Dziesięć powodów, dla których kocham pisanie na Medium

Medium Polska
6 min readMar 5, 2015

--

Pracuję w Medium, ale też piszę na Medium — prawdę mówiąc, w tym roku piszę więcej niż kiedykolwiek (i ty też możesz). Oto dlaczego:

1.
Medium jest proste

Nie ma tu skomplikowanego procesu rejestracji, zbędnych opcji czy interfejsu z piekła rodem. Wszystko na Medium — rejestracja, pisanie historii, wstawianie obrazków, formatowanie tekstu, publikowanie — jest proste do bólu i zazwyczaj wymaga jednego lub dwóch kliknięć, dzięki czemu mogę skupić się na pisaniu i udostępnianiu moich historii.

2.
Wszystko, co piszę będzie wyglądało świetnie
na Medium

Edytor Medium jest prosty w użyciu i nie ma w nim zbędnych opcji formatowania. Pozwala mi napisać wszystko, od kilku prostych akapitów do epickiej opowieści składającej się z tysięcy słów i zdjęć. Nie jest też na tyle rozbudowany, bym po godzinach formatowania tekstu otrzymywał coś, co wygląda kiepsko i w ogóle mi się nie podoba.

Medium przykłada szczególną uwagę do typografii (piękne czcionki i ciągłe poprawianie doświadczenia pisania w edytorze) i fotografii (kilka konkretnych opcji, od obrazów wbudowanych w tekst po wielkie zdjęcia i siatki obrazów). Poniżej znajduje się kilka przykładowych układów zdjęć z tekstu, którego niedawno opublikowałem:

3.
Moje historie na Medium będą wyglądać świetnie na każdym urządzeniu

Niezależnie od tego co piszę, mogę być pewien, że Medium zależy na ukazaniu moich historii w jak najlepszym świetle. Moje teksty wyglądają świetnie i mogę wygodnie czytać je na każdym urządzeniu, od małych ekranów telefonów do dużych monitorów. Współpracują również z czytnikami ekranowymi i drukarkami. Co więcej, Medium z czasem staje się coraz lepsze, dlatego wiem, że czytelnicy będą mogli przeczytać moje historie na wszystkim od starego komputera z Windowsem, poprzez nowego iPhone’a 6 Plus, aż po urządzenia, które pojawią się dopiero w przyszłości.

4.
Mogę współpracować z innymi

Nie muszę pisać sam. Medium pozwala łatwo zaangażować innych już podczas tworzenia mojej historii. Mogę się nią podzielić z wybranymi osobami, którzy mogą dodawać notatki jeszcze przed opublikowaniem tekstu. W zamian, na dole strony pojawi się podziękowanie za ich pomoc, a w momencie opublikowania mojej historii otrzymają powiadomienie.

5.
Medium pozwala łatwo znaleźć odbiorców

Medium pozwala łatwo zbudować swoje grono czytelników — zaczynając od twojej istniejącej sieci na Facebooku i Twitterze, lub niezależnie od nich.

W moim profilu i pod każdą moją historią znajduje się przycisk udostępniania moich tekstów i obserwowania mojego profilu, więc osoby zainteresowane tym co piszę mogą być zawsze na bieżąco. Gdy ktoś zacznie obserwować mój profil lub publikację, którą prowadzę, będzie otrzymywać natychmiastowe powiadomienia (e-mail, iOS, Medium), gdy tylko pojawi się nowa historia, więc może ją przeczytać kiedy tylko zechce.

6.
Medium zachęca czytelników (oraz mnie) do dzielenia się historiami

Do pięknych i czytelnych linków Medium dodaje świetne narzędzia do udostępniania, by czytelnicy, którym spodobała się moja historia, mogli udostępnić ją dalej w serwisach społecznościowych czy przez e-mail.

