Van Erlebnis tot Erfahrung.

Wat ik opstak van een training Experience Design.

Wiro Kuipers
Zin in de Zaak
5 min readDec 19, 2018

--

Hierboven zie je Nils. Ik ken Nils al een poos, omdat we soortgelijke activiteiten ondernemen. Toch zien we elkaar niet vaak. Zelden, eigenlijk. Desondanks voelde het alsof ik bij hem in de zaal zat, toen hij deze TED-talk gaf over een avontuur dat hij had beleefd. En het voelde alsof hij op mijn schouder zat en in mijn oor fluisterde toen hij vertelde over een training ‘Experience Design’, verzorgd door Kaos Pilot.

“Daar moet ik bij zijn,” bedacht ik me, met een tinteling in mijn buik, toen ik op de website las over de speciale ‘Castle edition’, waarbij “the magic and wonders” van het kasteel in de Ardennen de leerervaring zouden vormen. Wát ik mee zou maken: ik had eigenlijk geen idee. Maar het voelde als iets dat ik niet mocht missen, en ik stelde me voor hoe we in de sessies die we verzorgen met Zin in de Zaak mensen nog meer een ‘ervaring’ zouden kunnen bieden.

Nu ik dit schrijf is er meer dan een week verstreken sinds de training begon. Het lukte niet eerder — en eigenlijk nog steeds niet echt — om goed woorden te geven aan de ervaring en wat het me heeft gebracht. En misschien is dat wel precies de bedoeling…

Want één van de zaken die me bijbleef — en die Nils ook benadrukt — is: “Aim for the heart”. Als je me kent, weet je dat ik goed ‘in mijn hoofd kan zitten’; ik ben van de concepten, de nieuwe inzichten en de samenhang. En ik ben van het doen: ik begin gewoon, denk met mijn handen en vind het mooi iets te creëren. Maar dat hart? Ja, intuïtie heb ik wel, maar ‘je gevoel volgen’ of iets ‘aanvoelen’ — daarvan weet (ha!) ik nooit zo goed hoe dat moet.

“Do you see what I see?” (foto: Jan Jaap Hubeek)

En toen arriveerde ik hier. Over een door zeshonderd kaarsjes verlicht pad kwam ik aan op een plek met uitzicht op ons ‘huis’ voor de komende dagen. Een uitzicht om even van te genieten met een glas champagne, alvorens het kasteel van binnen te verkennen en de mysterieuze plekken ervan — piepend en krakend — te ontdekken. Zo begon het… en zo ging het maar door. Dat voelde goed, zeg!

De training — en alles er omheen — was een ervaring ‘an sich’. Met een mysterie om op te lossen, vallende sterren, eten in het donker, dierbare verrassingen, boeiende en inspirerende mensen van over de hele wereld, meeslepende muziek (én karaoke én akoestische meezingers), magische verhalen en vuur, kaarsjes, bloemetjes en eindeloos goede catering.

Het was ‘immersive’. Meeslepend. Precies de inhoud van de training: dat maakten we ook mee. Van het ‘excitement’ vooraf, het ‘engagement’ tijdens de training, tot nu — een week later, de ‘extension’ — met alles dat herinnert, zowel gevoelens als gedachten (en een uitpuilende WhatsApp groep).

Herinneringen aan… het zien van mogelijkheden in anderen, het doen van kleine experimenten om je verborgen talenten beter te leren kennen, het zo snel mogelijk prototypen van ideeen om er van te leren, het bepalen van de gevoelens die je wilt oproepen bij je ‘gebruikers’, het effect van een krachtige ervaring, manieren om geweldige teams te bouwen, de kracht van een heldere intentie en gewenste uitkomst, ‘sensemaking’, de magie van een goed verhaal en het alibi van al hetgeen je daarbij betrekt.

Gelukkig hebben we de foto’s nog… (foto’s: Jeroen van Aerle, Jan Jaap Hubeek, Chris Jan Geugies, Arnoud Grootenboer, Mark Molenaars, Suzanne Leclaire en Stefan van Hulten)

“Je moet het meegemaakt hebben,” zeggen ‘ze’ wel eens. Ik nu ook. En gelukkig: je kunt het ook een beetje ervaren. Want ik ga de ervaringen die ik opdeed zeker inzetten in mijn activiteiten, zowel werk als privé (“It’s all part of life, after all!”). Niet om ‘Erlebnisse’ te maken, maar ‘Erfahrungen’. Geen belevenissen, maar ervaringen. Niet vluchtig, maar met impact. Niet voor fun, maar met meer diepgang c.q. dieper rakend. Ervaringen die bijblijven.

In mijn workshops bijvoorbeeld: die wil ik al weken eerder laten ‘beginnen’ en enkele weken langer laten ‘duren’. Of de activiteiten die we doen met Zinnige Streken: daarmee kunnen we mensen nog meer ‘in het hart raken’. En privé: we gaan begin komend jaar ons ‘Eeuwfeest’ organiseren. Met de kennis die ik nu opdeed wordt dat een meeslepende gebeurtenis. :-)

Steeds weer gaat het om het vormgeven van situaties of plekken waar mensen een ervaring kunnen opdoen die hen bijblijft en aanzet. En daar kun jij ook iets aan hebben. Wil je klanten, collega’s of gebruikers in hun hart raken? Wil je ze iets laten ervaren waar ze werkelijk van leren? Wil je dat de events die je organiseert meer impact hebben? Of zoek je manieren om het gedrag van mensen of groepen te beïnvloeden? Zonder twijfel kunnen we samen een setting creëren voor krachtige ervaringen die je helpen aan de antwoorden die je zoekt.

Meer weten? Neem gewoon even contact op. Of houd dit blog in de gaten, want in de komende tijd belicht ik de verschillende stappen die bijdragen aan betekenisvolle ervaringen — en hoe je die zelf in kunt vullen. Ter voorbereiding daarop deel ik graag alvast een uitnodiging met je, in de vorm van een quote van Roald Dahl.

“And above all, watch with glittering eyes the whole world around you because the greatest secrets are always hidden in the most unlikely places. Those who don’t believe in magic will never find it.”

“Don’t cry because it’s over, smile because it happened.” (foto: Jan Jaap Hubeek)

“To make work feel like play”: dat is mijn intentie. Ik ontwerp en begeleid speelse ervaringen om serieuze vraagstukken te helpen oplossen. Mijn aanpak kenmerkt zich door een hoge mate van interactie, betrokkenheid, inspiratie, energie en creativiteit. Het effect: groepen mensen die samen nieuwe inzichten opdoen, andere oplossingen ontdekken, vertrouwen ontwikkelen en meer voor elkaar krijgen, met meer plezier.

--

--

Wiro Kuipers
Zin in de Zaak

Playful facilitator @ Professional Play, using playful interventions and gamified solutions — like LEGO Serious Play — to make work feel like play.