Minimale Impact — ‘Vrouwendingen’

Els Philipp - Remijnse
4 min readOct 5, 2020

--

Duurzaamheid, #WhereMyGirlsAt

Dames in het bijzonder kunnen extra helpen bij het verminderen van afval. Tijdens de pubertijd groeide mijn toilettas exponentieel. Maar tegenwoordig reis ik weer licht. Ik leg graag uit hoe ik geld bespaar, afval verminder en overgestapt ben naar natuurlijkere materialen.

  • Anticonceptie
    Bij anticonceptie ben ik niet gecharmeerd van het grote aanbod op hormoon basis. Toen mijn moeder borstkanker kreeg, bleek het dat de kanker kon groeien op de hormonen die o.a. voorkomen in de pil. Ook condooms zijn geen fijne oplossing, zowel voor de ervaring als het afval dat erbij komt. Ik heb gezocht naar een spiraaltje gebaseerd op koper, aangezien dat materiaal ook natuurlijk in je lichaam voorkomt. Na veel onderzoek had ik gekozen voor de Gynefix. Hij moet even ingeprikt worden dat voelt als een sterke menstruatie kramp, maar hierdoor nooit gedoe met pilletjes iedere avond, en ook geen extra hormonen of plastic in mijn lichaam. Eén maand na het uithalen was ik gelijk zwanger, dus daarover ook geen zorgen. Ik heb ‘m 7 jaren laten zitten, al adviseren ze max. 5 jaar.
3 Koperspiraaltjes. De middelste is de Gynefix.
  • Menstruatie
    In iedere tas zat er wel een tampon achter een rits. In de badkamer lag een volledige la vol met tampons en maandverband. Naast gênant, was het ook gewoon onhandig, vies, duur en zorgt het voor veel afval. Daarnaast las ik ook dat veel menstruatie producten chloor en andere schadelijke stoffen bevatten. Dat klonk niet als iets dat ik de rest van mijn leven wilde gebruiken. Ik zocht naar betere alternatieven en kwam uit bij biologisch katoen maandverband en tampons, zoals van Yoni en Cottons. Toch was hiermee het afval probleem (en de kosten) niet opgelost.

In 2017 vond ik een menstruatie cup als alternatief voor de tampons en sindsdien heb ik de organicup gebruikt. Dit is in het begin even wennen, maar daarna comfortabeler, langer te dragen, goedkoper en zorgt voor minder afval. De cup gaat tot 5 jaar mee, en alleen als je vaginaal een kind hebt gebaard moet je overstappen naar een andere maat. Sinds 2024 heb ik een Nixit cup besteld en dat is nóg fijner! Je kan ‘m met een handig trucje legen zonder aan te raken, hij kan nog meer vocht vasthouden en zelfs intimiteit staat het niet in de weg. Er is maar één maat en het in en uithalen is minder lastig dan ik dacht. Op de tekeningen ziet het er ingewikkeld uit, maar misschien omdat ik mijn eigen anatomie niet goed genoeg kende.

Toch is het fijn wel een backup achter de hand te hebben op de zwaarste dagen. Met de Nixit niet nodig maar het voelt soms veiliger. Inlegkruisjes en maandverband zijn niet mijn favoriet. Ik heb wasbaar maandverband gekocht, maar ik vind ze niet heel fijn voelen. Veel beter bevallen mijn uitwasbare Thinx period panties. Ze lijken duur, maar reken uit wat gewoon ondergoed kost + maandverband en dan ben je er al snel goedkoper mee uit.

  • Scheren
    Elektrisch, epileerapparaat, plakstrips, weggooi mesjes, de duurste en goedkoopste varianten, ik heb alles wel geprobeerd. Weggooi mesjes waren mijn beste optie, maar deze waren snel bot. Na veel onderzoek kwam ik uiteindelijk uit bij de ouderwetse mannen scheermessen, ook wel safety razors genoemd. Na veel lezen over wat er nodig is (zoals een lang handvat), ben ik met ernstige voorzichtigheid begonnen te scheren met mijn Merkur. De kosten heb ik er nu net uit verwacht ik, omdat de mesjes zo goedkoop zijn om te vervangen. Wat scheert dit fijn zeg! Het resultaat is beter dan alles wat ik voorheen had. Wel aan te raden om deze in combinatie met een zachte shampoo of scheerschuim te gebruiken. Ook qua afval heb je alleen een los mesje dat je vervangt, die minder snel bot is dan de 3, 4 of 5 op rij die ik anders gebruikte. Ik heb het nu in een 1000 pak besteld en dat kon door de brievenbus.
Merkur 23C
  • Mascara
    Ik heb nog niet alle ingrediënten om het zelf te maken, maar zie daar erg naar uit. Tot nu toe heb ik altijd een biologische mascara besteld, aangezien mijn eczeem op mijn ooglid snel reageert op de meeste mascaras.

Dit is blogpost 4 van de reeks ‘Minimale Impact

--

--