Udostępnianie w serwisach społecznościowych jest również częścią głównego interfejsu Medium; historie polecane przez twoich znajomych będą pojawiały się na twojej tablicy, a przy poleconych tekstach będą wyświetlały się ich zdjęcia profilowe:

Co więcej, Medium wprowadziło potężny system poleceń i dystrybucji treści. Oznacza to, że moje większe historie mogą wykroczyć poza grono moich codziennych odbiorców, a te kierowane tylko do moich znajomych nie osiągną takiego rozgłosu. (Kilka starszych historii, które przeniosłem na Medium z mojego małego bloga otrzymało nowe życie, zarówno pod względem wyglądu jak i nowego zasięgu.)

Wreszcie, Medium wie, że udostępnianie moich historii jest ważne — wykorzystując prosty interfejs często mi o tym przypomina, już od momentu opublikowania historii:

7.
Medium zachęca czytelników do udzielania się w moich historiach

Medium pozwala na udzielanie się w moich historiach w wyjątkowy sposób:

  1. Czytelnicy mogą zostawiać publiczne i prywatne notatki dla autora. Te mogą być dołączone do pojedynczych słów, jak również do całych akapitów, i łatwo wywołują burzliwe dyskusje. To świetny sposób na rozmowę o wszystkim, od wskazywania literówek do dyskutowania o puencie całej historii.

2. Jeśli notatki Ci nie wystarczają, Medium pozwala na napisanie historii w odpowiedzi na inną historię.

3. Gdy ludzie polecają moją historię, mogą też zostawić komentarz wyjaśniający dlaczego im się ona spodobała. Za każdym razem Medium wysyła do mnie powiadomienie, a wszystkie są łatwo dostępne przy każdej mojej historii, dzięki czemu jestem dumny z tego co napisałem.

8.
Medium w świetny sposób prezentuje statystyki

Na dedykowanej stronie ze statystykami mam dostęp do natychmiastowych i aktualnych informacji o tym, jak radzą sobie moje artykuły:

Przedstawione tam liczby najbardziej interesują mnie jako autora: ile osób przeczytało historię (a nie tylko ją otworzyło), ile osób ją poleciło i na jakich stronach pojawił się do niej link.

Jedną z moich ulubionych funkcji Medium jest możliwość sprawdzenia za jednym kliknięciem co ludzie na Twitterze piszą o moich historiach (przykład):

Dostaję również powiadomienia o ważnych osiągnięciach (na przykład za otrzymane stu poleceń), więc nigdy niczego nie przegapię.

A w każdy piątek dostaję naprawdę fajny e-mail ze statystykami moich historii z ostatniego tygodnia wraz ze wszystkimi poleceniami i stronami, które linkowały do mojego tekstu. Dzięki temu nie przeoczyłbym nagłego wzrostu popularności tekstu opublikowanego kilka miesięcy temu i jestem regularnie informowany o wszystkim, nawet gdy nie zaglądam do statystyk:

9.
Moje teksty należą do mnie, nie do Medium

Moje historie na Medium należą do mnie i w każdym momencie mogę łatwo pobrać archiwum wszystkich moich tekstów.

(Dzięki funkcji importowania mogę przejrzeć i/lub skonwertować na Medium każdą historię, którą wcześniej opublikowałem na innych stronach.)

10.
Uwielbiam obserwować rozwój Medium

Medium staje się coraz większe; wiele z wyżej wspomnianych funkcji zostało niedawno dodanych lub ulepszonych. Tylko w kilku ostatnich miesiącach na Medium pojawiły się takie rzeczy jak:

  • funkcja osadzania postów: lepszy sposób na linkowanie kilku historii na raz
  • odpowiedzi: możliwość odpowiedzenia na historię inną historią
  • importowanie: możliwość zaimportowania twoich starszych historii do Medium

Jeśli nie zacząłeś jeszcze pisać na Medium, powinieneś spróbować.

Może to jeszcze tylko pusta strona… ale jeśli jesteś taki jak ja, to odkryjesz, że to najbardziej zaawansowana pusta strona jaką miałeś szansę wypełnić.

Powodzenia. Nie mogę się doczekać, by przeczytać Twoją historię.

Obserwuj Medium Polska na Twitterze i Facebooku

--

--