Otkrij Portugal — zemlju vina, magičnih palata i fado muzike (II dio)

Tanja Marković
8 min readAug 10, 2023

--

Ukoliko te zanima šta vidjeti u Portu, koji je najbolji klub za slušanje fado muzike ili gdje probati čuveno vino porto, odgovore potraži u nastavku teksta.

Šta posjetiti u Portu?

Porto je jedan veoma fascinantan i živahan gradić koji ima toliko toga da vam ponudi, bilo da je u pitanju njegova bogata istorija, turističke atrakcije, noćni život ili ukusna hrana. Sigurna sam da će svako naći ponešto za sebe.

Što se tiče brdovitosti terena, situacija nije ništa bolja nego u Lisabonu, tako da ponoviću i ovdje, udobna obuća je od životne važnosti.

Pa hajde da počnemo sa znamenitostima koje možete posjetiti u ovom gradu.

Četvrt Ribeira — Ovo je najpoznatija i najljepša četvrt u gradu, koja prosto odiše portugalskim šarmom.

Pogled na Ribeiru sa mosta Luis I

Most Luis I — Iako je most sam po sebi atrakcija, a šetnja mostom moja omiljena aktivnost u Portu zbog odličnog pogleda na grad koji se sa njega pruža, ipak dva najbolja vidikovca ćete naći kada pređete most. Jedan je odmah sa njegove desne strane, a drugi u dvorištu manastira Mosteiro da Serra do Pilar, koji se nalazi lijevo od mosta. Obavezno dođite i u toku dana, kao i naveče i divite se magičnoj ljepoti ovog grada.

Porto by night

Rijeka Douro — Ova rijeka protiče kroz centar grada i iznad nje se uzdiže 6 veličanstvenih mostova. Najbolji način da iskusite rijeku je naravno vožnja brodom.

São Bento — Željeznička stanica São Bento je bez sumnje najljepša željeznička stanica koju sam ikada vidjela. Njena unutrašnjost ukrašena je sa nevjerovatnih 20 hiljada pločica na kojima su ručno oslikani neki od najbitnijih događaja iz portugalske istorije.

Mercado do Bolhão — Ovu tržnicu smo sasvim slučajno otkrili jer se nalazila preko puta našeg smještaja i osim što nam se vizuelno jako svidjela, ovdje smo našli i veoma ukusna peciva, sir i jednu savršenu čokoladnu tortu. Još uvijek mogu da se sjetim tog bogatog čokoladnog ukusa. Čim sam je ugledala onako izloženu u vitrini, znala sam da čeka samo na mene. Toliko sam se fiksirala na nju da kada sam prišla, nisam uopšte morala reći šta želim. Prodavačica se samo nasmiješila i rekla: “Chocolate cake?”

Predivni Porto

Slijedi još nekoliko znamenitosti, odnosno aktivnosti, koje su po meni toliko jedinstvene da zaslužuju svaka svoj poseban odjeljak.

Knjižara Lelo

Ako ste ikada čitali i jedan tekst o Portu, onda ste zasigurno naišli i na knjižaru Lelo, proglašavanu jednom od najljepših na svijetu. I ona zaista jeste najljepša knjižara koju sam ikada posjetila, uživo mnogo ljepša nego što to i jedna slika može dočarati. Ali nažalost ova knjižara je pretvorena u turističku atrakciju, gdje gomile ljudi stoje u redu kako bi napravili tu čuvenu sliku na stepenicama. Za knjige se baš i ne interesuju, što je jako tužno.

Unutrešnjost čuvene knjižare Lelo

Da biste ušli u knjižaru potrebno je kupiti kartu, koja košta 5 evra, i rezervisati termin. I pored termina budite spremni na čekanje u redu od pola sata do sat vremena. Svakome ko voli knjige bih preporučila da je posjeti, ali pripremite se za to da će biti krcata ljudima koji su tu iz nekih drugih razloga i koji će vam djelomično pokvariti doživljaj.

U knjižari Lelo.

