LoMalo: ‘Het verleden combineren met het heden is zalig’

ZEF Redactie
ZEF Magazine
Published in
7 min readApr 19, 2019

Door Michel Scheijen.

Het eigenzinnige, Limburgse danceproject LoMalo is terug. De EP ‘Can’t Define’ is het nieuwe wapenfeit dat drie jaar na het sprankelende debuut ‘What’s New’ verschijnt op Spotify. Tussentijds hebben zich de nodige veranderingen voorgedaan waarover Niek Braun openhartig vertelt. Het is namelijk ontzettend lastig om telkens weer wat nieuws te verzinnen. Maar ‘nieuw’ is een relatief begrip…zo blijkt.

Michel Scheijen: We hebben drie jaar op een nieuw levensteken van LoMalo moeten wachten. Wat is er allemaal sinds ‘What’s New’ gebeurt en waar is je compagnon Rob Reyners?

Niek Braun: “We zijn destijds gestopt met LoMalo om ons op andere dingen te focussen. Ik heb gespeeld in een aantal bandjes en ben sindsdien bezig geweest met twee eigen projecten: Tamboo en Synth Niklas. Tijdens deze projecten kwam ik tot de conclusie dat ik in de overige uren alweer een aantal tracks had gemaakt die best in het straatje LoMalo zouden passen. Tamboo heeft helaas de geest gegeven, omdat het artistiek niet de richting was die mijn collega en ik op wilden gaan. Ik heb Rob gevraagd of ik onder LoMalo solo verder mocht gaan, maar dan meer met het produceren van loungy, acidjazz en soul georiënteerde house. Het is mijn eerste soloproject.”

Wat waren Tamboo en Synth Niklas voor projecten?
Tamboo was een synthpop-project. Indie met een elektronisch geluid, lekker groovy en catchy. Synth Niklas begon als mijn afstudeerproject aan het conservatorium van Utrecht. Het is drum ‘n bass-achtig. Inspiraties waren Aphex Twin en Venetian snares. Samen met een VJ was het een ‘beleving’. Veel meer dan een bandje. Synth Niklas is overigens niet gestopt en krijgt een te gekke nieuwe vorm, waar ik nu nog even niks over kan zeggen.”

Het zal gelijktijdig een vloek en een zegen zijn om LoMalo in je eentje voort te zetten. Zeker op creatief gebied.
“Ik vind het een zegen. Ik houd van samenwerken met mensen, en dat doe ik ook nog steeds. Maar het idee dat LoMalo van mij is en dat ik dus ‘alles’ mag beslissen, zorgt voor een enorm tempo in dit project. Anderzijds heb ik toch de voordelen van samenwerken al is het via features in plaats van met vaste teamleden. Ik heb er in het begin wel even moeite mee gehad om die ‘vroege 2000 klank’ als uitgangspunt te nemen. Ik concludeerde dat ik iets leuk vond dat zijn hoogtijdagen heeft gekend. Ik merkte dat als ik zonder te oordelen ging werken aan tracks, er deze klank uit kwam. Ik werd ook aangemoedigd — mede door mijn ex-Tamboo collega Bart Hanswijk — om hiermee verder te gaan. Ik krijg gelukkig veel positieve reacties op de EP, ook zeker over hoe de productie klinkt. Maar ik was aanvankelijk bang dat mensen het gedateerd of ‘flauw’ zouden ontvangen. Inmiddels heb ik me er meer in verdiept en kom ik erachter dat mensen nog steeds hard gaan op die soul-achtige klank in house muziek. Ik heb hierdoor ook geleerd dat je het best kan doen wat je zelf het leukst vindt. Dat maakt wat je doet en wie je bent, het puurst en ook het best.”

‘Vroege 2000-klank?’ Leg uit!
Ja, toch dat beetje St. Germain, Llorca en Buscemi wat hier en daar terug te horen is. Maar ook de sound met zogenaamde FM-bass en plucky synthesizers. Ik was er een beetje onzeker over, maar dat kwam al snel goed. Omdat ik, door het mensen te laten horen, erachter kwam dat dit niet passé is. Achteraf gezien ook raar om te denken dat stijlen vergankelijk zijn, want het tegendeel bewijst zich steeds weer. Sinds de EP er ligt, kwamen de hitjes van Calvin Harris met Dua Lipa en Sam Smith uit. En daarvoor ook nog ‘24K Magic’ van Bruno Mars. Zij laten zien dat inspiratie uit het verleden met producties uit het heden een heerlijke combi kunnen zijn.”

Ben je bezeten van het idee om steeds iets nieuws te doen of uit te vinden? Dat is anno 2019 bijna onbegonnen werk. ‘Nieuw’ is een relatief begrip geworden. Zeker in de muziek.

