De kracht van spelend leren

Léon Bosch
Zin in de Zaak
Published in
3 min readAug 23, 2016

Al vanaf een jonge leeftijd ben ik enorm fan van spelen. Als kind hield ik mij veel bezig met verschillende vormen van spellen en spelen. Vooral bouwen met Lego, spelen met kleine soldaatjes, puzzelen en het spelen van balspellen buiten waren favoriet.

Ik genoot van het creëren van bouwwerken, de creativiteit, de ontdekking, de competitie binnen een spel en de samenwerking in spelen.

Toen ik eenmaal begon met studeren en daarna aan het werk ging had ik minder tijd voor spelen. Wel probeerde ik verschillende mini-games te creëren in mijn werk om het leuk te houden. Destijds wist ik niet dat ik al bezig was met wat gamification wordt genoemd. Ik beperkte me op dat moment tot het spelen van bord- of kaartspellen met vrienden, computergames en het spelen van balspellen. Spelen blijft voor mij ontdekken, leuk, experimenteren, competitie en bovenal leren. Kortom spelen blijft leuk en ik blijf er fan van!

Interesse

Toen ik een half jaar geleden bij Zin in de Zaak ging werken kwam ik er snel achter dat ik in mijn collega Wiro iemand had gevonden die net zo enthousiast was over spelen. Hij had een manier gevonden om spelen te integreren in de professionele business wereld. Wiro gebruikte Lego om teams of organisaties te helpen met diverse problemen.

Hij maakte gebruik van mijn favoriete speelgoed uit mijn jeugd. Ik was direct verkocht! Hoe gaaf is het als je doormiddel van zulk gaaf materiaal het voor elkaar krijgt om teams enthousiast en met plezier aan problemen te laten werken.

Dit zette mij aan het denken. Ik bedacht me dat Lego niet het enige speelgoed is dat zo’n effect zou kunnen hebben. Ik ging nadenken over waarom spelen (ook binnen professionele teams) zo’n goed instrument was om problemen op te lossen. Ik werd steeds meer geïnteresseerd in het fenomeen spelen. Een term die je binnen de professionele business wereld amper terug hoort.

Voor mij staat deze professionele wereld wat betreft spelen haaks op die van een kind. Kinderen ontdekken van jongs af aan de wereld door te spelen. Ze leren sociale omgang door spel en zijn in staat meer en sneller informatie op te nemen en te verwerken als het spelend gebeurt. Ergens in de overgang tussen deze twee werelden is het spelen verdwenen. Maar hoe en waarom?

Expert spelend leren

Toen we met Zin in de Zaak nadachten over onze positie en focus voor het nieuwe jaar was het voor mij duidelijk wat mijn focus was. Ik wou expert worden op het gebied van Spelend Leren. Ik ben ervan overtuigd dat spelen een fantastisch middel is om te leren en dat we daar veel meer gebruik van kunnen maken (als professionals).

Maar expert op het gebied van spelend leren word je natuurlijk niet zomaar. Daarvoor is onderzoek nodig en moet er geëxperimenteerd en geleerd worden. Dit is dan ook wat ik aankomende tijd ga doen. Speelsessies staan op de planning en diverse boeken/artikelen liggen op de plank. Daarnaast begin ik in september aan mijn deeltijd studie aan de PABO. De perfecte plaats om te leren over spelen in combinatie met leren. Want geloof me, als het gaat om spelend leren dan kunnen we nog onwijs veel van kinderen leren.

Ik ben erg benieuwd naar de ontdekkingen die ik ga doen. Ik kijk ernaar uit om spelend te leren!

--

--

Léon Bosch
Zin in de Zaak

Future expert playful learning | Employee @ Zin in de Zaak | Primary school teacher in training