Eén vraag is (soms) genoeg

Judith van Oostrom
Zin in de Zaak
Published in
2 min readSep 25, 2017

Hoe zuivere vragen heldere antwoorden brengen vanuit jezelf

“En is er een relatie tussen jouw wens om de wereld te redden en het licht dat in jou schijnt?”

Ik heb zojuist drie minuten verteld over mijn (‘eeuwige’ en soms wanhopige) wens om de wereld te redden. Terwijl ik vertelde besefte ik me steeds meer wat er zich in en buiten mij afspeelt. Ik voelde mijn wanhoop van het niet weten waar ik moet beginnen. Tegelijkertijd ervoer ik een soort ‘licht’ in mij. En dan was er nog mijn hoofd die vind dat het laatste wat ik dit moment aan het doen ben is het redden van de wereld. Laat staan dat het me lukt te doen wat ik het beste kan en daarmee mijn licht te laten schijnen.

Tot die tijd heeft mijn gesprekspartner geluisterd. Dan stelt ze die ene vraag. “En is er een relatie tussen jouw wens om de wereld te redden en het licht dat in jou schijnt?” Er is maar één antwoord mogelijk: een volmondig “JA”. Het rare is dat het me verbaasd. Ergens wist ik het antwoord al. Door mezelf het te horen zeggen en zelf de link bewust te leggen word de relatie tussen beide heel helder. Daarna vallen voor mij de puzzelstukjes op zijn plaats. Ineens weet ik ook wat mijn volgende stap is.

(met dank aan Aaron Burden via Unsplash)

Als soul-based coach stel ik zelf ook deze en andere zuivere vragen, vanuit nieuwsgierigheid zonder wens om te sturen. Juist met de intentie om de ander volledig zijn eigen ontwikkeling door te laten maken. Om op die manier antwoorden te vinden op allerlei vragen die volledig vanuit hem of haarzelf komen. Toch verbaast me nu weer hoe krachtig de methode van Soul-based coaching is. Hoe het luisteren en een zuivere vraag stellen juist de helderheid kunnen bieden die ik nodig had.

Wil jij ontdekken wat jouw volgende stap is en hoe je bij jouw eigen antwoorden kan komen? Laat het me vooral even weten.

Met Zin in de Zaak faciliteren we individuen, team en organisatie om meer uit zichzelf te halen en uit samenwerking te halen. Alles is er op gericht om met meer plezier meer positieve impact te maken op de wereld. Individuele coaching is daar een onderdeel van. Meer informatie over Zin in de Zaak en over ons vind je hier.

--

--

Judith van Oostrom
Zin in de Zaak

I facilitate others (individuals and teams) to make the change they want from the inside out. @zinindezaak