Linda Vermaat
3 min readOct 23, 2016

Spijkerhard
3 tips waarom focus op design loont

Illustratie door Sandy van Helden

Prefer to continue in English, click here.

Elke maand eet ik thuis bij een eigenzinnige impact ondernemer. Hier deel ik met jullie wat mij opviel aan deze pionier.

Tony Tonnaer

Deze week: Tony Tonnaer– oprichter van duurzaam jeansmerk Kings of Indigo, afgekort als K.O.I. Opgericht in 2012 en gekozen tot #1 meest duurzame merk in Europa.

Tony, wat staat jou dat denimblauw mooi. Het ruime huis, met veel lichtinval en een ontzettend grote boekenkast valt weg, omdat ik ademloos kijk naar deze man gehuld in stoer spijker. Dit is iemand die weet wat hij wi

Besteed tijd aan waar je goed in bent
Op de allereerste plaats wil hij een mooie broek die goed zit. Ik knik, want draag al jaren hun spijkerbroek. Binnen K.O.I. is Tony als creatief directeur hiervoor verantwoordelijk. Hij focust zich op design en houdt zich zo min mogelijk bezig met de zakelijke kant. ‘Dan hoef ik niet kunstmatig hard te zijn. Dat is niet wie ik ben.’

De volle boekenkast.

Goed design verkoopt beter
Het model van de jeans is voor inkopers belangrijk. Tot voor kort was een biologisch label al genoeg om broeken in te kopen. Nu niet meer, het design is het belangrijkst. Voor Tony was dit altijd al belangrijker dan het duurzame element. Zo kocht hij nooit een Prius, de eerste duurzame auto. ‘Hij was niet mooi dus alleen het duurzame aspect is niet genoeg om hem te rijden, schoonheid in design is leading voor mij. Maar wanneer iets mooi is, én duurzaam, voelt het als 1+1= 3"

Dakterras met uitzicht over Amsterdam.

Durf voorop te lopen
Naast design wil Tony zo min mogelijk negatieve impact hebben op de natuur. Met het materiaal van zijn broeken wil hij de denim branche uitdagen. Zo experimenteert K.O.I. bij de productie om minder water te gebruiken. De besparing hangt af van de wassing op de jeans, dit komt gemiddeld op 50%. ‘Dit zie je terug in de stof van de jeans, daar speel ik mee en maak ik tot mijn kracht.

Maar loop jezelf niet voorbij
We moeten stil zijn op de trap, want zijn jongste kindje slaapt. Uitkijkend op Amsterdam vraag ik hem vanaf zijn dakterras of hij altijd zo’n focus had. Dan vertel hij hoe het fout ging bij Kuyichi, zijn vorige werkgever. Hij voelde zich als manager verantwoordelijk voor de gehele bedrijfsvoering. ‘Maar als je alles in eigen hand wil houden, loop je jezelf voorbij.’

Deze startup is voorgedragen door Stawberry Earth Creative Agency.

Nieuwsgierig geworden naar meer? Check de Facebook pagina van Twentie Four: Fix the world and make money.

Linda Vermaat

Travels around the world with @twentief to meet, learn and share the stories of people who dare to challenge and change their industry. #entrepreneurs #talks