Minimale Impact — Schoon water

Els Philipp - Remijnse
4 min readOct 5, 2020

--

Duurzaamheid, #groenwater?

Per dag wordt er 1,1 biljard liter water verbruikt in Nederland. En ondanks dat er vaak gewezen wordt naar bijvoorbeeld de landbouwsector, is 98% van al dat water verbruikt door ons, huishoudens*! We gebruiken dit vooral voor de douche, het toilet en de (af)was. Dus, als we allemaal als huishoudens Minimale Impact maken op de verontreiniging van water is dat van grote invloed.

Wanneer ik kijk naar middelen gerelateerd aan water, dan zijn er voor mij een aantal dingen belangrijk: functioneel, niet schadelijk voor mijzelf en de materialen. En dat het dus duurzaam is!

  1. Gemaakt van duurzaam geteelde ingrediënten
  2. Ecologisch afbreekbaar
  3. Duurzaam beleid van bedrijf (productie en vervoer)
  • Wasmiddel
    Ik had gelezen dat ik zelf van kastanjes wasmiddel kan maken. Mijn ouders hebben 3 mooie grote kastanjebomen in de tuin staan, dus waren ze zo lief geweest een paar kilo voor mij op te rapen. Het maken van het wasmiddel is vrij eenvoudig: 6 droge of in oven gedroogde paardenkastanjes in de blender verhakselen, kokent water erbij gieten, 20 min laten staan en vervolgens uitfilteren (uitknijpen in een doek). Ik heb dit gedaan en was tevreden met het resultaat.

Mijn blender ging helaas kapot van de harde kastanjes en de kastanjes die lang stonden schimmelden. Vrienden hebben de kastanjes in de oven gedroogd en daarna verhakkeld met het gewenst resultaat! Dus ik ga dit volgend seizoen ook doen. Een eco wasmiddel kopen is tot nu toe toch onze beste oplossing geweest.

  • Wasverzachter
    We maken nu ook onze eigen wasverzachter en ik ben daar erg tevreden over. Het bestaat uit baksoda, bio natuurazijn en essentiele olie. Dit heb ik in een paar minuten gedaan en bespaart ons veel liters slepen en kosten. Welke geur bepaal je zelf door welke olie je toevoegt. Ik voeg het samen in een oude wasverzachter fles: 1/3 natuurazijn, 2/3 water, 6 eetlepels baksoda, 5 druppels etherische olie
  • Haarshampoo
    Ook dit maak ik tegenwoordig zelf. #nopoo is een alternatief, maar met mijn zand/zout haar na het kitesurfen wil ik toch graag mijn haar wassen en verzorgen. Veel heb ik niet nodig, maar het is wel een commitment aangezien het niet in kleine hoeveelheden te koop is. Ik heb gekozen voor een recept zonder palmolie maar met SCS, die lekker schuimt en extreem lang mee gaat. Ik maak 6 shampoo bars tegelijk en kan daar wel een paar jaar mee vooruit.

Ingrediënten voor 1 bar
50 gram sodium coco sulfaat
8 gram kokosolie
4 gram karitéboter (sheabutter)
8 gram mineraalwater (of gekookt water)
(optioneel) 10 druppels lavendelolie
(optioneel) 10 druppels tea tree-olie

Bereiding
Verwarm de SCS en het water au bain marie. Het smelt niet echt, maar wordt wel een soort kleverig papje. Roer hier vervolgens de kokosolie en karitéboter doorheen.

Als alles goed gesmolten en gemengd is, kan het van het vuur af en kun je eventueel etherische oliën of andere ingrediënten toevoegen.

Schep het papje in een vorm. Het liefst van siliconen, zodat je de shampoo er makkelijk uit krijgt. Zet de vorm kort in de vriezer, zodat de shampoo snel hard wordt. Haal hem daarna uit de vorm en laat hem dan nog een dag of twee uitharden.

  • Tandpasta
    Bij een vriendin heb ik denttabs / tandenpoetstabletten uitgeprobeert. Dat beviel OK. Droog vervoeren, geen plastic verpakking en vrij van allerlei toegevoegde geur-, kleur-, conserveringsmiddelen klinkt aantrekkelijk. Je kauwt een paar keer op het tablet en daarna kan je met een vochtige tandenborstel gewoon je tanden poetsen. Het werkt prima. Toch is het niet perse biologisch afbreekbaar. Vervolgens een zoute tandpasta gemaakt, wat een echte pasta is. Het is even wennen maar werkt super.
    Mix
    – 3 eetlepels 100% kokosolie (bij voorkeur biologisch, fair trade)
    – 1½ eetlepels bakpoeder
    – 14 druppels etherische pepermuntolie (biologisch)
  • Toiletreiniger
    Wel fijn als het toilet weer lekker schoon ruikt. Maar al die bubbels verdwijnen natuurlijk wel in het riool. De meeste commerciële reinigers bevatten bleek, chloor en andere ‘anti bacteriële’ ingrediënten. Wij gebruiken een eco wc reiniger en ik las online dat je ook allesreiniger kan gebruiken. Goed om te weten! Zelf een toiletblok maken kan ook, maar daar was ik nog niet aan toegekomen. Eco ben ik die nog nooit tegen gekomen, dus als dat bestaat hoor ik het graag.
  • Vaatwastabletten
    We gebruiken zelf een vaatwasser voor de meeste dingen en gebruiken daar ecologische vaatwastabletten voor het ecologische programma. Bij de meeste supermarkten is er een ruime keuze te vinden en is er vrijwel altijd een eco versie.
  • Allesreiniger
    Wij gebruiken voor de meeste klusjes dezelfde ecologische allesreiniger. Steeds vaker wordt deze vervangen door een combinatie van baksoda, azijn en water. Voor ramen is bijvoorbeeld azijn met water genoeg om het schoon te krijgen.
  • Medicijnen (blijkbaar)
    Wij gebruiken zelf bijna nooit medicijnen. De meeste van onze kwaaltjes zijn na even Googlen op een natuurlijke manier te bevechten en op te lossen. En vaak zijn het tekenen van het lichaam waarnaar geluisterd moet worden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen waar medicijngebruik sterk te adviseren is voor de gezondheid. Kan je een goed natuurlijk alternatief vinden of is het medicijn niet nodig? Door het niet in te nemen bespaar je een grote impact op de verontreiniging van het water.
  • Besparen
    Naast waterverontreiniging kunnen we natuurlijk ook een hoop schoon water besparen. Niet alleen de kraan op tijd dichtzetten, maar ook filters op de kranen zodat er minder uit komt en een waterbesparende douchekop.

Tips over iets dat ik niet heb benoemd of wat beter kan? Laat een opmerking achter en volg mij op Facebook en Twitter!

Dit is blogpost 3 van de reeks ‘Minimale Impact

--

--