“Leuke vraag. Vorige week had ik mijn EP-release waarbij ik ook de live-show heb laten zien. In de betreffende kroeg waren ook mijn klasgenoten van de Master Music-design aanwezig. Allemaal jongens die in ‘some shape or form’ met dit soort dingen bezig zijn. Ze koppelden terug dat ze vonden dat ik me begeef in relatief onbevaren wateren; iets wat ik tof vond om te horen! Wat ik gedaan heb is het oude idee van de LoMalo-live act verfijnen en mijn instrumentale skills flink uitbreiden (door te oefenen). Hierdoor kan ik met live looping de drums, percussie, toetsen en hier en daar een gitaarlijntje live inspelen. Als dit alles staat, probeer ik de nummers aan elkaar te mixen. Ik ben dus niet echt DJ maar een live-performer. Dit idee kwam na het zien van acts zoals (de vroegere) Disclosure, Mura Masa en ook Marc Rebillet. Ik vond dat ik het ‘zo live mogelijk’ moest kunnen doen. Iets wat ook teruggekoppeld werd in het juryrapport van Nu of Nooit destijds: een concept dat nog wat uitwerking nodig had. Die uitwerking heeft het nu en daarmee ben ik van mening dat ik iets eigens te pakken heb. De term ‘nieuw’ vermijd ik graag, want zoals ik omschrijf heb ik dit anderen ook al zien doen. Maar niet helemaal in het straatje waarin ik zit.”

Hoe kwam je op het idee om met live zangeressen te werken?

“Ik werk graag samen en vind de liedjesstructuren die ik nu handteer mooi, daarom heb ik graag een zangeres erbij die couplet-refrein-achtige structuren aanbrengt. Ik experimenteer ook wel met beats met bijvoorbeeld een hele korte vocal, die hier en daar herhaald wordt. Ik durf nog niet echt lange, trance modale tracks te maken, al staat dat wel een beetje op de planning. Overigens zoek ik graag naar features van zangers en zangeressen én instrumentalisten!”

Heb je nog meer nummers op de plank liggen?
“Zeker, hier en daar staan nog wat releases gepland met andere artiesten. Ik werk er ook hard aan zo snel mogelijk een nieuwe release te plannen. Maar eerst even deze EP zijn moment geven; ik wil niet dat het een overkill aan LoMalo wordt. Liedjes die af zijn gaan wel al stiekem in de live-set! Er liggen ook nog dingetjes klaar waarbij ik op zoek ben naar de juiste zanger en liedjesschrijver die daar een mooie twist aan kan geven. Ik schrijf zelf geen teksten of melodie.”

Waaruit kwam de inspiratie voor de nieuwe nummers?
Verschilt een beetje. Soms hoor ik een nummer en wil ik direct aan de slag om dat basgeluid of die groove na te maken als een soort eerste bouwsteen van een nieuw liedje. Soms begin ik volledig uit mezelf te zoeken naar iets en soms pluk ik een bestaande vocal van internet, maak ik er een remix van en haal ik de zang weg om het door een zanger opnieuw te laten doen (zodat het geen copyright problemen oplevert). De processen variëren. Het meest succesvol is een ‘avond-doorhaal-sessie’ met een fles rode wijn. Zo nu en dan is mijn vriendin een avondje stappen of een weekend weg en dan ga ik ‘s nachts wel door met een idee. Deze sessies zijn negen van de tien keer succesvol, alleen niet in termen van een sociaal wenselijk bestaan. Ik krijg enorm veel energie van het idee dat iedereen in bed ligt en ik nog aan de slag ben met iets wat me een ‘producers high’ oplevert.”

‘What’s New’ werd in De Nieuwe Nor gelanceerd met live set. Ben je van plan dit ook te doen met het volgende album? Hoe zit het met live optredens? De zomer komt eraan. Hèt jaargetijde voor dancemuziek.

“De EP is slechts digitaal uitgebracht, toch heb ik een releasefeestje gedaan in Klein Berlijn, Utrecht, mede ook om de live-act officieel voor te stellen. Ik heb wat shows en festivalletjes op de agenda voor de zomer 2019, maar de timing was wat laat voor deze zomer. Ik hoop dat er nog wel een paar optredens uit gaan komen, omdat ik echt heel graag deze nieuwe show speel Ik schat dat ik geen albums meer ga produceren, omdat de aandacht dan doorgaans naar een single gaat. En dat vind ik voor de muziek die ik maak onterecht. Ik breng liever singles uit en hier en daar een EP. Dit doe ik voorlopig ook digitaal omdat ik geloof dat mijn publiek meer streamt dan cd’s of vinyl koopt.”

Mis je tussen al dat elektronisch geschut het gouwe ouwe drumwerk niet? Je bent van oorsprong drummer.

“Ik drum nog wekelijks live. Naast al die projecten speel ik ook nog op bruiloften, bedrijfsfeesten en borrels. Meestal een mix van jazz, soul/funk en popcovers. Ik amuseer me juist door de afwisseling van dit alles. Ik hoef het niet te missen, maar ben ook meer op zoek naar een verbreding als muzikant. Ik oefen sinds een half jaar haast elke dag gitaar en blok daar soms enorm intensieve pianosessies bij. Ik denk dat ik wel zeker twee uur per dag oefen op gitaar. Hier put ik enorm veel energie uit en voor een act als LoMalo pluk ik daar de vruchten van!”

--

--