Hoe ons kantoor onze kleedkamer werd

Judith van Oostrom
Zin in de Zaak
Published in
3 min readSep 10, 2018

De kracht van een metafoor

Werkoverleg. Ik praat online bij met mijn collega. Er is veel gebeurd de afgelopen dagen. Het is fijn om te kunnen delen welke nieuwe ideeën en inzichten zijn ontstaan. Ik praat honderduit over het pakken van het podium en dan wel het liefst mijn eigen podium. Super spannend en tegelijkertijd geeft het zo veel energie.

Ons gesprek gaat door over trainingen, workshops, dromen en ons kantoor. Ik laat haar onze nieuwste aanwinst zien: ons logo van LEGO op de muur. Ze ziet onze bank, het kleed en tafeltje staan en vraagt: is er een relatie tussen jullie kantoor en het podium dat jij wilt pakken? Even ben ik verbaasd over de vraag. Is er een relatie tussen ons kantoor en het podium dat ik wil pakken? Jaah! Natuurlijk! Dit is onze kleedkamer achter het podium. De plek om je klaar te maken voor het podium. De plek om bij te komen na de tijd, te zien wat er goed en minder goed ging. En vooral ook de ruimte waar nieuwe voorstellingen ontstaan.

Ineens klopt het dat we de vergadertafel hebben ingeruild voor de bank. Ik wist dat ik dat ik wilde. Ik kon alleen nog niet zo goed beredeneren waarom. Doordat ons kantoor verandert in een kleedkamer verandert de energie. Alsof ik nu pas besef dat dit de plek is waar ik me voorbereid op alle mooie dingen die gaan komen. De plek waar ik aan mijn doelen werk. Van een saai kantoor, wordt het een bruisende plek. Wat een verschil is dat! Ondertussen droom ik rustig verder over onze kleedkamer: “Er staat een bordje op de deur en misschien moeten we een spiegel met van die lampjes er om heen hebben? Of is dat iets te veel van het goede?” :-)

Ik ken de kracht van het werken met metaforen. Ik zie het in individuele sessies en in teams. Er is niks toffer dan gezichten van anderen te zien stralen wanneer ze nieuwe inzichten krijgen. En toch blijven ze me verbazen, die metaforen. Elke metafoor is uniek. Elke metafoor bevat haar eigen informatie. Elke keer weer is het een uitnodiging om te ontdekken welke informatie verborgen zit in de metafoor. Niet zo zeer voor mij, ik begeleid. Voor de klant is die informatie essentieel. Want die nieuwe informatie maakt dat er verandering kan optreden. Wanneer er iets in de metafoor veranderd, veranderd er ook iets bij de klant. Dat is de kracht van een metafoor.

Zo ging het nu dus ook. Vanaf nu kom ik elke dag met een goed gevoel ons kantoor, euh kleedkamer in. Waar ik dan vervolgens dit blog schrijf en nieuwe workshop over leiderschap ontwikkel.

Waarom ik dit deel? Om jou te inspireren en te laten zien hoe metaforen jou kunnen helpen om de verandering te realiseren die je graag wilt. Voor jou persoonlijk of het team waarmee je werkt. Ben je geïnspireerd? Laat anderen dat vooral weten en deel het. Wil je meer weten? Laat het me weten via deze link.

--

--

Judith van Oostrom
Zin in de Zaak

I facilitate others (individuals and teams) to make the change they want from the inside out. @zinindezaak