içmeyi seviyorum. 9–5 çalışıyorum hafta sonlarım tatil. Tabi herkesin böyle değil ya da hep böyle değildi benim de. Şirket içinde çok departman ve pozisyon değiştirdim, şu an en kaymak halindeyim vardiya yok falan mis. 5:30 gibi evde oluyorum, köpeği gezdiriyorum ben de keyif aldığım için milli parka falan götürüyorum bazen yakın zaten evime. Orada da bir biramı falan içip tontiş asker yürüyüşü klasiği ile eve yürüyorum. Akşam dışarı çıkıyorum genelde; ya bir tepeye gidip manzara eşliğinde içiyoruz bazen arkadaşlarla ya da mutlaka bir etkinlik festival falan oluyor bir yerlerde oralara gidiyoruz. Nadir evde oturuyorum diyebilirim. Hafta sonu da 20 dakika mesafede çok sevdiğim bir ada var bu hafta sonu oraya gidip çadır kurup takılacağız mesela.

Yaşadığınız ülkedeki iş kültürü ve iş yaşamı hakkında kısaca bilgi verebilir misiniz?

Mükemmel profesyonel gibi görünmeyen bol internationallı chill ama kurumsal bir iş yerindeyim. Kısacası herkes iş yapıyor ama kendi dalgasına bakıyor. Herkes çok arkadaş canlısı ve güzel kafalara sahip. En azından benim karşılaştıklarım hep öyle çıktı.

Yaşadığınız ülkenin hava durumu ve mevsimleri hakkında bilgi verebilir misiniz?

Lokum lokum. Beni en çok tavlayan özelliği de iklimi zaten. Yazın biraz bunaltıcı oluyor tabi ama Antalya çocuğu yer mi? Hah.

Yaşadığınız ülkenin kültürel farklılıklarından bahsedebilir misiniz? Adaptasyon konusunda verebileceğiniz ipuçları var mı?

Kültürel çok aman aman farklılığımız yok zaten. Türkiye’nin daha açık görüşlü ve modern insanlı versiyonu diyebilirim. Ara ara memleket daha da önemlisi aile ve/veya arkadaş hasreti sarıyor tabi ama biliyorsunuz ki 1 saatlik yol 🎈

Evcil hayvanınızı getirmeden önce yaptığınız işlemler, dökümanlar ve süreç konusunda bilgi verebilir misiniz?

Hmm bu konuda çok riskli bir deneyimimden bahsedebilirim. Şimdi Yunanistan Avrupa Birliği üyesi olduğu için kurallar aynı. Türkiye kuduz riski yüksek bir yer olduğu için sadece aşıları tam ve çipli hayvanı alıyoruz demiyorlar bize. Kan titresi istiyorlar. 2 ay kadar da titre sonucu bekliyorsun zaten. Biz şöyle yaptık. 2 kedi 1 köpekle bir hafta içinde ülke değiştirmemiz gerektiği için işin başka yolları var mı onu araştırdık kimseye bırakmak istemedik çocukları 2 aylığına bile olsa. Uzun hikayenin kısası Turyol’la görüştük telefonda bize dediler ki Sakız Adası’na geçerken aynı havaalanı gibi Avrupa Birliği standartları ama Midilli’de o kadar önemsemiyorlar. Çipi varsa, aşıları varsa tamam ama garanti veremem. Neyse o zamanki sevgilimin babasının yeşil pasaportu var diye Ayvalık’tan onunla birlikte geçtik Midilli’ye. Sınırda kalsak hayvanları götürüp b planı için konuştuğumuz arkadaşlara verecek biz de ilk fırsatta titre işine gireceğiz gerekirse eşyaları bırakır evi tutar döneriz birkaç günlüğüne falan dedik. İnanır mısınız Turyol’daki kız haklı çıktı. Ha hala öyle midir bilemem biz çocukları bir daha ülke dışına çıkarmadık.

Bulunduğunuz şehirde evcil hayvanınız için genel kontrol ve yapılması gerekenler hakkında bilgi verebilir misiniz?

Pasaportla ilgili sıkıntı yok veteriner aynı şekilde ilgileniyor. Aynı Türkiye gibi ama krizden ötürü ameliyat malzemeleri falan çok eski teknoloji. Kendinize iyi baktığınız gibi çocuklara da iyi bakıyorsunuz 😝

Evcil hayvanlar genel anlamda yaşamın ne kadar içindeler?

Neredeyse her evde en az bir hayvan var diyebilirim. Otobüse nedense almıyorlar ama metro ve feribotlara hep biniyoruz, görevliler falan da bir şey demiyor. Hiç yazı da görmedim bir yerde. Herkes çok seviyor zaten insanlar sevmek istediği için bile hızlı yürüyemiyorum bazen ahah parklar bahçeler hepimizin 🤗

Genel aşı takipleri ve mama çeşitliliği hakkında bilgi verebilir misiniz?

Röntgen 40 Euroydu onu net hatırlıyorum. Damlalar falan 10 Euro civarı. Valla ben mamayı 15 kilo 50–70 Euro aralığında alıyorum. Mama çeşitliliği de gayet iyi.

--

--

Melissa Gürcan
Yurt Dışında Yaşam

A newly minimalist, proud data scientist, trip hop lover, blogger and happy