Lozan’da Yaşam: Bölüm 2

Melissa Gürcan
Yurt Dışında Yaşam
3 min readSep 24, 2019

“Yurt dışında yaşam” hakkındaki yazılarımızın yanında, daha detaylı bilgilere ulaşabilmek adına, gönüllü kişilerle yaptığımız mini röportajları paylaşmaya başlıyoruz. Bu projeye katkıda bulunmak için bizlere vakit ayıran herkese çok teşekkür ederiz. Bu iki bölüm boyunca Lozan’da yaşamaya Sayın Özge Uysal Özdemir’in gözünden bakacağız.

Yaşadığınız ülkenin sağlık, sigorta ve emeklilik sistemleri hakkında kısaca bilgi verebilir misiniz?

Sağlık sigortasından daha önceki sorularda bahsettim. Emeklilik için siz özel bir şey yapmıyorsunuz. Biz yabancı olduğumuz için onları direkt olarak bizim maaşımızdan kesiyorlar. Ülkeyi terk edecek olduğunuzda da hesabınıza yatan bu emeklilik maaşını alabiliyorsunuz ya da aktarabiliyorsunuz diye duydum ancak daha o konuda çok bir bilgim yok.

Yaşadığınız ülkede sadece İngilizce ile gündelik yaşamınızı sorunsuzca sürdürebiliyor musunuz? Ülkenin kendi dilini öğrenmeniz gerekli mi?

Daha önce de bahsettiğim gibi İsviçre’nin batısında Fransızca konuşuluyor. 1 saatlik yol gitmenizle her şey Almanca, 2 saat gidince de İtalyanca oluyor. Biraz komik bir ülke:)

Zürih ya da Basel tarafından insanların çoğu İngilizce de biliyor, o yüzden anlaşmada çok bir sorun yaşamıyorsunuz ama Fransız kesiminde çoğu insan bilmiyor, bazen bilseler de konuşmak istemiyorlar. Bu baya bir sorun olabiliyor bazen. O yüzden biraz Fransızca bilmekte fayda var.

Yaşadığınız şehirde sosyal aktiviteler hakkında bilgi verebilir misiniz? Dışarıda 2 kişinin sıradan bir akşam yemeği ortalama ne kadara mal oluyor?

Lozan küçük bir şehir olduğu için fazla bir sosyal aktivite yok. Clublarının çok güzel olduğunu söyleyenler var ama, ben hiç gitmedim. Burada kışın en meşhur aktivitesi tabiki de kayak, yazları da hiking. Dağlarıyla ünlü bir ülkeden tabi ki de bu beklenirdi:) Gerçekten doğa güzellikleri bir harika. Şehir gezmekten çok dağlara gidip doğayı gezmeli insan:)

Dışarıda yemek yemek de pahalı. Kişi başı bir yemeğe en az 20 CHF kesin verirsiniz, hatta çoğu zaman daha fazla. Burada genelde insanlar öğle yemeklerini de kendileri evden getiriyor, bu çok doğal bir şey. Her yerde mikrodalga bulabilirsiniz, marketler de bile.

Kısaca standart geçen bir gününüzü yazabilir misiniz?

7:30 gibi kalkıyorum. Kahvaltımı yapıp 8:30 civarı evden çıkıyorum. Kışları metro ile iş yerime yaklaşık 20 dakikada gidebiliyorum. Yazları bisikletle gitmeye başladım. Onunla da yine 15 dakika civarında iş yerime varabiliyorum (Lozan’da yokuşlar çoğunlukta, o yüzden her yer bisikletle gitmeye çok müsait değil, benim evimle iş yerim arasında fazla yokuş olmadığı için gidebiliyorum). 18:00 gibi çıkıp, 19:00 gibi evde oluyorum. Yol üstü markete uğruyorum. Marketler hafta içi 19:00'a kadar açık. Hafta sonu ise bazıları 17:00'ye, bazıları da 18:00'e kadar açık. O yüzden işten çok geç çıkamazsınız.

Yaşadığınız ülkedeki iş kültürü ve iş yaşamı hakkında kısaca bilgi verebilir misiniz?

İş kültürü en sevdiğim yönlerinden biri. Tabii doktorada bu biraz hocanıza göre değişir, ama iş yerlerinde özellikle bu konuya çok dikkat ediyorlar. Günde 8 saat çalışmanız lazım. Daha fazla değil. Sabah 9, aksam 6.

Ancak gün içinde herkes gerçekten işini yapıyor. Boş boş laklakla geçmiyor yani zaman. Gün içinde herkes işini yaptığı için de akşam herkes zamanında çıkıyor. Herkes birbirine karşı çok saygılı. Stajyer de olsanız, doktora öğrencisi de olsanız size insan gibi davranıyorlar ve sizin düşüncenize gerçekten önem veriyorlar.

Genel olarak İsviçre’de insanlar dakik diyebiliriz. Adamlar saatleriyle ünlü sonuçta:) Belirli bir İsviçreli kavramı olmadığı için ve çok fazla sayıda dışarıdan insan İsviçre’ye çalışmaya geldiği için farklı kültürdeki insanlara karşı çoğunlukla çok olumlular diyebilirim. Şimdiye kadar bu konuda kötü bir durum yaşamadım.

Yaşadığınız ülkenin hava durumu ve mevsimleri hakkında bilgi verebilir misiniz?

İnsanlar İsviçre’yi çok soğuk sürekli kar yağışlı olarak düşünüyor (kayaktan dolayı) ama aslında değil. Dağlar çok yüksek ve tabiki oralarda çok fazla kar var. Ama onun dışında özellikle Lozan’ın merkezine yılda 1–2 defa kar yağıyor. Yağdığı zaman da çok fazla yağmıyor. Genel olarak çoğu Avrupa ülkesine göre mesela Almanya ve Hollanda’ya göre çok daha fazla güneşli günler oluyor.

Lozan’daki ikinci bölümün sonuna geldik. İlk bölüme buradan ulaşabilirsiniz.

--

--

Melissa Gürcan
Yurt Dışında Yaşam

A newly minimalist, proud data scientist, trip hop lover, blogger and happy