Waarom ik wil leren coderen

Aaike Geusens
3 min readMar 11, 2016

--

Onlangs ontdekte ik Free Code Camp via Facebook: een samenscholen van ruim 200 000 developers wereldwijd. Aan de hand van gratis oefeningen kan je via hun website stapsgewijs leren coderen. Toegegeven: de meeste programmeertalen klinken als Chinees voor mij. Mijn voorkennis beperkt zich slechts tot een paar lessen HTML en CSS op Microsoft Virtual Academy, die ik uit interesse volgde. Aarzelend sloot ik me met een muisklik aan bij de Gentse FCC-tak. Ik voelde me een verlegen dummy tussen de tonnen ervaring van de andere leden.

Toch bleek dat beeld helemaal niet correct. Het virtuele onthaal was warm en enthousiast. De onervaren starters worden niet scheef bekeken, maar wel met plezier verder geholpen. Leren coderen is een langzaam, moeilijk en eindeloos proces. Iedereen stoot vroeg of laat op een probleem en kan dan rekenen op de behulpzame community. Daardoor voelde ik me meteen op mijn gemak. Vervolgens maakte ik die avond een profiel aan op FCC en startte ik met mijn eerste opdracht. Het was al na middernacht toen ik mijn laptop met een glimlach dichtklapte. Het deel over HTML en CSS was afgewerkt en die bescheiden vooruitgang deed deugd.

Maar waarom wil ik eigenlijk leren coderen? Ik heb niet de ambitie om een topdeveloper te worden, maar zou wel graag weten wat er precies achter een website schuilgaat. Journalistiek verhuist van de brievenbus, radio en televisie naar het internet. En ik voel me verplicht om dat medium grondig te leren kennen. Het is niet omdat we opgroeien met een smartphone in de hand of een laptop op onze schoot dat we ook maar enig idee hebben hoe het internet écht werkt. Persoonlijk kan ik me erg vinden in de quote: “Je bent ongeletterd als je in deze digitale tijd helemaal niets van code kent”. Moet iedere journalist leren coderen? Daar kunnen we over discussiëren, maar het is ongetwijfeld een meerwaarde.

Bovendien wil ik echt op mijn eigen benen kunnen staan. In het kader van mijn stage richt ik me wekenlang op datajournalistiek en daarbij is een basiskennis programmeren zeker niet overbodig: is mijn idee wel realistisch? Wat zijn precies de mogelijkheden? In mijn vorige post lijstte ik enkele handige visualisatietools op. Al volstaan die niet altijd om precies te bouwen wat door je hoofd spookt. Met een stevige basiskennis over code kan je daarover wel helder communiceren met bedreven programmeurs. Of misschien zelfs zelf aan de slag gaan. Meer gebruik van de talloze mogelijkheden online, dat juich ik toe.

Ik las trouwens een steekhoudende vergelijking tussen coderen en het leren van een taal: “het is niet omdat je een cursus Spaans volgt dat je in die taal ook een bestseller kan schrijven, maar je kan je er wel mee uit de slag slaan op vakantie”. En dat geldt absoluut ook voor programmeertalen. De nagel op de kop!

Nog enkele tips :

Teaching Online Journalism van Mindy McAdams

For Journalism: ‘Datajournalism for all’

Groeiende serie tutorials door datajournaliste Winny De Jong

Codeacademy : proeven van verschillende programmeertalen

Coding for Journalists

Codeactually: ‘Coding tutorials for journalists and communicators’

--

--

Aaike Geusens

Stagiaire Journalismfund — Achter de schermen van de Gentse onderzoeksjournalistieke website Tes Azuu — Hoe zet ik als journaliste in spé een nieuwswebsite op?