Ukoliko kupite knjigu, od cijene će vam odbiti onih 5 evra koje ste dali za ulaznicu, što je fer ponuda, ako pitate mene.

Fado muzika

Jedan od simbola Portugala jeste i muzički žanr zvan fado, kog karakterišu tužne melodije i tekstovi. Pjeva se o osjećanjima, slomljenom srcu, čežnji za nekim ko je otišao, ali i svakodnevnom životu. Rekla bih da je ovo vrsta muzike veoma slična bosanskom sevdahu.

Igrom slučaja na samo minut od našeg smještaja u Portu nalazio se jedan od najčuvenijih i najboljih fado klubova u ovom gradu, Ideal Clube de Fado. Prostor je mali i primaju svega 20ak posjetilaca, što atmosferu čini posebno intimnom. Karte za izvedbu je potrebno kupiti onlajn, mi smo ih tada platili 19 evra, a u cijenu je bila uključena i čaša vina porto.

Ova pjesma je bila baš tužna i iako je većina fado pjesama takva, ima ih i veselih.

Muzičari koji nastupaju u ovom klubu su posebno ponosi na to što izvode tradicionalni čisti fado bez ikakvih primjesa drugih komercijalizovanih žanrova muzike. Još uvijek imam jasno urezano u sjećanje zvonki glas pjevača kako gromoglasno odjekuje u skučenoj prostoriji i oslikan izraz svake emocije na njihovom licu. Iako nisam mogla da razumijem tekstove pjesama, mogla sam itekako da ih osjetim.

Nemojte otići iz Portugala, a da ne odete na veče fado muzike, jer je to zaista jedno nevjerovatno i jedinstveno iskustvo.

Vino porto

Kao neko ko je do posjete Portugalu uvijek negodovao na spomen vina, odgovorno tvrdim da degustaciju vina porto ne smijete propustiti.

Kada pređete preko mosta Luis I, napustićete Porto i obrećete se u Vila Nova de Gaji. Na obali rijeke nalaze se načičkani jedan do drugog brojni vinski podrumi u kojima možete degustirati porto, kao recimo Caves Cálem ili Sandeman. Sve vinarije imaju dobre recenzije i dobro vino, tako da za koju god da se odlučite nećete otići nezadovoljni. Važno je napomenuti da se većina zatvara već oko 7 sati, tako da je degustiranje vina više dnevna ili ranovečernja aktivnost.

Mi smo odabrali jednu vinariju nasumičnom metodom i naručili “paket” od 3 različita vina. Čaše, a ne flaše! Da ne bude zabune. Ovaj dan zovem danom kada sam spoznala da zapravo volim vino. Porto je crveno vino, jako sladunjavo ukusom, malo gušće od običnog i pažnja, sadrži mnogo veći procenat alkohola. Da ne bude da vas nisam upozorila!

Dan kada sam zavolila vino.

Azulejos

Za mene je lutanje po gradu i posmatranje fasada ukrašenih ovim keramičkim pločicama bila jedna od omiljenih aktivnosti kako u Portu, tako i u Lisabonu. Pored njihove dekorativne uloge azulejos imaju i jednu drugu mnogo bitniju funkciju, a to je da štite kuće od niskih temperatura i vlage.

Primjer azulejo pločica u Portu.
Primjer azulejo pločica u Lisabonu.

Azulejo pločice, koje potiču još iz 14. vijeka, su suštinski dio portugalske kulture i istorije. Mahom su plavo-bijele boje, ali ne i isključivo, a često su oslikane cvjetnim motivima i geometrijskim figurama. Naćićete ih manje-više svugdje: na ulicima, zgradama, spomenicima, običnim kućama, željezničkim stanicama, restoranima i fontanama.

Koliko dana je potrebno za obilazak Porta?

Za obilazak Porta i njegovih glavnih znamenitosti su vam dovoljna već dva dana, a idealno bi bilo tri, kako biste imali dovoljno vremena da usporenim tempom uživate u čarima ovog grada. Šetajte besciljno ulicima i upijajte ljepotu građevina, otiđite jedno veče u fado klub, drugo na degustiranje vina ili čak odvojite jedan dan za izlet izvan Porta. Na primjer jako je popularan obilazak doline Douro, poznate po svojim vinogradima i proizvodnji vina, kao i idiličnim pejzažima.

U nastavku vam donosim i par praktičnih savjeta za posjetu Portugalu.

Smještaj u Portugalu

U oba grada smo bili smješteni u AirBnB-u, jer su cijene bile mnogo povoljnije u odnosu na hotele. I u Lisabonu i u Portu ćete naći pregršt ovakvih stanova na odličnim lokacijama za jako povoljnu cijenu.

Prevoz

Što se tiče prevoza i u Lisabonu i u Portu smo zapravo dosta hodali, s obzirom da nam je smještaj u oba grada bio poprilično blizu svih znamenitosti i da ovo nisu toliko veliki gradovi. Povratak u smještaj je obično bivao mrvicu izazovniji što zbog prepješačenih kilometara, što zbog čašice-dvije vinca, pa bismo se naveče najčešće vraćali taksijem, koji je u Portugalu jako povoljan. Koristili smo aplikacije Bolt i Free Now i za vožnje smo plaćali 4–5 evra, što je u našem slučaju bilo povoljnije nego korištenje gradskog prevoza.

Lisabon i Porto su odlično povezani i autobusom i vozom. Mi smo se vozili Fliksbusom, a vožnja je trajala oko 3 sata. S obzirom da smo karte kupili mjesec dana unaprijed, vožnja od Lisabona do Porta nas je koštala svega 7 evra. Putovanje vozom vremenski traje isto, ali su karte bile skuplje.

Zašto mi se Lisabon svidio više nego Porto?

Da me ne shvatite pogrešno, prvo moram da naglasim da su mi se oba grada jako dopala, i za koji god da se odlučite da ga posjetite nećete pogriješiti. Meni lično se Lisabon za nijansu više dopao iz razloga što je dobar dio Porta, kada smo mi boravili, bio u izgradnji i pod skelama.

U tekstu o Lisabonu sam već spomenula kako je dosta napuštenih i polurazrušenih građevina iz doba diktature obnovljeno i da se ti stanovi mahom izdaju strancima. Mislim da Porto trenutno prolazi kroz jednu takvu fazu izgradnje, tako da će vam na svakom koraku zvuk bušilice zaparati uši ili će vas zapahnuti oblak prašine. Takođe su se renovirale i tramvajske šine, tako da smo često morali da biramo zaobilazne putanje dok smo se kretali gradom. U svakom slučaju radujem se novoj posjeti Portu kroz nekih 5 godina kada će, sigurna sam, pokazati neko novo (manje bučno) lice.

Šareni portugalski suveniri

Šta još vidjeti u Portugalu?

Iako su Lisabon i Porto dva najpoznatija i najposjećenija grada u Portugalu, ova zemlja ima još toliko toga da vam ponudi. Na samom jugu na obali Algarve nalaze se poznata ljetovališta i najbolje plaže u Portugalu, najzapadnija tačka Evrope, Cabo da Roca, je na manje od sat vremena vožnje od Lisabona, a egzotična Madeira i Azorska ostrva su pravi raj za sve ljubitelje prirode i hajkinga.

U prvom dijelu teksta o Portugalu pišem o Lisabonu, njegovom podmuklom terenu, čarobnim palatama i spektakularnim vidikovcima. Tekst možete pročitati ovdje.

Hvala na čitanju! Ukoliko vam se svidio ovaj tekst, kliknite na 👏 i podijelite ga, kako bi ga i drugi mogli lakše naći. Ako imate neka pitanja ili komentar, slobodno ih ostavite ispod.

Zaprati moju Facebook stranicu Tlo Pod Mojim Nogama ili moj Instragam profil tlo_pod_mojim_nogama.

--

--

Tanja Marković

Trenutno živim u Berlinu i kad god imam priliku za to volim da putujem. Rado čitam, učim strane jezike i obožavam sladoled.